Inlägg från: Anonym (TS - Antidepressiva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
    embollen skrev 2016-08-03 08:45:34 följande:

Jag äter också citalopram för ångest sedan ett år tillbaka. Detta efter en misshandel jag blev utsatt för i dec -14.

Hur fungerar den på dig? Vilken dos äter du? Jag tog min första klockan halv 9 imorse och mår nu väldigt illa.. Kan jag redan fått en biverkning tror du? Samt lite halsbränna.
    Anonym (Nere) skrev 2016-08-03 19:10:15 följande:

Hoppas de är okej att jag följer tråden. Äter inte några antidepressiva nu men jag borde nog göra de...

Såklart att det är okej! Varför tycker du att du borde det? Ångest? panikångest? depression? :/

Ska snart ta min andra tablett (en halv, så 10mg)
    Har haft halsbränna sen igår nu och den är värre idag... tror det beror på medicinen. Har i vanliga fall aldrig halsbränna.

Anonym (Nere) skrev 2016-08-04 11:23:26 följande:

Depression.. självmordstankar var och varannan dag.

Vet bara inte vad jag ska säga till läkaren. Har svårt att prata om det. Vill inte att någon ska veta.

Berätta som det är! De är det bästa du kan göra. Du kommer bara må sämre om Du inte pratar om det. Jag har inte berättat om min ångest på flera åt så de blev ännu värre eftersom jag inte sökt hjälp innan. Lycka till! :)
    AstraG skrev 2016-08-09 12:36:26 följande:

Äter voxra sedan två år tillbaka och har ätit mirtarzapin i fyra månader. Kände bara positivt med voxran Mirtarazpi däremot har jag svullnat upp jättemycket av. Gått upp fyra storlekar på de här månaderna.

Någon som också äter dem?

Hjälper dem dig med det psykiska?
    Anonym (Smultronblomma) skrev 2016-08-09 17:00:26 följande:

Följer tråden av nyfikenhet. Läkaren jag var hos idag ville skriva ut antidepressiva åt mig idag, men jag ville inte.

Hej! Varför ville du inte det? Vad har du för problem? :)

Har idag tagit 10 mg (halv tablett) i 7 dagar. Ska ta 10 mg imorgon också. Sedan ska jag höja till 20 mg (hel tablett). Har inga biverkningar alls. Hade halsbränna de 2 första dagarna och lite illamående. Men sen ingenting alls. Kanske lite minskad aptit men inget överdrivet. Är nojig att jag ska få nå biverkningar vid höjning. Är rädd att få mer ångest. Har inget lugnande att komplettera insättningen med, men just nu så går det ju bra så. Mår dock inte bättre ännu och heller inte sämre, men effekten börjar ju inte komma ännu... ( äter för panikångest och oro)

Ska börja med 20 mg imorgon. Har haft fruktansvärd huvudvärk sen igår. Kan man ta alvedon i samband med citalopram behandlingen? Usch har såå ont i huvudet..

Phillippa skrev 2016-08-10 15:55:06 följande:

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

Kan man ta alvedon när man äter citalopram?

Är inne på 12e dagen nu. Äter 20mg nu som sagt. Har inga märkvärdiga biverkningar. Men den har inte hjälpt mig mot panikångesten alls... Men får ge det mer tid och eventuellt doshöjning om det kommer behövas. Ni som tagit det mot ångest/oro och panikångest. När börja medicinen hjälpa er? Vill bara bli normal!!!

Phillippa skrev 2016-08-16 23:11:51 följande:

20 mg är ganska lågt. Jag äter 40 mg och jag tror att det är ganska normalt. Jag blev hjälpt av medicinen omgående. Jag började dock med 40 mg omgående. Jag gick bokstavligt talat in i väggar de tre första dagarna och var hur snurrig som helst men oron och ångesten försvann :).

Men vad skönt att det fungerade så bra på dig! Vad jag läst så tar de minst 2 veckor innan man KAN börja känna av de positiva effekterna. Men jag är ingen expert, har ätit i 2 veckor nu. Vet inte om de hjälper faktiskt... Skulle nog behöva höja tror jag.. Är dock bara 5 eller 6 dagar som jag ätit 20mg. Kanske ska avvakta. :)

Har ätit i cirka 3 veckor nu.. Känner inte att de hjälpt så mycket. Äter 20 mg... bör jag höja???

Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-26 21:30:17 följande:

Vad säger din läkare? Ska du fortsätta att öka eller vad har ni kommit överens om? Tänker att du inte bör höja utan konsultation med din läkare.

Ta hand om dig!

Har inte haft återbesöket ännu.. Men är rädd att han säger att jag inte ska höja.. Eftersom de inte hjälpt ännu.. Men de är väl så att man bör ha rätt dos för att de ska hjälpa?
    Anonym (depp) skrev 2016-08-29 22:56:04 följande:

Verkligen jätteskönt :)

De biverkningarna jag fick första 1½ veckan var illamående och extremt lös mage, bodde på toa en vecka men psyket kändes bättre snabbt.

Det är jobbigare att trappa ner eller om jag glömt ta pillren en morgon, då får jag jättejobbiga utsättningssymptom, typ synstörningar, blixtar i huvet, svårt att hålla fokus etc men det går över efter ett tag iaf :) Men ett tips är att inte glömma medicinen i onödan :P

Vad äter du medicinen för? Har den hjälpt dig?
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-09-01 19:11:59 följande:

TS; hur går det med dig? Hur mår du?

Ska på återbesök idag. Dock inte samma läkare som skrev ut den då det var en person som hoppat in tillfälligt bara... Känner att medicinen hjälpt litegrann men inte fullt ut, har mycket ångest & panikångest kvar... Hoppas att jag får höja! Uppdaterar här efteråt. :) själv då?
    Anonym (Också citalopram) skrev 2016-09-16 02:10:49 följande:

Det var värt att börja men det finns kanske bättre medicin i mitt fall, påbörjade utredning för att kolla bipolär sjukdom/ neuropsykiatrisk problematik förra året. Inte fått något svar på vad de kom fram till, segt...Fick tid i oktober då jag inte kunde o då har de inte skickat ny tid. Segt att en ska behöva ligga på, tungt ändå med stort och litet barn.

Hoppas det funkar för dig, har du något annat terapeutiskt stöd för ångesthantering? ACT tycker jag är bra, ska träffa min psykolog imorgon.

Var på återbesök för några dagar sedan med uppföljning. Ätit i 7 veckor nu. Känner att de kanske hjälpt lite men långt ifrån helt. Fick dock inte höja ändå.. Fick istället atarax utskrivet :/ har dock inte testat. Vill inte ha något ånestlindrande för stunden.. Vill ha för längden.. :(
Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?