• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • embollen

Jag äter också citalopram för ångest sedan ett år tillbaka. Detta efter en misshandel jag blev utsatt för i dec -14.

embollen skrev 2016-08-03 08:45:34 följande:

Jag äter också citalopram för ångest sedan ett år tillbaka. Detta efter en misshandel jag blev utsatt för i dec -14.

Hur fungerar den på dig? Vilken dos äter du? Jag tog min första klockan halv 9 imorse och mår nu väldigt illa.. Kan jag redan fått en biverkning tror du? Samt lite halsbränna.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-03 11:05:46 följande:

Hur fungerar den på dig? Vilken dos äter du? Jag tog min första klockan halv 9 imorse och mår nu väldigt illa.. Kan jag redan fått en biverkning tror du? Samt lite halsbränna.

Jag blev rejält illamående ganska snart efter att jag tagit första tabletten, var sängliggande hela dagen.

Det var några år sen jag slutade med den men jag började pga djup depression, och åt ett år.
  • Anonym (Nere)

Hoppas de är okej att jag följer tråden. Äter inte några antidepressiva nu men jag borde nog göra de...

Anonym (Nere) skrev 2016-08-03 19:10:15 följande:

Hoppas de är okej att jag följer tråden. Äter inte några antidepressiva nu men jag borde nog göra de...

Såklart att det är okej! Varför tycker du att du borde det? Ångest? panikångest? depression? :/

Ska snart ta min andra tablett (en halv, så 10mg)
    Har haft halsbränna sen igår nu och den är värre idag... tror det beror på medicinen. Har i vanliga fall aldrig halsbränna.

• Anonym (Nere)
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-04 07:21:41 följande:

Såklart att det är okej! Varför tycker du att du borde det? Ångest? panikångest? depression? :/

Depression.. självmordstankar var och varannan dag.

Vet bara inte vad jag ska säga till läkaren. Har svårt att prata om det. Vill inte att någon ska veta.
    Anonym (Nere) skrev 2016-08-04 11:23:26 följande:

Depression.. självmordstankar var och varannan dag.

Vet bara inte vad jag ska säga till läkaren. Har svårt att prata om det. Vill inte att någon ska veta.

Berätta som det är! De är det bästa du kan göra. Du kommer bara må sämre om Du inte pratar om det. Jag har inte berättat om min ångest på flera åt så de blev ännu värre eftersom jag inte sökt hjälp innan. Lycka till! :)
  • Anonym (Nere)
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-04 23:20:45 följande:

Berätta som det är! De är det bästa du kan göra. Du kommer bara må sämre om Du inte pratar om det. Jag har inte berättat om min ångest på flera åt så de blev ännu värre eftersom jag inte sökt hjälp innan. Lycka till! :)

Jag ska försöka att samla mod och ringa ner till läkaren någon dag. Tack !
  • Anonym (DennaD)

jag har ätit fluoxetin i 6 år ca. började för 2 månader sen på voxra också efter att min depression blev värre pga flera anledningar. blev en extra platå så att jag orkar lite mer. Men det är tungt att måsta äta 2 st för att ens orka nått

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?