• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • M1rella
    modsey skrev 2016-07-31 23:19:48 följande:

När jag gick mina tvillingar låg jag på vanlig avdelningen och fick den hjälp som ts efterfrågar.

Barnvakt dygnet runt?
  • M1rella
    malintherese01 skrev 2016-08-01 00:00:50 följande:

Haha jaha :) Ja jag har redan kopplat bort henne. Folk utan empati för andra har jag inte mycket för

Jag har inge någon empati för folk som kräver att personalen ska ta hand om ens barn dygnet runt bara för att man inte orkar själv. Att personalen hjälper och stöttar är en självklarhet. Men stt kräva att de tar barnet och sedan bli sur över att de inte kan är bara löjligt och pinsamt.
  • nevermind
    Belair79 skrev 2016-07-31 22:51:09 följande:

[quote=76844117][quote-nick]nevermind skrev 2016-07-31 22:43:45 följande:[/quote-nick]

Men hur tänker man nu..? Om mamman mår så dåligt att hon knappt kan röra sig, ska barnen ligga med bajs i blöjorna då..? Inte bli rapade? I don't get it...

Nej men det är skillnad på att gå in och byta en blöja i 2 minuter mot att sitta helt uppbunden med ett barn i flera timmar vilket innebär att den personen inte kan svara på en enda ringning eller utföra några andra sysslor!

Lägger man inte bebisarna i en sovsal?
  • gbgumman
    M1rella skrev 2016-08-01 00:15:43 följande:
    Jag har inge någon empati för folk som kräver att personalen ska ta hand om ens barn dygnet runt bara för att man inte orkar själv. Att personalen hjälper och stöttar är en självklarhet. Men stt kräva att de tar barnet och sedan bli sur över att de inte kan är bara löjligt och pinsamt.
    Jag tycker att att personalen kräver lustiga saker av patienten. I mitt fall krävde:
    1 att jag skulle vara på två ställen vid samma tidpunkt. Jag misslyckades
    2 att jag skulle äta ordentligt så jag kunde amma men jag fick inte lämna salen men jag fick inte ta med mat till salen.
    3 att jag skulle knyta an till mitt sjuka barn och lära mig amma i ett rum på 25-30m2 där det ständigt vistades 8-10 personer varav fyra spädbarn. Det hände även att de opererade barnen i rummet. Då ställde man en vikskärm mot mig. Där satt jag med min förstfödda samtidigt som jag satt och glodde på två människor som höll på att förlora sina tvillingar.
    Det är f-n inte lätt ibland
  • twinboymom

Snittades också med tvillingar, inte en chans att jag skulle kunna lyfta och ta hand om dem första dagarna. Jag kunde knappt sätta mig upp i sängen själv utan att börja grina och nästan svimma av smärtan. Som "tur" var så var barnen på neonatal, så fick hjälp med dem, men gick dit var 3e h med utpumpad mjölk och hjälpte till med lite omvårdnad från dag 2-3, men sedan gick (=åkte rullstol) jag till mitt rum igen. Först dag 5-6 var jag mer kapabel till att ta hand om dem, men då sittandes då det gjorde för ont att stå upp.

• modsey
    M1rella skrev 2016-08-01 00:13:27 följande:

Barnvakt dygnet runt?

Du måste antingen läsa fel med flit och roas av att jävlas i trådar eller så förstår du verkligen inte vad folk skriver.

Min man fick åka hem på natten. Således var det inte hjälp dygnet runt vi erbjöds av personalen utan just på natten.

TS verkar ha bett om ungefär detsamma dvs hjälp på natten
  • amalie79
    Lilly80 skrev 2016-07-31 14:02:04 följande:

Ni kan inte få barnvakt till barnen hemma? förlorade 1.7 l blod på min första barn, tog 3 dagar innan jag fick nytt blod, jag var sängliggandes och sambon kunde vara kvar, men vi fick jättemycket hjälp även om vi inte bad om det, däremot hade vi en tjurig sköterska , jag fick inte gå ur sängen så dom kom med maten, hjälp vid toa, fick sitta i rummet, skulle få hjälp med att duscha men hon tyckte att sambon kunde hjälpa mig, vem skulle då ta hand om barnet?!  så stora är inte badrummen så vi hade fått plats med bebisvagnen, och hur kul är det att han ska behöva hjälpa mig?!.samma sköterska sa till mig att gå ut och äta med dom andra. var på väg ut men blev som tur va stoppad av en annan sköterska som sa till mig att stannar kvar. Med andra barnet mådde jag toppen men dom var ändå hjälpsamma och frågade

Jag blödde 2,4 liter och fick blod samma eftermiddag. De höll på det men så kom eftermiddagspasset och den bm sa att " detta är inget att vänta på" och körde in två påsar. Plötsligt var jag som en ny människa och var ur sängen och in själv duschade och ut till kvällsmaten på kvällen. Klart man inte ska ge blod för minsta lilla men ibland är de alltför restriktiva ( sa även min väninna som är läkare)

Stackare som fick vänta så länge, hoppas det blev bättre sen!
  • JA77
    Sous skrev 2016-07-31 11:55:28 följande:

Fast vården idag verkar ju gå ut på att man ska fixa allt själv. Jag låg på bb med en total ruptur, dvs jag blev sövd och sydd, mkt komplicerat, stora smärtor osv. På BB fick jag inte hjälp med något. Jag kunde inte gå, men mat skulle man hämta och värma själv. Punkt. Jag hade ingen anhörig med mig, och skötstation fanns bara i korridoren. Jag bytte på bebisen i min säng. Jag bad om rena lakan eftersom mina var helt nerblodade, men ingen hade tid. Delad toalett som man själv skulle städa och sprita före och efter användning, vilket var omöjligt pga smärtorna. Vad är personalens jobb då, undrar jag ärligt? Om det inte är att hjälpa den nyförlösta kvinnan, inte hjälpa till med barnen och inte hjälpa till med sår och annat? Vad gör de då?

Naturligtvis! Borta är en veckas sängläge på sjukhus. Jag kan massor om vård efter kirurgi, vilket ett snitt ju är. Snabb mobilisering ger bättre sårläkning, minskad risk för både särinfektion, lunginflammation och blodpropp. Och gällande anknytning om amning ska man ha barnen hos sig efter förlossning. Borta är tiden när barnen låg på stora salar för att mamman ska "vila".
  • happysunday
    nevermind skrev 2016-08-01 02:55:49 följande:
    Lägger man inte bebisarna i en sovsal?
    Barnsalar/sovsalar togs bort i början/mitten av 80-talet.

Till ts. 
    Om personalen ska passa barnen får de släpa med sig dom hela tiden och det funkar bara om det är lugnt.
    På BB-avdelningen i min stad är det två personal på natten till 22 patienter. Alltså 22 mammor och minst 22 barn, ibland några fler när det är tvillingar. Det är helt omöjligt att passa barnen en hel natt om föräldrarna inte kan ta hand om de själva. Jag vet att det är fördärvligt ibland, men det är inte personalens fel, det är inte de som bestämmer över bemanningen. Klaga på politikerna som sätter budgeten..
    Sjukvård och i synnerhet kvinnosjukvård ska inte få kosta något.
  • malintherese01
    M1rella skrev 2016-08-01 00:15:43 följande:

Alltså på riktigt, du framstår som otroligt korkad bara så du vet.. Det står inget om varken dygnet runt eller att jag "kräver" någonting. Jag ställde en enkel fråga och anledningen till att jag var upprörd var pga bemötandet jag fick.

Åter igen bevisar du bara att du har läs-och förståelse svårigheter
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?