• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • fjanten
    M1rella skrev 2016-08-02 11:21:36 följande:

I mitt fall så skickades en ansökan utan att jag helt var med på det. Knappt om tid, ung ålder etc var anledningen till det. Det var inget som skedde för skojs skull.

Men du verkar uppenbarligen ha problem med att förstå det.

Du har uppenbarligen problem att tala sanning.
  • M1rella
    fjanten skrev 2016-08-02 14:08:18 följande:

Du har uppenbarligen problem att tala sanning.

Snarare du som har problem med att förstå sanningen.
  • fjanten
    M1rella skrev 2016-08-02 14:34:22 följande:

Snarare du som har problem med att förstå sanningen.

Jag har lätt att förstå att du hittar på saker för att främhäva dig själv på ett visst sätt i syfte att trycka ner TS. Pinsamt bara att du blir påkommen.
  • MissHelene
    viseversa skrev 2016-07-31 10:16:49 följande:
    Precis. Jag kunde dock ducsha utan barnvakt alls. Inte ens sambon behövdes. Hade bebisen i sin lilla balja utanför duchrummet och öppen dörr när jag duschade(hade dock eget rum och egen dusch) Men även i gemensam dusch kan man rulla in bebisen i sin balja. Klart det vore skönt om någon har koll på bebisen under tiden. MNen kul att Axe hoppar på ts när hon själv använt personalen som barnvakt. När jag tycker ts har större behov av det.
    Ja men eller hur! :D
  • MissHelene
    Axe skrev 2016-07-31 19:02:14 följande:
    Jag behövde hjälp med min dotternär jag duschade för att jag kunde inte stå eller gå första 2 dygnen. Det är dock inte relevant för ts tyckte ju att de skulle haft hennes barn hela nätterna för att hon skulle sova. Det är skillnad på 20 minuter och en natt.

Tänker inte kommentera mer men jag tycker detta var riktigt dåligt av ts. BB personalen har tillräckligt att göra, de ska inte behöva vara barnvakter hela nätterna åt lata mammor.
    Ja då borde du juh kunna sätta dig in i ts situation kan man tycka.
    Och hon var inte ute efter sömn, hon kunde inte komma upp ur sängen för att hjälpa sina barn.
  • Gina43
    viseversa skrev 2016-07-31 10:16:49 följande:

Precis. Jag kunde dock ducsha utan barnvakt alls. Inte ens sambon behövdes. Hade bebisen i sin lilla balja utanför duchrummet och öppen dörr när jag duschade(hade dock eget rum och egen dusch) Men även i gemensam dusch kan man rulla in bebisen i sin balja. Klart det vore skönt om någon har koll på bebisen under tiden. MNen kul att Axe hoppar på ts när hon själv använt personalen som barnvakt. När jag tycker ts har större behov av det.

Jag kunde faktiskt inte duscha på BB (stort sjukhus i en svensk storstad) Gemensam dusch, men bara huvudstril (inga duschmunstycken)(!) och inga duschförhängen. Försökte men det gick inte - baljan och bebisen hade blivit nedskvätt. Att duscha med öppen dörr och bebisen utanför hade varit ett alternativ men med allt folk som sprang där (och inget duschförhänge) kändes det inte så bra. Att få en dusch var en anledning till att åka hem snabbare!
  • M1rella
    fjanten skrev 2016-08-02 14:39:55 följande:

Jag har lätt att förstå att du hittar på saker för att främhäva dig själv på ett visst sätt i syfte att trycka ner TS. Pinsamt bara att du blir påkommen.

Knappast
  • Eldsjäl

Är ju skrämmande att vissa i tråden påstår sig vara mammor måste jag säga :O Vad är det för fel på er? Det är en NYFÖRLÖST tvillingmamma med fysiska komplikationer och ni känner att "ja, men se här var nån att trycka till ordentligt! Hur gör vi det? Vi säger så elaka saker vi kan för vi har ingen förståelse för att det är en riktig person bakom tråden! Skärpning! 

Till TS!
    Att du är kvar i tråden gör mig faktiskt orolig när jag ser så idiotiska kommentarer du får! Tyvärr har jag själv sökt stöd på FL och det är som att locka trollen med guld. 
    Sköterskan borde ju förstå att det är omöjligt för dig och försöka komma fram till en lösning. Det finns ingen möjlighet att någon annan kan ta de andra barnen eller att du får komma hem eller att hela familjen kan få bo i samma rum? jag hoppas att du snart mår bättre så du får njuta av dina underbara bebisar! Och snälla, försök att inte ägna en enda tanke åt idioterna här i tråden. Särskilt nu när bebisarna är några dygn och baby blues står och bankar på dörren. 
    Du är den bästa mamman dina barn kan ha! Inte ditt fel att din kropp inte är som vanligt just nu <3

• JA77
    Eldsjäl skrev 2016-08-02 22:52:33 följande:

Är ju skrämmande att vissa i tråden påstår sig vara mammor måste jag säga :O Vad är det för fel på er? Det är en NYFÖRLÖST tvillingmamma med fysiska komplikationer och ni känner att "ja, men se här var nån att trycka till ordentligt! Hur gör vi det? Vi säger så elaka saker vi kan för vi har ingen förståelse för att det är en riktig person bakom tråden! Skärpning! 

Till TS!
    Att du är kvar i tråden gör mig faktiskt orolig när jag ser så idiotiska kommentarer du får! Tyvärr har jag själv sökt stöd på FL och det är som att locka trollen med guld. 
    Sköterskan borde ju förstå att det är omöjligt för dig och försöka komma fram till en lösning. Det finns ingen möjlighet att någon annan kan ta de andra barnen eller att du får komma hem eller att hela familjen kan få bo i samma rum? jag hoppas att du snart mår bättre så du får njuta av dina underbara bebisar! Och snälla, försök att inte ägna en enda tanke åt idioterna här i tråden. Särskilt nu när bebisarna är några dygn och baby blues står och bankar på dörren. 
    Du är den bästa mamman dina barn kan ha! Inte ditt fel att din kropp inte är som vanligt just nu <3

Vissa har varit spydiga, men många (med mig) har faktiskt försökt förklara hur vården fungerar, vilka uppgifter personalen ska prioritera. Och att ta hand om barnen är inte primärt undersköterskans eller barnmorskans prioritet. Likaså är tidig mobilisering ett sätt att se vad man klarar - behövs smärtlindring? Medel mot illamående? Hur känns benen? På BB får man i de flesta fall ta med en anhörig, det ska TS göra. 

Jag pratar inte om TS nu, men jag har efter många år i vården stött på den yngre generationen som förväntar sig hotelliknande service. Ett "släng dina sängläder i tvättkorgen" är tydligen dålig vård.
  • modsey
    JA77 skrev 2016-08-03 09:00:15 följande:

Vissa har varit spydiga, men många (med mig) har faktiskt försökt förklara hur vården fungerar, vilka uppgifter personalen ska prioritera. Och att ta hand om barnen är inte primärt undersköterskans eller barnmorskans prioritet. Likaså är tidig mobilisering ett sätt att se vad man klarar - behövs smärtlindring? Medel mot illamående? Hur känns benen? På BB får man i de flesta fall ta med en anhörig, det ska TS göra. 

Jag pratar inte om TS nu, men jag har efter många år i vården stött på den yngre generationen som förväntar sig hotelliknande service. Ett "släng dina sängläder i tvättkorgen" är tydligen dålig vård.

Jag har som du stött på den typen av patienter ockdå som kräver och ska ha...men i ts fall efter stor blodförgiftning vid snittet , tvillingar och komplikationer med smärtor som var svåra att häva är hennes önskan om stöd på natten inte orimlig alls. Jag hade ungefär samma situation minus blosförlusten. Pga refaird pain smärtor som var svåra att häva plus smärtan i op såret kunde jag inte lyfta barnen då jag var så påverkad av opiater. När min man inte fick stanna kvar natt nummer två så sa personalen att de självklart skulle hjälpa mig

Även natt nummer ett så erbjöd de sig att kopplat barnen några av gångerna o lät mig sova.

TS har inte krävt dygnet runt uppassning utan stöd några timmar på natten då hon varit ensam samt att hennes medicinska status varit sämre än ett komplikationsfritt snitt eller vaginal förlossningen.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?