• amkass

Varför är inte feminister emot islamism?

Ja, hur kommer det sig att ni feminister inte har något emot islamism och sharia lagar? Ser ofta feminister argumentera att islamism och sharia är något bra.

En fråga till, varför nekar ni till att det finns svår homofobi och misogyni bland muslimer?

• Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?
  • amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:00:38 följande:
    Vi lever inte i ett muslimskt samhälle.
    Med tanke på att ni förespråkar fri invandring från muslimska samhällen så kommer vi snart göra det.
  • amkasss
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 15:27:27 följande:
    Det där är ju lite hårklyveri, du blir sparkad från ditt jobb om det kommer ut och du får inte bo kvar i ditt hem. Du kan inte vara öppen med ditt förhållande utan att det får konsekvenser.

Jag tycker vi läger ribban extremt lågt om vi bara pratar om dödsstraff. Homosexualitet är mer eller mindre olagligt i 70 länder. Men visst är det värre i muslimska länder än i kristna, tittar du på ekonomin och det politiska läget så hittar du förklaringen där. Det har inget med religionen i sig att göra, tittar vi på Koranen och Bibeln är det precis lika illa.

Jag är för religionsfrihet och tycker inte vi ska börja fördöma eller förbjuda vissa religioner.

Nej nu har du fel. Gulf-staterna är EXTREMT rika, ändå så är de värst på jorden när det kommer till mänskliga rättigheter.

Politiska läget? De som styr gulf-staterna har ju infört Sharia-lagar.

Inget med religion att göra? Hur kan det INTE ha med religon att göra när de har stöd för det i sina heliga texter?

Tror du att det är en slump att just kristna och muslimer är demest otoleranta? Tror du det är en slump att buddhister och hinduier är mer toleranta?

• amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:28:23 följande:
    Det var det inte jag som skrev, men visst tror jag det finns en gradskillnad. Feminismen har kommit betydligt längre i den västerländska kultursfären och även om det antagligen finns moderna muslimska länder som inte är värre än vad  ett genomsnittligt kulturkristet är så tror jag det i det stora hela är värre i muslimska länder (beroende på var vi drar gränserna för vad som är en viss typ av land). Eftersom vi inte lever i ett muslimskt land är det tämligen irrelevant, dock. Det är inte sharialagar och islamism som är problemet HÄR.
    Du verkar ha missat att vi har hundratals ISIS-medlemmar.

Sen så verkar du ha missat att kristendomen är huvudreligion i hela sydamerika och halva afrika.

Dessutom så finns det 295 miljoner kristna i Asien.
  • amkasss
    nevermind skrev 2016-06-23 12:19:23 följande:

Många religioner är kvinnofientliga! Det handlar inte om religion utom om kultur.

Ska jag visa dig lite kvinnofientliga texter från koranen/haditherna och bibeln?
  • amkasss
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 13:13:14 följande:
    Det beror på vart du kollar. Jämför du medmånga afrikanska länder är det precis lika illa där. I Ryssland är homosexualitet förbjudet.
    Eh va? Det är inte förbjudet att vara homosexuell i Ryssland, det är dock förbjudet med homosexuell propaganda. Stor skillnad.
  • tobbe01
    amkasss skrev 2016-06-23 22:59:55 följande:
    Utan tvekan.

Det är just kristna och muslimer som är de största homofoberna.

Men man ska inte glömma att i Sverige så finns det homosexuella präster. Iofs finns det enstaka individer som hatar dom men jag tror inte att det är kristna personer i första hand som gör det och det är inte Bibeln i högsta hugg med citat ifrån gamla testamentet som gäller.

• Furienna
    amkass skrev 2016-06-22 21:17:34 följande:

Ja, hur kommer det sig att ni feminister inte har något emot islamism och sharia lagar? Ser ofta feminister argumentera att islamism och sharia är något bra.

En fråga till, varför nekar ni till att det finns svår homofobi och misogyni bland muslimer?

Du verkar ju tro att alla feminister är precis likadana, men det är inte sant. Jag stödjer på inget sätt islamism eller sharia-lagar.
  • pyssel
    amkasss skrev 2016-06-23 23:05:03 följande:

Med tanke på att ni förespråkar fri invandring från muslimska samhällen så kommer vi snart göra det.

Lägg av att skriva "ni" om du vill bli tagen på allvar. Är det ngt som ger mig feministiskt hjärtstopp så är det politiserad religion, i synnerhet när andra politiker, under antirasistisk paroll, feminister eller inte, rakt av försvarar och går hand i hand med islamismen. Det var verkligen "Äntligen!" när stat skildes från kyrkan så är knappast jublande över frotterandet med ett annat religiöst gubbvälde. För att inte tala om dessa bedrövliga religiösa friskolor av alla de slag.
    Alla hästar hemma
  • CarinaL26
    glutten skrev 2016-06-23 10:31:17 följande:

Första klippet: En amerikan (vi vet inte om hon är feminist) som inte ens vet vad sharia är blir medvetet lurad att säga att det är bra.

Andra klippet: En genomgång av vad sharia ÄR och att olika grupper "använder" sharia olika hårt. Hon säger inte att sharia är bra.

Everyday feminism: Fick ingen länk och hittade det inte själv

Artiklarna: Detta är debattartiklar där ANDRA påstår att vänstern/feminister försvarar islamism/sharia. Ingenstans skriver någon "jag är feminist och gillar islamism/sharia".

Du har alltså hittills inte gett ett enda belägg för ditt påstående.

För övrigt: Undrar om du inte blandar ihop islam och islamism ibland?

Exakt!!
  • free99
    Furienna skrev 2016-06-24 17:41:29 följande:
    Du verkar ju tro att alla feminister är precis likadana, men det är inte sant. Jag stödjer på inget sätt islamism eller sharia-lagar.
    Tack, bra att det finns några förnuftiga feminister (vi undrar var ni håller hus ibland)

Säger inte Fridolin att han är feminist....han som inte ens förstår att i Sverige så bör man kunna ta kvinnor i hand och vi har i alla tider kunnat klara att ha gemensamma pooler och badtider för kvinnor och män.
Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?