• malintherese01

Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

Nu till min fråga..

Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

"Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

Vore otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • modsey
    Lia4 skrev 2016-08-04 22:19:25 följande:

Förstår inte riktigt vad detta har att göra med att det oftast inte finns någon tid över till att passa nyfödda barn dock.

EXAKT hur gör ni då när pappan inte får vara kvar ( min man fick alltså inte det och jag var för dålig för att lyfta ellet ens hålla mina barn.? Jag var rejält groggy på opiater. Nu fick jag hjälp av personalen då det var självklart för dem. Hur skulle ni höra? Om mamman knappt kan väckas och barnen skriker ?
  • BeautifulMoments

Man kanske borde prioritera möjligheten för pappan att stanna kvar när mamman är dålig, vilket jag även tror görs. Att starta en "avdelning" för friska nyfödda skulle vara enormt kostsamt och skulle absolut inte gynna anknytningen mellan barn och föräldrar.

Jag fick enkelrum med plats för pappan efter ett katastrofsnitt med tvillingar där jag också förlora 1,5 l blod. Men i TS fall är det pappan som inte kan stanna, inte att han tvingas hem. Kan egentligen tycka att man borde försöka lösa det innan födsel med barnvakt till de äldre barnen.

My life, My choice!
  • Lia4
    modsey skrev 2016-08-04 22:54:39 följande:

EXAKT hur gör ni då när pappan inte får vara kvar ( min man fick alltså inte det och jag var för dålig för att lyfta ellet ens hålla mina barn.? Jag var rejält groggy på opiater. Nu fick jag hjälp av personalen då det var självklart för dem. Hur skulle ni höra? Om mamman knappt kan väckas och barnen skriker ?

Då gör man såklart allt för att en anhörig till kvinnan får stanna. Så dåliga patienter bör alltid ha enkelrum.
  • modsey
    Lia4 skrev 2016-08-05 08:36:18 följande:

Då gör man såklart allt för att en anhörig till kvinnan får stanna. Så dåliga patienter bör alltid ha enkelrum.

Så gjordes och görs inte på alla BB;n. Min man skickafes hem och jag fick dela rum andra natten. Första natten stannade han men öven då hade vi orolig bra personal som erbjöd sig att ta några av matningarna på natten. De skulle matas varannan timme i början och jag var tacksam att de hjälpte oss med det första natten.

Natt nummer tre kände jag på vibbarna att vi inte skulle få hjälp så jag ringde min man och vi skrev ut oss mot läkarens inrådan. Dock förstod hon mitt val
  • Lia4
    modsey skrev 2016-08-05 09:54:56 följande:

Så gjordes och görs inte på alla BB;n. Min man skickafes hem och jag fick dela rum andra natten. Första natten stannade han men öven då hade vi orolig bra personal som erbjöd sig att ta några av matningarna på natten. De skulle matas varannan timme i början och jag var tacksam att de hjälpte oss med det första natten.

Natt nummer tre kände jag på vibbarna att vi inte skulle få hjälp så jag ringde min man och vi skrev ut oss mot läkarens inrådan. Dock förstod hon mitt val

Fast att personalen tar matningar varannan timme eller tar hand om bebisen helt är ju två olika saker. Trodde vi pratade om att ta hand om bebisen genom att personalen har den hos sig på natten. Det är ju just pga mycket matningar som det inte fungerar att ta med sig något annat barn.
  • modsey
    Lia4 skrev 2016-08-05 15:22:03 följande:

Fast att personalen tar matningar varannan timme eller tar hand om bebisen helt är ju två olika saker. Trodde vi pratade om att ta hand om bebisen genom att personalen har den hos sig på natten. Det är ju just pga mycket matningar som det inte fungerar att ta med sig något annat barn.

Fungerar rätt dåligt när patienten förlorat över halva sin blodvolym samt är kraftigt påberkad av opiater också!
  • Lia4
    modsey skrev 2016-08-05 15:42:39 följande:

Fungerar rätt dåligt när patienten förlorat över halva sin blodvolym samt är kraftigt påberkad av opiater också!

Ja precis! Och det är därför som det i de allra flesta fall löser sig genom att patienten har en anhörig hos sig! Och i de fall det inte fungerar så får personalen lösa det på bästa möjliga sätt. Men att förutsätta att det är personalens uppgift att ta hand om barnen på nätterna funkar inte. Oftast. På grund av för lite personal och för mycket arbete. Punkt.
  • Bits1975

Jag födde min första dotter i Venezuela, där har de barnsalar på BB, som är frivilliga, vår dotter var där första natten, de kom med henne när hon var hungrig, sedan framåt småtimmarna var hon hos oss och gosade. Dagen efter kom det så många besökare att jag till slut bad en av flickorna som arbetade i barnsalen att ta dottern med sig så att hon att hon kunde få lite lugn och ro. Det var inga barnmorskor eller sköterskor som arbetade barnsalen utan unga tjejer, och de hade en otrolig hand med nyfödda. Andra natten har jag för mig att hon var med mig hela tiden, jag minns inte så bra.

• modsey
    Lia4 skrev 2016-08-06 20:42:16 följande:

Ja precis! Och det är därför som det i de allra flesta fall löser sig genom att patienten har en anhörig hos sig! Och i de fall det inte fungerar så får personalen lösa det på bästa möjliga sätt. Men att förutsätta att det är personalens uppgift att ta hand om barnen på nätterna funkar inte. Oftast. På grund av för lite personal och för mycket arbete. Punkt.

My god. Punkt.....du tror inte att olika BB i landet fungerar olika. Och att personalens inställning alls inye skulle spela roll menar du. Då är BB den enda specialitet i hela vårdkedjan som inte har det problemet. Grattis
  • M1rella
    modsey skrev 2016-08-06 21:16:11 följande:

My god. Punkt.....du tror inte att olika BB i landet fungerar olika. Och att personalens inställning alls inye skulle spela roll menar du. Då är BB den enda specialitet i hela vårdkedjan som inte har det problemet. Grattis

Det är väl rätt allmänt känt att det ÄR brist på vårdpersonal i Sverige. Och med för lite personal kan inte BM ta hand om barnen på natten, hur gärna de än vill. Är något du inte förstår?
Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?