• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • nonni

Tack för ditt svar ser0tonin! Jag har inte panikångest eller nån ångestsjukdom som GAD eller så men däremot mycket problem med ångest. Diagnosen är gammal hederlig depression och ångest. Tidigare även anorexi men den tiden är tack och lov förbi. I de depressiva perioderna är jag rejält under isen med mycket självmordstankar etc. Ångesten dyker främst upp under de depressiva episoderna och den är stark (!). Varför rekommenderas inte fluoexitin vid ångest? Glad fredag på er därute!

• Ser0tonin

Fluoxetin rekommenderas inte, då det visat sig att den inte är lika bra som andra i SSRI-klassen. Men nu har du ju faktiskt inte en renodlad ångestdiagnos utan depression, så då tycker jag gott du kan prova Fluoxetin :)

Det kan vara så att fluoxetin har lite längre startsträcka innan du börjar känna dig bättre, i jämförelse med sertralin.

• nonni

Toppen, tack! Ja jag tänker lite att antidepressiva främst ska ta nedstämdhetssymtomen och oxascanden tar ångesten (?). Finns det någon annan ssri som fungerar bättre vid depression?

Anonym ((tiger)) skrev 2016-09-01 19:11:59 följande:

TS; hur går det med dig? Hur mår du?

Ska på återbesök idag. Dock inte samma läkare som skrev ut den då det var en person som hoppat in tillfälligt bara... Känner att medicinen hjälpt litegrann men inte fullt ut, har mycket ångest & panikångest kvar... Hoppas att jag får höja! Uppdaterar här efteråt. :) själv då?
  • Ser0tonin
    nonni skrev 2016-09-11 21:48:16 följande:

Toppen, tack! Ja jag tänker lite att antidepressiva främst ska ta nedstämdhetssymtomen och oxascanden tar ångesten (?). Finns det någon annan ssri som fungerar bättre vid depression?

Jag skrev ett meddelande till dig här, men av någon anledning kom det inte fram :S

Men jag tyckte att du kunde be om att testa Brintellix. Det är ett nytt modernt antidepressivum som ger mindre biverkningar. Den ska vara bra mot depression :)

• Anonym (Också citalopram)

Det var värt att börja men det finns kanske bättre medicin i mitt fall, påbörjade utredning för att kolla bipolär sjukdom/ neuropsykiatrisk problematik förra året. Inte fått något svar på vad de kom fram till, segt...Fick tid i oktober då jag inte kunde o då har de inte skickat ny tid. Segt att en ska behöva ligga på, tungt ändå med stort och litet barn.

Hoppas det funkar för dig, har du något annat terapeutiskt stöd för ångesthantering? ACT tycker jag är bra, ska träffa min psykolog imorgon.

Anonym (Också citalopram) skrev 2016-09-16 02:10:49 följande:

Det var värt att börja men det finns kanske bättre medicin i mitt fall, påbörjade utredning för att kolla bipolär sjukdom/ neuropsykiatrisk problematik förra året. Inte fått något svar på vad de kom fram till, segt...Fick tid i oktober då jag inte kunde o då har de inte skickat ny tid. Segt att en ska behöva ligga på, tungt ändå med stort och litet barn.

Hoppas det funkar för dig, har du något annat terapeutiskt stöd för ångesthantering? ACT tycker jag är bra, ska träffa min psykolog imorgon.

Var på återbesök för några dagar sedan med uppföljning. Ätit i 7 veckor nu. Känner att de kanske hjälpt lite men långt ifrån helt. Fick dock inte höja ändå.. Fick istället atarax utskrivet :/ har dock inte testat. Vill inte ha något ånestlindrande för stunden.. Vill ha för längden.. :(
  • Anonym ((tiger))

Jag har ätit Citalopram i snart fyra veckor och tycker att jag är lite mer stabil i mitt känsloliv. Får fortfarande oro i kroppen men det går inte över i ångest vilket är otroligt skönt. Blir det för jobbigt har jag Atarax vilken hjälper mig.

Under insättningens första dagar sov jag så otroligt dåligt och fick ångestsug i kroppen/magen varje gång jag var på väg att somna. Hade sömntabletter men visste först inte om jag fick ta dem i samband med de antidepressiva. Så i nästan tre veckor har jag tagit en sömntablett på kvällen men igår kväll tog jag ingen för att se om sömnen blivit bättre. Det har den inte. ???? Men ska testa utan inatt igen för jag vill samtidigt inte bli beroende av dem.

Skulle varit på återbesök igår men min läkare var sjuk så det är flyttat till onsdag. Äter nu 20 mg och tror inte att jag behöver höja min dos. Får se vad som sägs på onsdag.

• Anonym (Migg)

Går på fluxotin(stavning?). Pga förlossningsdepression. Funkar bra om dagarna kvällarn är tunga o känner mig väldigt nedstämd. Hållt på i snart 3mån.

• dessan59

jag äter Venflaxin 150 mg, håller på med upptrappning Som är skitjobbig! Jag har ätit den förut, men det gjordes ett uppehåll på ett par månader pga att jag fick ett stroke i Maj. Nu är det insatt igen och biverkningen av ångest har ökat, kanske det har med att jag rent känslomässigt inte förstår eller kan ta in att jag har varit väldigt sjuk pga av stroken. Jag har blivit mer ängslig och väldigt orolig efter det här, något som har ökat mycket. tar sobril ca 5mg en till 2 gånger om dagen, men tycker inte om att ta lugnande. Jag äter även Lamotrigin 300 mg, har gjort det länge, men psyket "spökar" en hel del nu, och jag kan inte sätta ord på det.Har någon varit med om något liknande?

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?