Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 15:27:27 följande:
Det där är ju lite hårklyveri, du blir sparkad från ditt jobb om det kommer ut och du får inte bo kvar i ditt hem. Du kan inte vara öppen med ditt förhållande utan att det får konsekvenser.
Jag tycker vi läger ribban extremt lågt om vi bara pratar om dödsstraff. Homosexualitet är mer eller mindre olagligt i 70 länder. Men visst är det värre i muslimska länder än i kristna, tittar du på ekonomin och det politiska läget så hittar du förklaringen där. Det har inget med religionen i sig att göra, tittar vi på Koranen och Bibeln är det precis lika illa.
Jag är för religionsfrihet och tycker inte vi ska börja fördöma eller förbjuda vissa religioner.
I princip är det väl så att ju mer bokstavstroende ett folk är, vare sig det handlar om kristna eller muslimer, desto värre är situationen. Att de heliga skrifterna är lika vidriga i båda religionerna är ju ett känt faktum. Och ju mer politiskt (och kulturellt) inflytande religionen och dess skrifter har i landet, desto värre är situationen. Av detta följer självklart att religionen i sig är en stor del av problemet. Det fungerar liksom inte att säga att nej, kristendomen i sig är inte en problematisk religion för problemen uppstår bara om någon tror på den. Av den anledningen bör vi alla sträva mot ett sekulärt samhälle. Det betyder inte att jag vill förbjuda religioner, utan självklart är det en frivillig utveckling som måste till. Det är också därför vi måste kunna kritisera religioner. Både religion som koncept och specifika religioner.
I nuläget är det mycket lättare att kritisera kristendomen än islam. Fråga vilken religionskritiker som helst som har för vana att kritisera båda. Det beror dels på att kristna tycks vara mindre känsliga för kritik och de reagerar heller inte lika starkt på t.ex. satir. Kristna åker inte i lika stor utsträckning runt världen och bombar civila för att sprida sin tro och skrämma andra till tystnad. De terroriserar inte tecknare som gjort karikatyrer av Jesus. De sätter inte ett pris på en författares huvud för att denna ur deras perspektiv har skrivit en blasfemisk bok. (Observera att jag inte menar att den stora majoriteten muslimer gör några av dessa saker heller, men tillräckligt många för att det ska bli farligt att öppet kritisera islam.)
Att det är lättare att kritisera kristendomen beror också på att det inte anses vara särskilt politiskt inkorrekt att göra det. Det kristna högern i USA kritiseras hela tiden, bl.a. för att vara just homofob. Men ingen antar att kritikerna är rasister, ingen ifrågasätter deras agenda eller rimligheten i att religionen tas upp som en faktor som ligger bakom homofobin.