• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • Ser0tonin
    dessan59 skrev 2016-09-18 12:08:10 följande:

jag äter Venflaxin 150 mg, håller på med upptrappning Som är skitjobbig! Jag har ätit den förut, men det gjordes ett uppehåll på ett par månader pga att jag fick ett stroke i Maj. Nu är det insatt igen och biverkningen av ångest har ökat, kanske det har med att jag rent känslomässigt inte förstår eller kan ta in att jag har varit väldigt sjuk pga av stroken. Jag har blivit mer ängslig och väldigt orolig efter det här, något som har ökat mycket. tar sobril ca 5mg en till 2 gånger om dagen, men tycker inte om att ta lugnande. Jag äter även Lamotrigin 300 mg, har gjort det länge, men psyket "spökar" en hel del nu, och jag kan inte sätta ord på det.Har någon varit med om något liknande?

Ja Venlafaxin ska man ta det långsamt med, både upp och nedtrappning. Tyvärr lyssnar inte en del läkare på det örat. Det är inte ovanligt med ökad oro och ångest. Vilken dos ska du upp till? och med hur mycket höjer ni åt gången?
  • dessan59

Jag  ska upp till 225 mg, men drar ut på upptrappningen så länge det behövs, vet egentligen inte vad som är vad när det gäller min ångest. Mitt kontrollbehov har ökat sen stroken, orolig för allt, jag som annars har varit en lugn typ. 

• Ser0tonin
    dessan59 skrev 2016-09-19 09:50:24 följande:

Jag  ska upp till 225 mg, men drar ut på upptrappningen så länge det behövs, vet egentligen inte vad som är vad när det gäller min ångest. Mitt kontrollbehov har ökat sen stroken, orolig för allt, jag som annars har varit en lugn typ. 

Ja tar det varligt, vissa är känsliga vid ner och upptrappning. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att du är ängslig efter din stroke. Har du någon samtalskontakt som du kan prata med om stroken och hur den påverkar ditt mående?
  • dessan59

ja, i början efter att jag kom hem från sjukhuset så hade jag kontakt med Stroketeamet, men då var det mest praktiska saker. Jag kan gå obehindrat, hade en blödning i ena ögat, men det har lagt sig. Men den psykiska biten har kommit den sista månaden. Eftersom jag har diagnosen emotionell personlighetsstörning , så känns det extra svårt. Sen har jag svårt att sätta ord på vad jag känner, tar in vid samtal med min psykläkare under ett samtal ca 20% vad som sägs. Som tur är har jag maken med mig, Det blir för mycket information. ska idag kontakta stroketeamet igen

• Anonym (DennaD)

Fluoxetin har fungerat bra till en viss depression för mig.

Träffade en läkare förra veta och fick stesolid utskriven. Han ska ringa mig idag och vi ska utvärdera. Men tror jag behöver en ökning och äta regelbundet en stund.

Det var skönt att få en läkare som såg att jag verkligen inte mådde bra.

• Ser0tonin

Skönt att läkaren förstod och såg ditt lidande. En annan skulle behöva be på mina bara knän för att få sobril 5mg utskrivet.

• Anonym (DennaD)

Fick en annan sort igår som tydligare är starkare.

Ska prova dom idag och se hur jag reagerar av dom. Har en hyffsat (alltså ingen panikångest) bra dag men vi ska utvärdera dom redan på fredag.

• Ser0tonin
    Anonym (DennaD) skrev 2016-09-21 09:07:22 följande:

Fick en annan sort igår som tydligare är starkare.

Ska prova dom idag och se hur jag reagerar av dom. Har en hyffsat (alltså ingen panikångest) bra dag men vi ska utvärdera dom redan på fredag.

Ja Stesolid (Diazepam) är starkare än Sobril. Eller menar du att du fick en annan bensodiazepin än stesolid? Möjligen Xanor kanske?
  • Anonym (DennaD)

Jag fick iktorivil. Är rätt utslagen idag men ångesten är lugn just nu. Sängläge idag. Kroppen och hjärnan känns lite som gele.

Canon är en vi eventuellt kommer kanske prova sen

• Anonym (DennaD)

Xanor skulle det stå

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?