JA77 skrev 2016-08-01 15:45:20 följande:
Men har du inte förstått syftet med tidig mobilisering?
Mycket möjligt att jag inte har det då, men jag kan inte riktigt se att det är frågan här.
Så här läser jag om tidig mobilisering i en studie från Jönköping (som visserligen handlar om specifikt kejsarsnitt):
"Med tidig mobilisering menas att patienten, så fort hon välkomnats till BB-avdelningen från uppvaket som är cirka två timmar efter kejsarsnittet, med stöd från personal ska kunna utföra fysiska aktiviteter som följer av den information om metoden som hon fått vid inskrivning på snittmottagningen. Motivet till förbättringsarbetet är att det genom tillämpning av en standardiserad metod när det gäller tidig mobilisering efter planerat kejsarsnitt, är möjligt att förkorta mobiliseringstiden samtidigt som en god amnings-och anknytningsprocess uppnås"
Problemet som jag ser det är att många upplever att det som ska nyckeln i det hela dvs. "stöd från personalen" inte finns alls. En vän som bröt svanskotan och inte kunde sitta och knappt gå fick inte ens ett samtal och hur läkningsprocessen ser ut för en bruten svanskota, fick inte någon smärtlindring att tala om och fick inga hjälpmedel för att underlätta sittandet (fick till slut få en vän att komma med en badring för barn att sitta på).
Kanske är det just just stöd från personalen i att kunna sova två timmar så att man sedan orkar resa på sig och byta blöja på bebin som behövs. Eller en en hjälpande hand att bära brickan så att man kan gå med rullator?
Förlossningar kan ju vara så fruktansvärt olika (jag har fött fyra barn-varar två är tvillingar) och mår man bara bra så ska man ju inte ha någon full service, det är förstås inte det jag menar. Men nu upplever jag inte att det är modern behov som styr utan snarare bristen på resurser.
Med tidig mobilisering menas att patienten, så fort hon välkomnats till BB
-
avdelningen från
uppvaket som är cirka två
timmar efter kejsarsnittet, med stöd från personal ska kunna utföra
fysiska aktiviteter som följer av den information om metoden som hon fått vid inskrivning på
snittmottagningen
.
Motivet till förbättringsarbetet är att det genom tillämpning av
en
standard
iserad
metod
när det gäller
tidig mobilisering
efter planerat kejsarsnitt, är möjligt att
förkorta
mobiliseringstiden
samtidigt som en god amnings
-
och anknytningsprocess uppnås
Med tidig mobilisering menas att patienten, så fort hon välkomnats till BB
-
avdelningen från
uppvaket som är cirka två
timmar efter kejsarsnittet, med stöd från personal ska kunna utföra
fysiska aktiviteter som följer av den information om metoden som hon fått vid inskrivning på
snittmottagningen
.
Motivet till förbättringsarbetet är att det genom tillämpning av
en
standard
iserad
metod
när det gäller
tidig mobilisering
efter planerat kejsarsnitt, är möjligt att
förkorta
mobiliseringstiden