• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • Swagger

Kram till dig TS! Jag födde ett barn, normal förlossning. Hade en man vid min sida dygnet runt de första 2 veckorna då vi inte har fler barn.

Jag tyckte det var väldigt jobbigt. Om man har två spädbarn och haft en jobbig förlossning med stora fysiska problem efteråt så tycker jag det är ganska självklart att man ska kunna få lite stöttning i sin mammaroll! Inget konstigt alls med det tycker jag.

Funderar du på fler barn?

• Swagger
    M1rella skrev 2016-08-01 00:15:43 följande:
    Jag har inge någon empati för folk som kräver att personalen ska ta hand om ens barn dygnet runt bara för att man inte orkar själv. Att personalen hjälper och stöttar är en självklarhet. Men stt kräva att de tar barnet och sedan bli sur över att de inte kan är bara löjligt och pinsamt.
    Karma kommer bita dig i svansen. En dag kommer det hända dig också, sjukdom, olycka eller bara ålderdom som gör att du inte kan ta hand om dig själv. När du hmnar där, fundera på om du då hade kunnat ta hand om två nyfödda tvillingar. Fundera också på om du hade velat bli kallad lat, när du ligger där med massor av smärta, orkeslös och knappt kan röra dig.

Som sagt karma kommer komma ifatt dig.
  • Swagger
    Swagger skrev 2016-08-01 13:30:46 följande:
    Kram till dig TS! Jag födde ett barn, normal förlossning. Hade en man vid min sida dygnet runt de första 2 veckorna då vi inte har fler barn.

Jag tyckte det var väldigt jobbigt. Om man har två spädbarn och haft en jobbig förlossning med stora fysiska problem efteråt så tycker jag det är ganska självklart att man ska kunna få lite stöttning i sin mammaroll! Inget konstigt alls med det tycker jag.

Funderar du på fler barn?
    Vi var bara ett dygn på BB, vi ville bli utskrivna på morgonen, men fick vänta till efter lunch då de ville kolla att alla prover och kontroller som skulle tas var tagna.

Min man hjälpte mig dygnet runt.
  • M1rella
    Swagger skrev 2016-08-01 13:36:29 följande:

Karma kommer bita dig i svansen. En dag kommer det hända dig också, sjukdom, olycka eller bara ålderdom som gör att du inte kan ta hand om dig själv. När du hmnar där, fundera på om du då hade kunnat ta hand om två nyfödda tvillingar. Fundera också på om du hade velat bli kallad lat, när du ligger där med massor av smärta, orkeslös och knappt kan röra dig.

Som sagt karma kommer komma ifatt dig.

Hade inga problem att ta hand om mina nyfödda efter snitt och inte behövde jag hjälp dygnet runt heller, eller på natten.

Ts skulle inte ha hjälp för att sova, så varför.behövde hon hjälp?
  • stormfågel

Rent generellt så tycker jag verkligen att vården kring förlossningar är urusel! 

Jag har opererat bort köldkörteln (en relativt enkel operation ändå) och fick en massa omtanke de få dygnen jag låg kvar på sjukhuset. Ingen skulle då begärt att jag gick och hämtade maten själv eller städade toaletten.

När man har fött barn kan man vara mycket sämre däran (även om många mår toppen). Man kan ha förlorat mkt blod, spruckit, brutit svanskotan (känner flera som har gjort) och varit vaken i 24 timmar med svåra smärtor.

Ändå förväntas man gå upp några timmar efter man fött barn och städa, och hämta mat och vara en mamma på topp. 

Och det är likadant med graviditetsbesvär också. En graviditet är ingen sjukdom (försöker försäkringskassan med) men det är inte en skidolycka eller en skottskada heller! Det måste ju vara med bedömning av symptomen man får hjälp och inte vad de beror på:

(Tänker själv den man som kommer in med bruten knäskål och läkare och försäkringskassa med bestämdhet hävdar att "att ha åkt snowboard är ingen sjukdom" och "du har själv valt det")

• JA77
    stormfågel skrev 2016-08-01 15:19:49 följande:

Rent generellt så tycker jag verkligen att vården kring förlossningar är urusel! 

Jag har opererat bort köldkörteln (en relativt enkel operation ändå) och fick en massa omtanke de få dygnen jag låg kvar på sjukhuset. Ingen skulle då begärt att jag gick och hämtade maten själv eller städade toaletten.

När man har fött barn kan man vara mycket sämre däran (även om många mår toppen). Man kan ha förlorat mkt blod, spruckit, brutit svanskotan (känner flera som har gjort) och varit vaken i 24 timmar med svåra smärtor.

Ändå förväntas man gå upp några timmar efter man fött barn och städa, och hämta mat och vara en mamma på topp. 

Och det är likadant med graviditetsbesvär också. En graviditet är ingen sjukdom (försöker försäkringskassan med) men det är inte en skidolycka eller en skottskada heller! Det måste ju vara med bedömning av symptomen man får hjälp och inte vad de beror på:

(Tänker själv den man som kommer in med bruten knäskål och läkare och försäkringskassa med bestämdhet hävdar att "att ha åkt snowboard är ingen sjukdom" och "du har själv valt det")

Men har du inte förstått syftet med tidig mobilisering?
  • Oscarsmamma84
    M1rella skrev 2016-08-01 14:44:21 följande:

Hade inga problem att ta hand om mina nyfödda efter snitt och inte behövde jag hjälp dygnet runt heller, eller på natten.

Ts skulle inte ha hjälp för att sova, så varför.behövde hon hjälp?

Men bara för du inte hade några problem så betyder det att ingen får några komplikationer ?

Så med andra ord bara för jag fick havandeskapsförgiftning med första så ska alla kvinnor få det. Bara för jag fick en infektion i livmodern efter andra så ska alla kvinnor ha fått det?

Nu fick ju TS komplikationer o det fick tydligen inte du

Med andra ord du mådde bra o orkade ta hand om ditt barn o kunde gå ur sängen

TS mår inte bra o kan inte komma ur sängen o dessutom fick hon två barn o du ett?

Vad är det du inte förstår???
  • M1rella
    Oscarsmamma84 skrev 2016-08-01 16:11:51 följande:

Men bara för du inte hade några problem så betyder det att ingen får några komplikationer ?

Så med andra ord bara för jag fick havandeskapsförgiftning med första så ska alla kvinnor få det. Bara för jag fick en infektion i livmodern efter andra så ska alla kvinnor ha fått det?

Nu fick ju TS komplikationer o det fick tydligen inte du

Med andra ord du mådde bra o orkade ta hand om ditt barn o kunde gå ur sängen

TS mår inte bra o kan inte komma ur sängen o dessutom fick hon två barn o du ett?

Vad är det du inte förstår???

Vem har sagt att jag inte hade komplikationer?

Bra nådde jag knappast, men det har jag inte påstått heller.

Nyfödda brukar indikera på två barn...
  • Oscarsmamma84
    M1rella skrev 2016-08-01 16:21:45 följande:

Vem har sagt att jag inte hade komplikationer?

Bra nådde jag knappast, men det har jag inte påstått heller.

Nyfödda brukar indikera på två barn...

Men oj jag missade ett A på slutet du har missat poängen i hela tråden.....

Eftersom du inte skrev att du hade komplikationer så antog jag att du inte hade några. Jag vet inte hur man mår efter KS har aldrig gjort nåt. Men bara för att du kunde ta hand om dina så kan inte TS det! Seriöst vad är det du inte förstår?? Alla mår olika, alla hanterar smärta olika. TS har ju skrivit gång på gång att hon har/haft hemsk smärta o inte kan komma ur sängen.

Bara för jag kunde ha mitt barn hos mig när jag hade Hf betyder det inte att andra kan det. Du vet att du inte är hela universum va? Finns andra människor här som går igenom svårigheter.
  • stormfågel
    JA77 skrev 2016-08-01 15:45:20 följande:
    Men har du inte förstått syftet med tidig mobilisering?
    Mycket möjligt att jag inte har det då, men jag kan inte riktigt se att det är  frågan här.

Så här läser jag om tidig mobilisering i en studie från Jönköping (som visserligen handlar om specifikt kejsarsnitt):
    "Med  tidig  mobilisering  menas  att  patienten,  så  fort  hon  välkomnats  till  BB-avdelningen  från uppvaket  som  är  cirka  två timmar  efter  kejsarsnittet,  med  stöd  från  personal  ska  kunna  utföra fysiska  aktiviteter  som  följer  av  den  information  om  metoden  som  hon  fått  vid  inskrivning  på snittmottagningen. Motivet   till   förbättringsarbetet   är   att   det   genom   tillämpning   av en standardiserad metod när  det  gäller tidig  mobilisering efter  planerat  kejsarsnitt,  är  möjligt  att förkorta mobiliseringstiden samtidigt  som  en  god  amnings-och  anknytningsprocess  uppnås"

Problemet som jag ser det är att många upplever att det som ska nyckeln i det hela dvs. "stöd från personalen" inte finns alls. En vän som bröt svanskotan och inte kunde sitta och knappt gå fick inte ens ett samtal och hur läkningsprocessen ser ut för en bruten svanskota, fick inte någon smärtlindring att tala om och fick inga hjälpmedel för att underlätta sittandet (fick till slut få en vän att komma med en badring för barn att sitta på). 

Kanske är det just just stöd från personalen i att kunna sova två timmar så att man sedan orkar resa på sig och byta blöja på bebin som behövs. Eller en en hjälpande hand att bära brickan så att man kan gå med rullator?

Förlossningar kan ju vara så fruktansvärt olika (jag har fött fyra barn-varar två är tvillingar) och mår man bara bra så ska man ju inte ha någon full service, det är förstås inte det jag menar. Men nu upplever jag inte att det är modern behov som styr utan snarare bristen på resurser.
    Med tidig mobilisering menas att patienten, så fort hon välkomnats till BB
    -
    avdelningen från
    uppvaket som är cirka två
    timmar efter kejsarsnittet, med stöd från personal ska kunna utföra
    fysiska aktiviteter som följer av den information om metoden som hon fått vid inskrivning på
    snittmottagningen
    .
    Motivet till förbättringsarbetet är att det genom tillämpning av
    en
    standard
    iserad
    metod
    när det gäller
    tidig mobilisering
    efter planerat kejsarsnitt, är möjligt att
    förkorta
    mobiliseringstiden
    samtidigt som en god amnings
    -
    och anknytningsprocess uppnås
    Med tidig mobilisering menas att patienten, så fort hon välkomnats till BB
    -
    avdelningen från
    uppvaket som är cirka två
    timmar efter kejsarsnittet, med stöd från personal ska kunna utföra
    fysiska aktiviteter som följer av den information om metoden som hon fått vid inskrivning på
    snittmottagningen
    .
    Motivet till förbättringsarbetet är att det genom tillämpning av
    en
    standard
    iserad
    metod
    när det gäller
    tidig mobilisering
    efter planerat kejsarsnitt, är möjligt att
    förkorta
    mobiliseringstiden
    samtidigt som en god amnings
    -
    och anknytningsprocess uppnås.
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?