• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • PurpleHeart
    stormfågel skrev 2016-08-01 15:19:49 följande:

Rent generellt så tycker jag verkligen att vården kring förlossningar är urusel! 

Jag har opererat bort köldkörteln (en relativt enkel operation ändå) och fick en massa omtanke de få dygnen jag låg kvar på sjukhuset. Ingen skulle då begärt att jag gick och hämtade maten själv eller städade toaletten.

När man har fött barn kan man vara mycket sämre däran (även om många mår toppen). Man kan ha förlorat mkt blod, spruckit, brutit svanskotan (känner flera som har gjort) och varit vaken i 24 timmar med svåra smärtor.

Ändå förväntas man gå upp några timmar efter man fött barn och städa, och hämta mat och vara en mamma på topp. 

Och det är likadant med graviditetsbesvär också. En graviditet är ingen sjukdom (försöker försäkringskassan med) men det är inte en skidolycka eller en skottskada heller! Det måste ju vara med bedömning av symptomen man får hjälp och inte vad de beror på:

(Tänker själv den man som kommer in med bruten knäskål och läkare och försäkringskassa med bestämdhet hävdar att "att ha åkt snowboard är ingen sjukdom" och "du har själv valt det")

Fint inlägg!

Undrar bara vad du menade med att man förväntas städa?
  • M1rella
    JA77 skrev 2016-08-01 15:45:20 följande:

Men har du inte förstått syftet med tidig mobilisering?

Det är många som inte får det.
  • Swagger
    M1rella skrev 2016-08-01 14:44:21 följande:
    Hade inga problem att ta hand om mina nyfödda efter snitt och inte behövde jag hjälp dygnet runt heller, eller på natten.

Ts skulle inte ha hjälp för att sova, så varför.behövde hon hjälp?
    Förlorade du också massor med blod så du blev väldigt försvagad. Hade du liknande problem med tarmarna som TS så du i princip inte kunde röra dig? Tror du att det hade varit lite jobbigare med tvillingar?

Trist att höra att du var helt ensam i allt, men kanske förståligt med tanke på den bild du ger av dig själv i den här tråden.
  • M1rella
    Swagger skrev 2016-08-01 19:26:40 följande:

Förlorade du också massor med blod så du blev väldigt försvagad. Hade du liknande problem med tarmarna som TS så du i princip inte kunde röra dig? Tror du att det hade varit lite jobbigare med tvillingar?

Trist att höra att du var helt ensam i allt, men kanske förståligt med tanke på den bild du ger av dig själv i den här tråden.

Förlorade mer blod än ts, drygg 3l. Och ja,jag hade liknande problem med tarmarna. Röra mig kunde jag med smärtlindring. Opererades om igen efter två dygn.

Om det hade varit jobbigare med tvillingar? Varför du? Eftersom jag enbart gjort snitt med tvillingar så har jag inget att jämföra med. Har inge heller någon aning hur det är att föds enbart ett barn, då jag bara fött tvillingar med snitt och vaginal förlossning.

Ensam i allt? Vad fick du det ifrån?
  • fjanten
    M1rella skrev 2016-08-01 20:00:16 följande:

Förlorade mer blod än ts, drygg 3l. Och ja,jag hade liknande problem med tarmarna. Röra mig kunde jag med smärtlindring. Opererades om igen efter två dygn.

Om det hade varit jobbigare med tvillingar? Varför du? Eftersom jag enbart gjort snitt med tvillingar så har jag inget att jämföra med. Har inge heller någon aning hur det är att föds enbart ett barn, då jag bara fött tvillingar med snitt och vaginal förlossning.

Ensam i allt? Vad fick du det ifrån?

Sluta vara så himla präktig. Du som är sjuksköterska borde väl veta att alla upplever smärta på olika sätt och olika mycket. Du rökte liksom när du var gravid, så du är låååångt ifrån perfekt själv. Okej, så du kunde ta hand om tvillingar efter snitt helt själv - PERFEKT! Då behövde ju inte personalen göra lika mycket. Men fatta att alla inte har det likadant.
  • M1rella
    fjanten skrev 2016-08-01 20:07:04 följande:

Sluta vara så himla präktig. Du som är sjuksköterska borde väl veta att alla upplever smärta på olika sätt och olika mycket. Du rökte liksom när du var gravid, så du är låååångt ifrån perfekt själv. Okej, så du kunde ta hand om tvillingar efter snitt helt själv - PERFEKT! Då behövde ju inte personalen göra lika mycket. Men fatta att alla inte har det likadant.

Har jag påstått att jag är perfekt? Eller att smärta inte är individuellt?

Ja, jag rökte när jag var gravid. Dock inte mycket.

Nej, jag kunde inte ta hand om mina tvillingar själv efter mitt snitt. Pappan och andra anhöriga hjälpe till.

Jag efterfrågar varför ts behövde barnvakt till sina tvillingar! Hon har själv sagt att det inge är pga att hon ska få sova/vila eller annan hjälp. Så varför?
  • fjanten

M1rella: När du berättade att du rökte under graviditeten sa du för övrigt att barneT inte fick abstinens. Nu säger du att du enbart fått tvillingar. Du har verkligen NOLL trovärdighet.

• fjanten
    M1rella skrev 2016-08-01 20:12:38 följande:

Har jag påstått att jag är perfekt? Eller att smärta inte är individuellt?

Ja, jag rökte när jag var gravid. Dock inte mycket.

Nej, jag kunde inte ta hand om mina tvillingar själv efter mitt snitt. Pappan och andra anhöriga hjälpe till.

Jag efterfrågar varför ts behövde barnvakt till sina tvillingar! Hon har själv sagt att det inge är pga att hon ska få sova/vila eller annan hjälp. Så varför?

Okej, men TS kan inte få hjälp från pappan. Hon sa att om hon kunde ta hand om barnen helt själv skulle det ändå inte bli mycket till sömn, troligen eftersom nyfödda inte förstår det här med skillnaden på dag/natt. Hon behöver hjälp med tvillingarna på natten (när pappan inte är där) eftersom hon inte kan ta hand om dem själv när de är vakna, precis som nyfödda ofta är nattetid.
  • M1rella
    fjanten skrev 2016-08-01 20:13:24 följande:

M1rella: När du berättade att du rökte under graviditeten sa du för övrigt att barneT inte fick abstinens. Nu säger du att du enbart fått tvillingar. Du har verkligen NOLL trovärdighet.

Ja, barnet fick inte abstinens. Hurvida det andra barnet hade fått abstinens eller inte går inte att svara på då han dog efter förlossning pga bla hjärtfel. Han hade aldrig överlevt utanför magen och det berodde inte på rökning. Började röka igen efter jag fick det beskedet.

Min senaste graviditet rökte jag inte under.

Jag kan lika gärna säga att jag fått tre barn istället för fyra. Eftersom jag enbart har tre barn i livet.
  • fjanten
    M1rella skrev 2016-08-01 20:19:52 följande:

Ja, barnet fick inte abstinens. Hurvida det andra barnet hade fått abstinens eller inte går inte att svara på då han dog efter förlossning pga bla hjärtfel. Han hade aldrig överlevt utanför magen och det berodde inte på rökning. Började röka igen efter jag fick det beskedet.

Min senaste graviditet rökte jag inte under.

Jag kan lika gärna säga att jag fått tre barn istället för fyra. Eftersom jag enbart har tre barn i livet.

Va? Så den graviditeten upptäcktes i vecka 26+, men du har sagt att du ansökte hos socialstyrelsen om att få göra abort i vecka 20 - pga ung ålder - men att du behöll den graviditeten och är glad för det idag. ...eller har du fött tvillingar tre gånger?

Sluta hitta på en massa nu.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?