• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • Anonym (IY)

Andra dagen med fluoxetin. Jag tar dem främst pga en ätstörning, men har problem med ångest också.

• Anonym (Ångest :()

Hej, "skönt" att höra att man inte är ensam i detta.

Undrar, hur länge hade ni ångestproblem innan ni började ta medicin? Hade ni psykologkontakt först eller började ni direkt?

Vore tacksam för svar och hoppas att jag kan skriva mer här, så himla skönt att skriva av sig..

• Anonym (DennaD)

jag haft problem sen tidigta tonåren. gått på bup i några år. men det var inte fören jag var ca 10 som jag började på antidepp

• Anonym (DennaD)
    Anonym (DennaD) skrev 2016-09-24 10:18:32 följande:

jag haft problem sen tidigta tonåren. gått på bup i några år. men det var inte fören jag var ca 10 som jag började på antidepp

ja det är skönt att vi är några (tråkigt också) men att inte känna sig ensam är skönt!
  • Anonym (Ångest :()

Ännu en morgon där man vaknar och känner sig tom. Sol ute, glada förväntansfulla barnröster.. här sitter jag ochvill inte att dagen ska ta fart. Det är alltid samma sak: vaknar med tomhet, går över till en slags normaltillstånd men sen när kvällen kommer är det bara ångest ångest ångest.

Kan ni äta? Har matlusten förändrats efter att ni började med anti-depp? Jag har gått ner 4 kg på 2 veckor eftersom jag ine kan förmå mig själv att äta ordentligt och det hjälper väl inte till såklart.

• Saroten

Hej,,

Vill bara säga till er alla som äter antidepressiva läkemedel. Sluta så fort som möjligt. Proppa inte i er en massa kemikalier. Det gör er bara beroende, ni blir värre..:( gör som jag.. Gå till en Kinesiolog! Där snackar vi!

Jag fick min hjälp där ifrån! Mår prima idag!

Ätit massa olika läkemedel men inget hjälpte. Sen besökte jag kinesiologen. Märkte skillnad efter nån månad. Men nu behöver jag inga piller alls! Skulle aldrig få för mig att äta massa kemikalier som förstör mer än gör nytta!

Jag tycker ni borde testa! Läkemedel är verkligen inget bra att stoppa i sin kropp!!

• Anonym (usch)

Någon här som har problem med dödsångest och hälsoångest? Jag får detta i perioder och det utlöses alltid av något kroppsligt symptom som gör att jag tror att döden är nära förestående. 

Igår var det fruktansvärt, tänk er att försöka hantera ångesten samtidigt som man är med andra människor och ens barn, att inte visa något men samtidigt märks det säkert ändå. Var helt slut igår kväll och har sjukskrivit mig från jobbet idag. Måste ta tag i detta nu.

Finns psykisk sjukdom i släkten samt att jag varit med om mycket i livet så att jag får ångest ibland är inget konstigt. Min ångestproblematik med fokus på hälsoångest debuterade för ca 6-7 år sedan men jag har alltid varit ängslig och orolig, även lite tvångig till och från. Fokus ligger på specifika sjukdomar som jag är rädd för, det jag är rädd för är att dö plötsligt och det är sådana sjukdomstillstånd jag fokuserar på. Minsta symptom som kan härledas till en sådan sjukdom gör mig ångestfylld. När ångesten kommer blir jag liksom avstängd, agiterad, svettas och får ont i magen.

Vad kan jag göra? Vilka mediciner passar denna problematik och vad tror ni om KBT för mig? Att ha det så här i perioder är ingen livskvalitet.

• Anonym (DennaD)

första gången blev huvudet som en gele. nu äter jag max dos och märker knappt nått.självmordstankarna är lugnande. men hade hoppats på att muskelavslappande skulle göra mig dåsig så kan kunde slappna av mer.
    livet känns så tungt.  jag är rädd att ta upp detta med nån.

• MyMe

Har ätit 100 mg Sertralin i 2 år utan jag märkt någon skillnad tycker jag. I förra veckan bytte läkaren (psyk) till 150 mg Voxra som sen skall ökas till 300 mg.

Jag har sedan dess mått jäkligt konstigt;

Illamående hela tiden, nära spy gränsen

Obalans när jag går

Yrsel hela dan

Järnsmak i munnen

Kan sitta och titta på en lampa på bordet som plötsligt börjar röra sig

Man börjar ju fundera på vad det är man stoppar i sig....

I mitt fall funkade inte sertralinet, istället fick Voxra med ovan problem.

Jag överväger starkt att sluta med alla dessa antidepressiva medel som finns. Undrar om psyk läkarna äter sånt här själv vid depression??

När oro och ångest är som värst kanske det är bättre att köra hård träning, löpa, cykla eller vad dom helst för att ha nått annat tänka på?

Vad säger ni som bara slutat rakt av?

• Anonym (DennaD)

Nu har jag fått quoitapin (stavning) ? till natten.
    aå äter 40 mg fluoxetin, 300 mg voxra, 0,5 ikr´trorvil (upp tilll 8s om dagen) och quoitapinet 300 mg för sömnen.

idag verkar inget hjälpta, är trött och hängig. iktorvilen har gjort har att jag inte har nån ångest attack. 
    har varit tvungen att vara inlagt en sväng. det är hemskt att vara inlagt. det är nog drygt på en vanlig avdening (tex kirurgen) men psyk. just att det är låst det är tungt.

• fredrik l
    Ser0tonin skrev 2016-08-29 15:09:08 följande:

Livets Ironi!

Jag studerade en 2-årig psykiatriutbildning, sen efter den trillar man själv ner i träsket. Det är lite komiskt..

Jag går på en kombination som i USA kallas för California Rocketfuel. Det är när man kör med både Venlafaxin och Mirtazapin.

Jag har kunskap om psykofarmaka genom min utbildning, det var mitt favoritämne. Och nu egna erfarenheter sen några år tillbaka. Om ni har några frågor om psykofarmaka så kan ni alltid maila och fråga mig. Jag kan ge råd och bolla ideér med er. Men läkaren har alltid sista ordet.

Jag har ökat Venl från 75 till 150 mg för 14 dagar sedan, la till Mirt 15 mg för 8 dagar sedan, misstänker lite insättningssymtom dock....
Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?