Inlägg från: Anonym ((tiger)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((tiger))

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Har läst hela tråden och hoppas att det är ok att jag hoppar in!

Ska ta min tredje Citalopram ikväll och är livrädd för att må sämre... Känns som om jag bara går och väntar på att känna något. Enda biverkningen så här långt är väldigt lite sömn de senaste två nätterna, svettningar och att det "krasar" inne i ena örat (ungefär som att det är lite vatten där inne).

Äter p g a ångest och oro efter skilsmässa som drog upp obearbetad sorg från när min mamma dog för många år sedan. I fredags, för en vecka sedan, nådde jag botten efter att ha vaknat kl 05 av ångest som höll i sig i princip hela dagen. Jag grät och tog en promenad men inget hjälpte. Till slut ringde jag efter min ex-man och bad honom att göra slut på mitt lidande. Har Atarax till hjälp men glömde att ta någon just den dagen. Tanken på att må ännu sämre än då skrämmer mig så otroligt mycket... Jag kommer inte att orka må så i flera veckor.

Äter 10 mg nu och ska öka till 20 mg om två veckor. Oron för att få ångest och må sämre än tidigare är riktigt skrämmande och jag förstår inte varför det måste vara så. Är det någon av er som vet det?

• Anonym ((tiger))
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-26 02:08:40 följande:

Har ätit i cirka 3 veckor nu.. Känner inte att de hjälpt så mycket. Äter 20 mg... bör jag höja???

Vad säger din läkare? Ska du fortsätta att öka eller vad har ni kommit överens om? Tänker att du inte bör höja utan konsultation med din läkare.

Ta hand om dig!
  • Anonym ((tiger))
    Phillippa skrev 2016-08-10 15:55:06 följande:

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

Du skriver att du har ätit i 20 år. Blir man inte "immun" (kommer inte på något bättre ord ) efter så lång tid och behöver högre dos? Får du även annan hjälp? Min största rädsla är att behöva äta antidepressiva resten av livet. Hur har dina tankar gått kring det? Ser du att du någongång kommer att kunna sluta?
  • Anonym ((tiger))
    Phillippa skrev 2016-08-26 23:38:01 följande:

Nej, jag är inte immun. Det har hänt att jag glömt att ta tabletter i några dagar och då kan jag komma på det först när jag får ordentlig ångest. Efter att ha börjat ta dem igen så går det över igen. Jag vet så klart inte hur mycket som är inbillning.

För åtta år sedan var jag dock utan tabletter i cirka tre månader och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Total ångest och insomnia. Det blev till att börja igen.

Jag äter gärna tabletter livet ut om jag slipper må som jag gör utan. En diabetiker får oftast ta sin medicin hela livet. Jag ser ingen direkt skilllnad.

Tack för ditt svar! Jobbigt att må dåligt under så lång tid men bra att medicinen hjälper dig. Jag tror inte att det är inbillning utan livet är ju så här. Jag märker att jag hela tiden oroar mig för att jag ska få ångest och det gör inte saken bättre.
  • Anonym ((tiger))

Åh, så fort jag vill vila eller sova så kommer ångesten precis när jag är på väg att somna. Är det någon som vet varför det är så? Ångesten stannar liksom inte utan hindrar mig bara från att somna. Någon som har samma problem?

Och vad är ert bästa tips för att ta sig igenom ångest? Jag har ännu inte hittat ett sätt som funkar men googlar mycket och försöker att hitta tips på Internet.

Tacksam för svar!

• Anonym ((tiger))
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-29 00:47:05 följande:

Har inte haft återbesöket ännu.. Men är rädd att han säger att jag inte ska höja.. Eftersom de inte hjälpt ännu.. Men de är väl så att man bör ha rätt dos för att de ska hjälpa?

Om inte 20mg hjälper dig så kommer han med all sannolikhet att be dig att höja dosen. Meningen är ju att medicinen ska hjälpa.

Mitt återbesök är 16 sept men jag ska öka till 20mg redanefter två veckor.
  • Anonym ((tiger))
    Anonym (depp) skrev 2016-08-29 10:48:12 följande:

ätit cymbalta sen i okt 2015. började på 30 mg och fick höja till 90 som jag legat på länge. I juni lyckades jag sluta med sömnpiller (imovane) och sen en månad tillbaka har jag börjat trappa ner på cymbaltan å äter nu 60 mg eftersom jag kände att jag mådde bra och tillslut blev lite för speedad på den höga dosen. Tar det långsamt och tänker käka 60 mg ett tag innan jag trappar ner till 30 för att sen fasa ut helt.

fick det utskrivet pga GAD och PTSD men börjar nu komma på banan igen och hoppas det håller i sig :)

Va' skönt att det går åt rätt håll och att du har börjat trappa ner din medicin! Det ger hopp till oss andra!
  • Anonym ((tiger))
    Ser0tonin skrev 2016-08-29 15:09:08 följande:

Livets Ironi!

Jag studerade en 2-årig psykiatriutbildning, sen efter den trillar man själv ner i träsket. Det är lite komiskt..

Jag går på en kombination som i USA kallas för California Rocketfuel. Det är när man kör med både Venlafaxin och Mirtazapin.

Jag har kunskap om psykofarmaka genom min utbildning, det var mitt favoritämne. Och nu egna erfarenheter sen några år tillbaka. Om ni har några frågor om psykofarmaka så kan ni alltid maila och fråga mig. Jag kan ge råd och bolla ideér med er. Men läkaren har alltid sista ordet.

Verkligen livets ironi!

Vad var det som hände i ditt liv?

För min del vill jag gärna veta när biverkningarna börjar att sätta in? Jag börjademed 10mg citalopram i onsdags kväll och är nu på min femte dag. Min sömn är väldigt störd då jag får ångest precis när jag är på väg att somna. I övrigt känner jag mig ok men går och väntar på en annalkande katastrof. När kommer den..?
  • Anonym ((tiger))
    Ser0tonin skrev 2016-08-29 20:44:19 följande:

Hög stress under lång tid plus två dödsfall i familjen inom loppet av 7 månader.

Biverkningarna brukar komma de första dagarna, så OM du nu skulle få några biverkningar så borde de debuterat nu.

Ajdå. Ja, det skulle ju sänkt vem som helst.

Idag på väg till min terapeut fick jag en "elstöt" i huvudet och pulsen skenande iväg. Fick avbryta sessionen. Fortfarande hög och lite orolig men inget annat. Kan det vara en fördröjd biverkning?
  • Anonym ((tiger))
    Anonym (Kämpa) skrev 2016-08-29 23:28:56 följande:

Tar citalopram sedan flera år bakåt - insättningen var tuff mest för att jag redan var så trött och ångestmässig, läste bipacksedeln om och om igen kände efter hela tiden. Hade jag börjat med medicinen som "frisk" hade jag nog inte alls känt av den på samma sätt. Fick oxascand utskrivet för att ta ner insättnings ångesten och det är ju grejor som verkligen hjälper men läkarna är inte så pigga på att skriva ut ... Känner med er alla som kämpar med ångesten och tror att man reagerar väldigt individuellt. Bäst är väl om man inte gör så stor sak av att ta medicinen - fast svårt när man redan är under isen...

Jag har hört samma sak; att ju sämre man mår när man börjar äta antidepressiva, desto starkare blir biverkningarna. Jag är nu inne på min nionde dag och mina biverkningar har varit hanterbara trots att jag var livrädd när jag läste bipacksedeln.
  • Anonym ((tiger))

Har inte haft återbesöket ännu.. Men är rädd att han säger att jag inte ska höja.. Eftersom de inte hjälpt ännu.. Men de är väl så att man bör ha rätt dos för att de ska hjälpa?

TS; hur går det med dig? Hur mår du?
  • Anonym ((tiger))

TS; hur går det med dig? Hur mår du?
  • Anonym ((tiger))

Jag har ätit Citalopram i snart fyra veckor och tycker att jag är lite mer stabil i mitt känsloliv. Får fortfarande oro i kroppen men det går inte över i ångest vilket är otroligt skönt. Blir det för jobbigt har jag Atarax vilken hjälper mig.

Under insättningens första dagar sov jag så otroligt dåligt och fick ångestsug i kroppen/magen varje gång jag var på väg att somna. Hade sömntabletter men visste först inte om jag fick ta dem i samband med de antidepressiva. Så i nästan tre veckor har jag tagit en sömntablett på kvällen men igår kväll tog jag ingen för att se om sömnen blivit bättre. Det har den inte. ???? Men ska testa utan inatt igen för jag vill samtidigt inte bli beroende av dem.

Skulle varit på återbesök igår men min läkare var sjuk så det är flyttat till onsdag. Äter nu 20 mg och tror inte att jag behöver höja min dos. Får se vad som sägs på onsdag.

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?