• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • AstraG

Äter voxra sedan två år tillbaka och har ätit mirtarzapin i fyra månader. Kände bara positivt med voxran Mirtarazpi däremot har jag svullnat upp jättemycket av. Gått upp fyra storlekar på de här månaderna.

Någon som också äter dem?

• Anonym (DennaD)

oj inte roligt att gå upp 4 storlekar.  hjälper den mot det psykiska?

• Anonym (Smultronblomma)

Följer tråden av nyfikenhet. Läkaren jag var hos idag ville skriva ut antidepressiva åt mig idag, men jag ville inte.

AstraG skrev 2016-08-09 12:36:26 följande:

Äter voxra sedan två år tillbaka och har ätit mirtarzapin i fyra månader. Kände bara positivt med voxran Mirtarazpi däremot har jag svullnat upp jättemycket av. Gått upp fyra storlekar på de här månaderna.

Någon som också äter dem?

Hjälper dem dig med det psykiska?
    Anonym (Smultronblomma) skrev 2016-08-09 17:00:26 följande:

Följer tråden av nyfikenhet. Läkaren jag var hos idag ville skriva ut antidepressiva åt mig idag, men jag ville inte.

Hej! Varför ville du inte det? Vad har du för problem? :)

Har idag tagit 10 mg (halv tablett) i 7 dagar. Ska ta 10 mg imorgon också. Sedan ska jag höja till 20 mg (hel tablett). Har inga biverkningar alls. Hade halsbränna de 2 första dagarna och lite illamående. Men sen ingenting alls. Kanske lite minskad aptit men inget överdrivet. Är nojig att jag ska få nå biverkningar vid höjning. Är rädd att få mer ångest. Har inget lugnande att komplettera insättningen med, men just nu så går det ju bra så. Mår dock inte bättre ännu och heller inte sämre, men effekten börjar ju inte komma ännu... ( äter för panikångest och oro)

• AstraG
    Anonym (DennaD) skrev 2016-08-09 16:55:02 följande:

oj inte roligt att gå upp 4 storlekar.  hjälper den mot det psykiska?

Nej verkligen inte roligt.
    Ingenting passar och jag känner inte igen mig själv i spegeln.

Men om de hjälper eller inte. Svårt att säga. De sattes in av slutenvården när jag låg inne för självmordsrisk och då kändes det som ett jäkla lotteri med vad de skulle sätta in. De höll på och satte in flera olika, tog, bort, la till. Så det här med mirtarazapin känns inte rätt för mig.
    Men jag kommer nog dras med den ett tag. De på behandlingshemmet där jag är nu vill inte börja experimentera med tabletterna nu eftersom det finns risk att man mår sämre en tid och det är jag inte riktigt kapabel att göra.

• AstraG
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-09 18:23:17 följande:
    Hjälper dem dig med det psykiska?
    Jag tycker inte det. Åt voxra innan 300mg och tyckte att det funkade bra med dem. Men så blev jag inlagd på slutenvården och då vill de såå gärna sätta in fler preparat. Hoppas på att bli av med Mirtarzapin och bara ha kvar voxra och imovane mot sömnen
  • AstraG
    Anonym (DennaD) skrev 2016-08-08 15:56:08 följande:

jag har ätit fluoxetin i 6 år ca. började för 2 månader sen på voxra också efter att min depression blev värre pga flera anledningar. blev en extra platå så att jag orkar lite mer. Men det är tungt att måsta äta 2 st för att ens orka nått

Förstår att det är tung med ett till preparat. Förstår precis.
    Hur tycker du voxran fungerat?
  • Anonym (Jag)

Hej.

Jag äter Cipralex 10mg nu, åt 15mg fram tills för två veckor sedan då de sänkt den för jag år gravid, kan äta 15mg även fast jag är gravid. Äter den för kronisk svår depression pga kronisk svår huvudvärk. Har ätit den snart i 1 års tid, men är fortfarande väldigt självmordsbenägen :(.

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?