• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • Anonym (DennaD)
    AstraG skrev 2016-08-13 16:59:33 följande:
    Känner verkligen med dig. Låg också inne i våras. Hoppas du blev behandlad bra!
    Har du någon behovsmedicin också som du sa ta vid ångestattacker?
    Jag har Theralen och Atarax. Tycker inte de fungerar särskilt bra. :/

jag har truxal och buronil vid behov. funkar lite. truxalen blir jag jätte trött av.
    jag har också ätit theralen och atarax. Ataraxen var som sockerpiller, theralen hjälpte lite vid mild ångest men tog 4 tabletter för att ge verkan. 

• Phillippa
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-14 17:17:10 följande:

Är inne på 12e dagen nu. Äter 20mg nu som sagt. Har inga märkvärdiga biverkningar. Men den har inte hjälpt mig mot panikångesten alls... Men får ge det mer tid och eventuellt doshöjning om det kommer behövas. Ni som tagit det mot ångest/oro och panikångest. När börja medicinen hjälpa er? Vill bara bli normal!!!

20 mg är ganska lågt. Jag äter 40 mg och jag tror att det är ganska normalt. Jag blev hjälpt av medicinen omgående. Jag började dock med 40 mg omgående. Jag gick bokstavligt talat in i väggar de tre första dagarna och var hur snurrig som helst men oron och ångesten försvann :).
    Phillippa skrev 2016-08-16 23:11:51 följande:

20 mg är ganska lågt. Jag äter 40 mg och jag tror att det är ganska normalt. Jag blev hjälpt av medicinen omgående. Jag började dock med 40 mg omgående. Jag gick bokstavligt talat in i väggar de tre första dagarna och var hur snurrig som helst men oron och ångesten försvann :).

Men vad skönt att det fungerade så bra på dig! Vad jag läst så tar de minst 2 veckor innan man KAN börja känna av de positiva effekterna. Men jag är ingen expert, har ätit i 2 veckor nu. Vet inte om de hjälper faktiskt... Skulle nog behöva höja tror jag.. Är dock bara 5 eller 6 dagar som jag ätit 20mg. Kanske ska avvakta. :)

Har ätit i cirka 3 veckor nu.. Känner inte att de hjälpt så mycket. Äter 20 mg... bör jag höja???

• Anonym ((tiger))

Har läst hela tråden och hoppas att det är ok att jag hoppar in!

Ska ta min tredje Citalopram ikväll och är livrädd för att må sämre... Känns som om jag bara går och väntar på att känna något. Enda biverkningen så här långt är väldigt lite sömn de senaste två nätterna, svettningar och att det "krasar" inne i ena örat (ungefär som att det är lite vatten där inne).

Äter p g a ångest och oro efter skilsmässa som drog upp obearbetad sorg från när min mamma dog för många år sedan. I fredags, för en vecka sedan, nådde jag botten efter att ha vaknat kl 05 av ångest som höll i sig i princip hela dagen. Jag grät och tog en promenad men inget hjälpte. Till slut ringde jag efter min ex-man och bad honom att göra slut på mitt lidande. Har Atarax till hjälp men glömde att ta någon just den dagen. Tanken på att må ännu sämre än då skrämmer mig så otroligt mycket... Jag kommer inte att orka må så i flera veckor.

Äter 10 mg nu och ska öka till 20 mg om två veckor. Oron för att få ångest och må sämre än tidigare är riktigt skrämmande och jag förstår inte varför det måste vara så. Är det någon av er som vet det?

• Anonym ((tiger))
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-26 02:08:40 följande:

Har ätit i cirka 3 veckor nu.. Känner inte att de hjälpt så mycket. Äter 20 mg... bör jag höja???

Vad säger din läkare? Ska du fortsätta att öka eller vad har ni kommit överens om? Tänker att du inte bör höja utan konsultation med din läkare.

Ta hand om dig!
  • Anonym ((tiger))
    Phillippa skrev 2016-08-10 15:55:06 följande:

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

Du skriver att du har ätit i 20 år. Blir man inte "immun" (kommer inte på något bättre ord ) efter så lång tid och behöver högre dos? Får du även annan hjälp? Min största rädsla är att behöva äta antidepressiva resten av livet. Hur har dina tankar gått kring det? Ser du att du någongång kommer att kunna sluta?
  • Phillippa
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-26 21:35:14 följande:
    Du skriver att du har ätit i 20 år. Blir man inte "immun" (kommer inte på något bättre ord ) efter så lång tid och behöver högre dos? Får du även annan hjälp? Min största rädsla är att behöva äta antidepressiva resten av livet. Hur har dina tankar gått kring det? Ser du att du någongång kommer att kunna sluta?
    Nej, jag är inte immun. Det har hänt att jag glömt att ta tabletter i några dagar och då kan jag komma på det först när jag får ordentlig ångest. Efter att ha börjat ta dem igen så går det över igen. Jag vet så klart inte hur mycket som är inbillning.

För åtta år sedan var jag dock utan tabletter i cirka tre månader och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Total ångest och insomnia. Det blev till att börja igen.

Jag äter gärna tabletter livet ut om jag slipper må som jag gör utan. En diabetiker får oftast ta sin medicin hela livet. Jag ser ingen direkt skilllnad.
  • Anonym ((tiger))
    Phillippa skrev 2016-08-26 23:38:01 följande:

Nej, jag är inte immun. Det har hänt att jag glömt att ta tabletter i några dagar och då kan jag komma på det först när jag får ordentlig ångest. Efter att ha börjat ta dem igen så går det över igen. Jag vet så klart inte hur mycket som är inbillning.

För åtta år sedan var jag dock utan tabletter i cirka tre månader och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Total ångest och insomnia. Det blev till att börja igen.

Jag äter gärna tabletter livet ut om jag slipper må som jag gör utan. En diabetiker får oftast ta sin medicin hela livet. Jag ser ingen direkt skilllnad.

Tack för ditt svar! Jobbigt att må dåligt under så lång tid men bra att medicinen hjälper dig. Jag tror inte att det är inbillning utan livet är ju så här. Jag märker att jag hela tiden oroar mig för att jag ska få ångest och det gör inte saken bättre.
  • Anonym ((tiger))

Åh, så fort jag vill vila eller sova så kommer ångesten precis när jag är på väg att somna. Är det någon som vet varför det är så? Ångesten stannar liksom inte utan hindrar mig bara från att somna. Någon som har samma problem?

Och vad är ert bästa tips för att ta sig igenom ångest? Jag har ännu inte hittat ett sätt som funkar men googlar mycket och försöker att hitta tips på Internet.

Tacksam för svar!

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?