• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • modsey
    M1rella skrev 2016-08-06 22:01:32 följande:

Det är väl rätt allmänt känt att det ÄR brist på vårdpersonal i Sverige. Och med för lite personal kan inte BM ta hand om barnen på natten, hur gärna de än vill. Är något du inte förstår?

Du har rätt i att jag inte förstår en sak....ditt oerhört ocharmiga sätt att debattera.

Resonerar du lika om ansra patientengrupper då personakbristen är lika svårt där.

Vill du ha renbäddade lakan om du bajsat på dig. Ta med en anhörig.

Matning...ta dit din mamma

Smärtstillande efter operation. Sorry jag hinner inte
  • Bits1975
    M1rella skrev 2016-08-06 22:01:32 följande:

Det är väl rätt allmänt känt att det ÄR brist på vårdpersonal i Sverige. Och med för lite personal kan inte BM ta hand om barnen på natten, hur gärna de än vill. Är något du inte förstår?

Det kanske är olika mellan olika bb i sverige, det finns ju en hel del, och vad jag har förstått så är ju en del "attraktiva" rätt överbefolkade av patienter, medans andra har det lugnare, även beroende på vilken tid på året det är.

Om TS var kraftigt påverkad och hade förlorat blod så borde det kanske ha varit läge att ha mamman och babyn på neonatal? När jag födde mitt andra barn så sprack min livmoder, och jag förlorade några liter blod och dottern var medtagen. Vi låg första natten på neonatal, och jag var jättetaggad att amma och ta hand om mitt barn men jag hade en barnsköterska som kom in och koppmatade henne för att hon inte riktigt orkade med livet den där första natten.

Den andra natten låg vi på bb, och då kom en fantastisk barnmorska som lade babyn hos mig och vände och vred på oss båda så att lillan kunde ligga tätt intill mig och ta bröstet när hon ville, jag somnade på en gång, och glömmer aldrig den människan.

När min mamma födde sina första barn på 60-talet så fanns det s.k barnsalar och inte var det jämförbart med förskola med förskollärare och barnskötare, det är ju ganska långsökt (jag är barnskötare). Eftersom förlossningsvård inte verkar stå högt på listan hos politiker så förstår jag ju att tiden och resurserna inte finns.
  • M1rella
    modsey skrev 2016-08-06 22:17:10 följande:

Du har rätt i att jag inte förstår en sak....ditt oerhört ocharmiga sätt att debattera.

Resonerar du lika om ansra patientengrupper då personakbristen är lika svårt där.

Vill du ha renbäddade lakan om du bajsat på dig. Ta med en anhörig.

Matning...ta dit din mamma

Smärtstillande efter operation. Sorry jag hinner inte

Du verkar ju inte förstå vad en BM har för arbetsuppgifter.
  • modsey
    M1rella skrev 2016-08-06 22:41:35 följande:

Du verkar ju inte förstå vad en BM har för arbetsuppgifter.

Nä absolut inte....

Ps. Jag tror inte det måste vara en bm som hjälper till med barnen utn en barnskötare eller usk går nog lika bra.
  • M1rella
    modsey skrev 2016-08-06 22:58:38 följande:

Nä absolut inte....

Ps. Jag tror inte det måste vara en bm som hjälper till med barnen utn en barnskötare eller usk går nog lika bra.

Det gör det säkert. Men det är tyvärr inte alltid de kan prioritera att ta barnen på natten, oavsett om det är BM, ssk, usk eller barnskötare.
  • M1rella
    modsey skrev 2016-08-06 22:58:38 följande:

Nä absolut inte....

Det är lite skillnad att ha ansvar över en patient jämfört med 15 eller mer...
  • Lia4
    M1rella skrev 2016-08-06 23:01:25 följande:

Det är lite skillnad att ha ansvar över en patient jämfört med 15 eller mer...

Precis. Det är skillnad. På bb får man dubbelt upp av patienter och man ska ta hand om barnen också.

De som inte förstår hur nätterna på bb kan se ut önskar jag kunde få komma på studiebesök en natt, en sådan natt när man inte hinner gå på toa på 10 timmar. Det kanske skulle få människan att förstå läget.
  • Notetur Nomen
    Lia4 skrev 2016-08-08 10:00:09 följande:

Precis. Det är skillnad. På bb får man dubbelt upp av patienter och man ska ta hand om barnen också.

De som inte förstår hur nätterna på bb kan se ut önskar jag kunde få komma på studiebesök en natt, en sådan natt när man inte hinner gå på toa på 10 timmar. Det kanske skulle få människan att förstå läget.

Men OCH?!? Då är det ju vården det är fel på och därmed där kritiken ska ligga. Att klaga på den utsatta patienten är fel väg att gå.
  • modsey
    Notetur Nomen skrev 2016-08-08 13:11:17 följande:

Men OCH?!? Då är det ju vården det är fel på och därmed där kritiken ska ligga. Att klaga på den utsatta patienten är fel väg att gå.

Amen
  • nevermind

Vem ska ta hand om barnen om inte mammorna kan?? Det kanske inte finns en pappa i bilden, ska barnen ligga nedbajsade då??

Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?