• amkass

Varför är inte feminister emot islamism?

Ja, hur kommer det sig att ni feminister inte har något emot islamism och sharia lagar? Ser ofta feminister argumentera att islamism och sharia är något bra.

En fråga till, varför nekar ni till att det finns svår homofobi och misogyni bland muslimer?

• Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?
  • Gert
    Pentagram skrev 2016-06-23 10:59:32 följande:

Det är knappast konstigt heller att feminister i västerlandet kunnat konstatera att sharialagar och islamism är ett väldigt marginellt problem här. Patriarkala strukturer med diskriminering och sexism upprätthålls av vita män här och försök att fokusera debatten mot islam ses som försök från rasistiska element att missbruka feminismen för egna syften.

Där kom det! Det är vita mäns fel! Ett typiskt inlägg som representerar FI och MP.
    Give ´em Hell!
  • Pentagram
    Gert skrev 2016-06-23 11:02:13 följande:
    Där kom det! Det är vita mäns fel! Ett typiskt inlägg som representerar FI och MP.
    Eh, vi lever i ett mestadels vitt samhälle. Vad hade du förväntat dig? I saudiarabien är det de arabiska männens fel...
  • maritbinge
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:00:38 följande:
    Vi lever inte i ett muslimskt samhälle.
    Du skrev att det finns homofobi och kvinnoförtryck i muslimska samhällen men att det också finns i kristna samhällen. Jag undrar om du tycker/tror att det finns en gradskillnad?
  • Pentagram
    maritbinge skrev 2016-06-23 11:16:05 följande:
    Du skrev att det finns homofobi och kvinnoförtryck i muslimska samhällen men att det också finns i kristna samhällen. Jag undrar om du tycker/tror att det finns en gradskillnad?
    Det var det inte jag som skrev, men visst tror jag det finns en gradskillnad. Feminismen har kommit betydligt längre i den västerländska kultursfären och även om det antagligen finns moderna muslimska länder som inte är värre än vad  ett genomsnittligt kulturkristet är så tror jag det i det stora hela är värre i muslimska länder (beroende på var vi drar gränserna för vad som är en viss typ av land). Eftersom vi inte lever i ett muslimskt land är det tämligen irrelevant, dock. Det är inte sharialagar och islamism som är problemet HÄR.
  • maritbinge
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:28:23 följande:
    Det var det inte jag som skrev, men visst tror jag det finns en gradskillnad. Feminismen har kommit betydligt längre i den västerländska kultursfären och även om det antagligen finns moderna muslimska länder som inte är värre än vad  ett genomsnittligt kulturkristet är så tror jag det i det stora hela är värre i muslimska länder (beroende på var vi drar gränserna för vad som är en viss typ av land). Eftersom vi inte lever i ett muslimskt land är det tämligen irrelevant, dock. Det är inte sharialagar och islamism som är problemet HÄR.
    Oj, förlåt! Jag tittade inte tillräckligt noggrant. 
  • nevermind

Många religioner är kvinnofientliga! Det handlar inte om religion utom om kultur.

• maritbinge
    nevermind skrev 2016-06-23 12:19:23 följande:

Många religioner är kvinnofientliga! Det handlar inte om religion utom om kultur.

Vad handlar inte om religion utan om kultur? Kvinnofientlighet?
  • Fröken Apelsin
    maritbinge skrev 2016-06-23 10:57:13 följande:

Menar du att homofobin och kvinnoförtrycket i allmänhet är lika utbrett och allvarligt i kristna samhällen som i muslimska samhällen? 

Det beror på vart du kollar. Jämför du medmånga afrikanska länder är det precis lika illa där. I Ryssland är homosexualitet förbjudet.
  • Meriall

Feminister är ingen homogen grupp. Jag är absolut feminist och även om jag inte vet allt om sharia och islam så gillar jag inte alls det jag hört. Dvs emot tills något lyckas bevisa för mig att det är bra (och jag betvivlar att det går).

• maritbinge
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 13:13:14 följande:
    Det beror på vart du kollar. Jämför du medmånga afrikanska länder är det precis lika illa där. I Ryssland är homosexualitet förbjudet.
    Det finns tio länder där homosexualitet kan straffas med döden. I nio av dessa är Islam den största religionen. I Nigeria är den kristna befolkningen snäppet större än den muslimska, men dödsstraffet gäller enbart de delar av landet där sharia är rådande lag. Självklart finns homofobi (och allvarlig sådan) i alla möjliga delar av världen och självklart beror homofobi inte bara på religion utan på flera faktorer, men jag skulle inte säga att det generellt är "precis lika illa" i kristna samhällen som i muslimska samhällen. 

För övrigt är det inte korrekt att säga att homosexualitet är förbjudet i Ryssland. Homosexuella diskrimineras och det finns lagar som förbjuder "HBTQ-propaganda", men det är inte förbjudet att vara homosexuell. 
Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?