• Ser0tonin

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Livets Ironi!

Jag studerade en 2-årig psykiatriutbildning, sen efter den trillar man själv ner i träsket. Det är lite komiskt..

Jag går på en kombination som i USA kallas för California Rocketfuel. Det är när man kör med både Venlafaxin och Mirtazapin.

Jag har kunskap om psykofarmaka genom min utbildning, det var mitt favoritämne. Och nu egna erfarenheter sen några år tillbaka. Om ni har några frågor om psykofarmaka så kan ni alltid maila och fråga mig. Jag kan ge råd och bolla ideér med er. Men läkaren har alltid sista ordet.

• Ser0tonin
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-29 19:33:09 följande:
    Verkligen livets ironi!

Vad var det som hände i ditt liv?

För min del vill jag gärna veta när biverkningarna börjar att sätta in? Jag börjademed 10mg citalopram i onsdags kväll och är nu på min femte dag. Min sömn är väldigt störd då jag får ångest precis när jag är på väg att somna. I övrigt känner jag mig ok men går och väntar på en annalkande katastrof. När kommer den..?
    Hög stress under lång tid plus två dödsfall i familjen inom loppet av 7 månader.

Biverkningarna brukar komma de första dagarna, så OM du nu skulle få några biverkningar så borde de debuterat nu.
  • Ser0tonin
    Anonym (Kämpa) skrev 2016-08-29 23:28:56 följande:

Tar citalopram sedan flera år bakåt - insättningen var tuff mest för att jag redan var så trött och ångestmässig, läste bipacksedeln om och om igen kände efter hela tiden. Hade jag börjat med medicinen som "frisk" hade jag nog inte alls känt av den på samma sätt. Fick oxascand utskrivet för att ta ner insättnings ångesten och det är ju grejor som verkligen hjälper men läkarna är inte så pigga på att skriva ut ... Känner med er alla som kämpar med ångesten och tror att man reagerar väldigt individuellt. Bäst är väl om man inte gör så stor sak av att ta medicinen - fast svårt när man redan är under isen...

Vad är det du behandlas för? och vilken styrka började du med?
  • Ser0tonin
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-30 16:34:10 följande:
    Ajdå. Ja, det skulle ju sänkt vem som helst.

Idag på väg till min terapeut fick jag en "elstöt" i huvudet och pulsen skenande iväg. Fick avbryta sessionen. Fortfarande hög och lite orolig men inget annat. Kan det vara en fördröjd biverkning?
    Låter som en klassisk "brainzap." Det är en biverkning som en del får, men mestadels när dom ska sätta ut medicinen. Sök på brainzap och se om du känner igen det. Jag får väl inte själv några men det har diskuterats friskt på flashback bl.a.
  • Ser0tonin
    nonni skrev 2016-09-08 23:57:28 följande:

hej! Jag äter också en liten medicincocktail sen många år tillbaka - dock med vissa uppehåll inemellan. Just nu är det sertralin (antidepressiva) och oxascand (ångestdämpande) som är mina varje dags-medicin. Hade en riktigt risig period i vintras med sjukskrivning och klippkort på psyk men det har successivt blivit bättre under vår/sommar om än lite krokig väg. Problemet nu är att jag känner att det börjar gå utför igen. Jag äter maxdos på den antidepressiva och ca 40 mg oxascand tar väl udden av den värsta ångesten men långt ifrån allt. Nu tror jag att det är läge att byta medicin, i vart fall sertralinet, så jag skulle vilja fråga er vad ni har för erfarenhet av fluoxetin? Ser0tonin du som var lite medicinnörd ;), vad säger du? Har nämligen hört bra om denna medicin och jag skulle vilja ha lite input innan jag konsulterar min läkare. Lycka till allihopa och kämpa på!!!

Har du någon ångestsjukdom? Det hjälper att veta diagnosen :) Fluoxetin är ju ytterligare ett SSRI i mängden. Välprövat och funkar för vissa, men inget jag skulle rekommendera mot ångest. Beroende på vilken diagnos du har så finns olika alternativ :)

Jag funderar på om det är så att din kropp byggt upp en tolerans mot Oxascand.

• Ser0tonin

Fluoxetin rekommenderas inte, då det visat sig att den inte är lika bra som andra i SSRI-klassen. Men nu har du ju faktiskt inte en renodlad ångestdiagnos utan depression, så då tycker jag gott du kan prova Fluoxetin :)

Det kan vara så att fluoxetin har lite längre startsträcka innan du börjar känna dig bättre, i jämförelse med sertralin.

• Ser0tonin
    nonni skrev 2016-09-11 21:48:16 följande:

Toppen, tack! Ja jag tänker lite att antidepressiva främst ska ta nedstämdhetssymtomen och oxascanden tar ångesten (?). Finns det någon annan ssri som fungerar bättre vid depression?

Jag skrev ett meddelande till dig här, men av någon anledning kom det inte fram :S

Men jag tyckte att du kunde be om att testa Brintellix. Det är ett nytt modernt antidepressivum som ger mindre biverkningar. Den ska vara bra mot depression :)

• Ser0tonin
    dessan59 skrev 2016-09-18 12:08:10 följande:

jag äter Venflaxin 150 mg, håller på med upptrappning Som är skitjobbig! Jag har ätit den förut, men det gjordes ett uppehåll på ett par månader pga att jag fick ett stroke i Maj. Nu är det insatt igen och biverkningen av ångest har ökat, kanske det har med att jag rent känslomässigt inte förstår eller kan ta in att jag har varit väldigt sjuk pga av stroken. Jag har blivit mer ängslig och väldigt orolig efter det här, något som har ökat mycket. tar sobril ca 5mg en till 2 gånger om dagen, men tycker inte om att ta lugnande. Jag äter även Lamotrigin 300 mg, har gjort det länge, men psyket "spökar" en hel del nu, och jag kan inte sätta ord på det.Har någon varit med om något liknande?

Ja Venlafaxin ska man ta det långsamt med, både upp och nedtrappning. Tyvärr lyssnar inte en del läkare på det örat. Det är inte ovanligt med ökad oro och ångest. Vilken dos ska du upp till? och med hur mycket höjer ni åt gången?
  • Ser0tonin
    dessan59 skrev 2016-09-19 09:50:24 följande:

Jag  ska upp till 225 mg, men drar ut på upptrappningen så länge det behövs, vet egentligen inte vad som är vad när det gäller min ångest. Mitt kontrollbehov har ökat sen stroken, orolig för allt, jag som annars har varit en lugn typ. 

Ja tar det varligt, vissa är känsliga vid ner och upptrappning. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att du är ängslig efter din stroke. Har du någon samtalskontakt som du kan prata med om stroken och hur den påverkar ditt mående?
  • Ser0tonin

Skönt att läkaren förstod och såg ditt lidande. En annan skulle behöva be på mina bara knän för att få sobril 5mg utskrivet.

• Ser0tonin
    Anonym (DennaD) skrev 2016-09-21 09:07:22 följande:

Fick en annan sort igår som tydligare är starkare.

Ska prova dom idag och se hur jag reagerar av dom. Har en hyffsat (alltså ingen panikångest) bra dag men vi ska utvärdera dom redan på fredag.

Ja Stesolid (Diazepam) är starkare än Sobril. Eller menar du att du fick en annan bensodiazepin än stesolid? Möjligen Xanor kanske?
Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?