• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • Kasperina

Min dotter föddes med akutsnitt efter att jag försökt få ut henne den vanliga vägen under några timmar innan läkaren insåg att det inte gick. Första natten hade jag svårt att röra mig och då var min mamma där och hjälpte mig, resten av tiden var jag själv (fick stanna i fem dygn) och blev aldrig tillfrågad om jag behövde hjälp, trots att de ett tag misstänkte livmoderinflammation eftersom jag hade så ont. Jag ringde efter pizza när de misslyckades med att få fram mat jag kunde äta multiallergiker). De var tydliga med att de ville att jag skulle göra allt själv så att de såg att det gick bra. Nu har du ju två stycken men jag tror nog att föräldrarna förväntas ta hand om dem om de inte är jättedåliga. Inte för att vara sån, men ni visste väl om att det var två stycken och risken för snitt då är hög? Varför skaffade ni inte barnvakt för de första nätterna? Jag tror man måste vara jättesjuk för att få hjälp att ta hand om barnen på BB.

• modsey
    Kasperina skrev 2016-08-03 16:21:36 följande:

Min dotter föddes med akutsnitt efter att jag försökt få ut henne den vanliga vägen under några timmar innan läkaren insåg att det inte gick. Första natten hade jag svårt att röra mig och då var min mamma där och hjälpte mig, resten av tiden var jag själv (fick stanna i fem dygn) och blev aldrig tillfrågad om jag behövde hjälp, trots att de ett tag misstänkte livmoderinflammation eftersom jag hade så ont. Jag ringde efter pizza när de misslyckades med att få fram mat jag kunde äta multiallergiker). De var tydliga med att de ville att jag skulle göra allt själv så att de såg att det gick bra. Nu har du ju två stycken men jag tror nog att föräldrarna förväntas ta hand om dem om de inte är jättedåliga. Inte för att vara sån, men ni visste väl om att det var två stycken och risken för snitt då är hög? Varför skaffade ni inte barnvakt för de första nätterna? Jag tror man måste vara jättesjuk för att få hjälp att ta hand om barnen på BB.

Nu ska jag vara sådär jäkla systerligt feministisk. ..men ingen sjuksköterska på någon annan avdelning skulle komma på tanken att köra upp en nyopererad patient efter stor bukkirurgi där denne dessutom förlorad 2.6 liter blod första dygnen för att utföra ett passande av två små andra, eller ens en annan individ. Väcka patienten som är påverkad av morfin att gå upp och lyfta 4-5 kg var tredje timme.
  • Lia4
    modsey skrev 2016-08-03 21:52:13 följande:

Nu ska jag vara sådär jäkla systerligt feministisk. ..men ingen sjuksköterska på någon annan avdelning skulle komma på tanken att köra upp en nyopererad patient efter stor bukkirurgi där denne dessutom förlorad 2.6 liter blod första dygnen för att utföra ett passande av två små andra, eller ens en annan individ. Väcka patienten som är påverkad av morfin att gå upp och lyfta 4-5 kg var tredje timme.

Vad har du själv för lösning på problemet då?

Jag tar mer än gärna hand om nyfödda så att mamman får sova några timmar. När jag har möjlighet. Kan dessvärre tyvärr räkna de nätterna då jag har tid med detta på min ena hands fingrar. Det GÅR helt enkelt inte alltid att ta hand om nyfödda. Det är inte personalens fel.
  • modsey

[quote=76852545][quote-nick]Lia4 skrev 2016-08-03 22:12:10 följande:[/quote-nick]

Jag tar mer än gärna hand om nyfödda så att mamman får sova några timmar. När jag har möjlighet. Kan dessvärre tyvärr räkna de nätterna då jag har tid med detta på min ena hands fingrar. Det GÅR helt enkelt inte alltid att ta hand om nyfödda. Det är inte personalens fel.

Som jag skrev tidigare få upplever jag det väldigt personbundet till bilen inställning personalen har. Precis som på andra vårdavdelningar såklart men just inom kvinnovården finns en rätt tuff attityd mot nyförlösta mammor att de minsann inte är en sjukdom. När jag gjorde en stor bukoperation men ändå än ett snitt, något år efter snittet var det en mycket större förståelse om mitt vårdbehov än vid mina tre snitt.

• Lia4
    modsey skrev 2016-08-03 22:31:13 följande:

[quote=76852545][quote-nick]Lia4 skrev 2016-08-03 22:12:10 följande:[/quote-nick]

Som jag skrev tidigare få upplever jag det väldigt personbundet till bilen inställning personalen har. Precis som på andra vårdavdelningar såklart men just inom kvinnovården finns en rätt tuff attityd mot nyförlösta mammor att de minsann inte är en sjukdom. När jag gjorde en stor bukoperation men ändå än ett snitt, något år efter snittet var det en mycket större förståelse om mitt vårdbehov än vid mina tre snitt.

Det är möjligt. Men problemet kvarstår, det är en omöjlighet att ta hand om bebisar på nätterna när man är en bm och en busk på en full avdelning. Ofta med många sjuka gravida. Det går helt enkelt inte att prioritera att passa barnen då.
  • modsey
    Lia4 skrev 2016-08-04 10:33:59 följande:

Det är möjligt. Men problemet kvarstår, det är en omöjlighet att ta hand om bebisar på nätterna när man är en bm och en busk på en full avdelning. Ofta med många sjuka gravida. Det går helt enklt inte att prioritera att passa barnen då.

Jag hävdar ändå att det många gånger handlar om vårdpersonal ens inställning. Det ser man ofta och till o med hör på FL.
  • Lia4
    modsey skrev 2016-08-04 10:44:36 följande:

Jag hävdar ändå att det många gånger handlar om vårdpersonal ens inställning. Det ser man ofta och till o med hör på FL.

Ja men det är ju toppen att du säger så! Nu känner man sig ännu mer pepp att springa 10 timmar inatt utan vare sig toabesök eller mat :). Ska tänka på min inställning när någon ber mig vara barnvakt.

Jag hoppas dock att inatt är en sån natt då det faktiskt går att prioritera det. Önskar verkligen det gick varje natt.
  • Söpöliini

Jag tycker att det saknas någon form av lätt-neo på bb:n både i Finland och Sverige idag.
    Lätt-neo är i mina ögon en liten avdelning som är bemannad av en person dygnet runt där friska nyfödda kan vara om mamman av medicinska skäl inte är förmögen att ta hand om barnet/barnen och inga andra anhöriga är på plats.
    Finns inget behov finns det ett par extra händer på avdelningen eller en möjlighet att erbjuda en ensam trött mamma en kort sovstund eller kanske en lugn dusch.

• M1rella
    Söpöliini skrev 2016-08-04 20:57:14 följande:

Jag tycker att det saknas någon form av lätt-neo på bb:n både i Finland och Sverige idag.

Lätt-neo är i mina ögon en liten avdelning som är bemannad av en person dygnet runt där friska nyfödda kan vara om mamman av medicinska skäl inte är förmögen att ta hand om barnet/barnen och inga andra anhöriga är på plats.

Finns inget behov finns det ett par extra händer på avdelningen eller en möjlighet att erbjuda en ensam trött mamma en kort sovstund eller kanske en lugn dusch.

Ett dagis för nyfödda med andra ord? Och vilka ska jobba där.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?