Inlägg från: amkasss |Visa alla inlägg
  • amkasss

Varför är inte feminister emot islamism?

glutten skrev 2016-06-23 10:31:17 följande:
    Första klippet: En amerikan (vi vet inte om hon är feminist) som inte ens vet vad sharia är blir medvetet lurad att säga att det är bra.

Andra klippet: En genomgång av vad sharia ÄR och att olika grupper "använder" sharia olika hårt. Hon säger inte att sharia är bra.

Everyday feminism: Fick ingen länk och hittade det inte själv

Artiklarna: Detta är debattartiklar där ANDRA påstår att vänstern/feminister försvarar islamism/sharia. Ingenstans skriver någon "jag är feminist och gillar islamism/sharia".

Du har alltså hittills inte gett ett enda belägg för ditt påstående.

För övrigt: Undrar om du inte blandar ihop islam och islamism ibland?
    Ingen på klippet har något emot sharia, inte bara en amerikan, såg du ens klippet? "De verkar inte veta och lurad till att veta", dålig bortförklaring. 

Hon försöker påstå att Sharia i vissa länder är mild och kan tolklas bra vilket inte är sant.

Det var på deras facebook sida för flera månader sedan, skulle ta mig timmar att hitta det, har ingen anledning att ljuga.

Och varför påstår då dessa människor att ni försvarar islamismen? Var kommer detta ifrån? Är det en slump att SD blir anklagade för höger extremismen medans ni blir anklagade för islamismen? Nej. Och notera att de som anklagar er har belägg. 

Jag har belägg, det är snarare du som bortförklarar det med konstiga förklaringar.

Var har jag blandat ihop Islam med Islamismen? Visa mig. Islam är en religion, Islamismen är politisk Islam.
  • amkasss
    maritbinge skrev 2016-06-23 10:42:19 följande:
    Fast nej, det är inte en dålig bortförklaring. Det är helt uppenbart att personerna i första klippet inte vet vad sharia är för något. Själva poängen reportern gör är ju att människor sväljer allt så länge det kommer från en viss person, utan att veta vad det är de sväljer. 

Jag tycker ungefär så här: Feminister (framförallt vänsterfeminister, vilket ju är den grupp feminister som hörs och syns mest just nu) är väldigt duktiga på att förneka alla problem som finns inom islam, och de är beredda att gå långt för att försvara islam mot all form av kritik. Antagligen för att de tror att något annat skulle bidra till att rasismen i samhället ökar. Att komma med så löjliga exempel som det första klippet du länkade till är fullständigt onödigt. Det får dig bara att framstå som oärlig. Det finns så många bra exempel på misstag som feminister gjort i sina försök att försvara islam. Fokusera på dessa istället. 
    Varför skulle de inte veta? Det är ett välkänt fenomen. Sluta bortförklara det. Och eftersom det existerar så täta band med islamister och feminister/vänstern i övrigt så är ju klippet inte en isolerad händelse. Lägg till att jag så många gånger på internet så attt jag tappat räkningen sett vänsterfolk, feminister argumentera för islamismen och islam och t.o.m radikala muslimer. Det är norm hos er att vara pro islamismen.

Nej, de tror inte att det ska bidra till rasism eftersom de inte har någora problem att kritisera judar och utländska kristna. Det har alltså inte med det att göra. De genuint gillar Islam och Islamister. Det finns ingen annan möjlig förklaring. Att kritisera islam och islamismen bidrar inte till rasism. Det är fritt att kritisera judar, judendomen, israel, kristna, kristendomen kristna afrikanker, inte fan bidrar det till någon rasism. 
  • amkasss
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 10:52:37 följande:

Länk till en seriös källa där det står att feminism är för sharia lagar, tack!

Visst finns det homofobi och kvinnoförtryck Islamska samhällen, men det finns det i kristna samhällen också. Sverige är också homofobiskt och kvinnoförtryckande.

Se mina länkar och läs mina inlägg.

Ingen har någonsin sagt att kristna samhällen inte är homofobiska och kvinnoförtryckande. Dock så påstår feminister att det INTE finns homofobi och kvinnoförtryck inom den muslimska världen. Gudrun påstår tex att kvinnoförtryck inom muslimska världen inte har något med islam att göra, men ändå så påstår hon att kristendomen = kvinnoförtryck.
  • amkasss
    maritbinge skrev 2016-06-23 10:57:13 följande:
    Menar du att homofobin och kvinnoförtrycket i allmänhet är lika utbrett och allvarligt i kristna samhällen som i muslimska samhällen? 
    Utan tvekan.

Det är just kristna och muslimer som är de största homofoberna.
  • amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 10:59:32 följande:

Det är knappast konstigt heller att feminister i västerlandet kunnat konstatera att sharialagar och islamism är ett väldigt marginellt problem här. Patriarkala strukturer med diskriminering och sexism upprätthålls av vita män här och försök att fokusera debatten mot islam ses som försök från rasistiska element att missbruka feminismen för egna syften.

Vi har 1 miljon muslimer i Sverige. Flera förorter har problem islamismen, det är fakta. Att igonera detta innebär inte att man endast ska fokusera på detta utan även på allt annat som tex vit rasism osv.

NI försöker bara komma undan med undanflykter för att slippa kritisera problem inom muslimska gruppen i Sverige. Ni har faktiskt inga problem att dissa kristna afrikaner i Sverige texn när ni påstår att deras kyrkor är homofobiska och förtrycker kvinnor.

Och att kalla alla som kritiserar islam, islamismen för rasister är ju löjligt. Liberaler kritiserar islam och islamismen väldigt mycket även en del vänsterpersoner gör det. Finns även många moderna muslimer som kritiserar sin religion, sina samhällen och islamismen.
  • amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:00:38 följande:
    Vi lever inte i ett muslimskt samhälle.
    Med tanke på att ni förespråkar fri invandring från muslimska samhällen så kommer vi snart göra det.
  • amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:00:38 följande:
    Vi lever inte i ett muslimskt samhälle.
    Med tanke på att ni förespråkar fri invandring från muslimska samhällen så kommer vi snart göra det.
  • amkasss
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 15:27:27 följande:
    Det där är ju lite hårklyveri, du blir sparkad från ditt jobb om det kommer ut och du får inte bo kvar i ditt hem. Du kan inte vara öppen med ditt förhållande utan att det får konsekvenser.

Jag tycker vi läger ribban extremt lågt om vi bara pratar om dödsstraff. Homosexualitet är mer eller mindre olagligt i 70 länder. Men visst är det värre i muslimska länder än i kristna, tittar du på ekonomin och det politiska läget så hittar du förklaringen där. Det har inget med religionen i sig att göra, tittar vi på Koranen och Bibeln är det precis lika illa.

Jag är för religionsfrihet och tycker inte vi ska börja fördöma eller förbjuda vissa religioner.

Nej nu har du fel. Gulf-staterna är EXTREMT rika, ändå så är de värst på jorden när det kommer till mänskliga rättigheter.

Politiska läget? De som styr gulf-staterna har ju infört Sharia-lagar.

Inget med religion att göra? Hur kan det INTE ha med religon att göra när de har stöd för det i sina heliga texter?

Tror du att det är en slump att just kristna och muslimer är demest otoleranta? Tror du det är en slump att buddhister och hinduier är mer toleranta?

• amkasss
    Pentagram skrev 2016-06-23 11:28:23 följande:
    Det var det inte jag som skrev, men visst tror jag det finns en gradskillnad. Feminismen har kommit betydligt längre i den västerländska kultursfären och även om det antagligen finns moderna muslimska länder som inte är värre än vad  ett genomsnittligt kulturkristet är så tror jag det i det stora hela är värre i muslimska länder (beroende på var vi drar gränserna för vad som är en viss typ av land). Eftersom vi inte lever i ett muslimskt land är det tämligen irrelevant, dock. Det är inte sharialagar och islamism som är problemet HÄR.
    Du verkar ha missat att vi har hundratals ISIS-medlemmar.

Sen så verkar du ha missat att kristendomen är huvudreligion i hela sydamerika och halva afrika.

Dessutom så finns det 295 miljoner kristna i Asien.
  • amkasss
    nevermind skrev 2016-06-23 12:19:23 följande:

Många religioner är kvinnofientliga! Det handlar inte om religion utom om kultur.

Ska jag visa dig lite kvinnofientliga texter från koranen/haditherna och bibeln?
  • amkasss
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 13:13:14 följande:
    Det beror på vart du kollar. Jämför du medmånga afrikanska länder är det precis lika illa där. I Ryssland är homosexualitet förbjudet.
    Eh va? Det är inte förbjudet att vara homosexuell i Ryssland, det är dock förbjudet med homosexuell propaganda. Stor skillnad.
  • amkasss
    pyssel skrev 2016-06-24 19:32:21 följande:
    Lägg av att skriva "ni" om du vill bli tagen på allvar. Är det ngt som ger mig feministiskt hjärtstopp så är det politiserad religion, i synnerhet när andra politiker, under antirasistisk paroll, feminister eller inte, rakt av försvarar och går hand i hand med islamismen. Det var verkligen "Äntligen!" när stat skildes från kyrkan så är knappast jublande över frotterandet med ett annat religiöst gubbvälde. För att inte tala om dessa bedrövliga religiösa friskolor av alla de slag.
    varför skriver då alltid vänsterfolk, feminister "ni" till liberaler, höger-folk, sdare och kristna?
  • amkasss

Tar mig en titt på Facebook på lite nyhetersidor där man kan kommentera, ser fullt med feminister och vänsterfolk argumentera för islamismen.

Testa också att skriva pro-islamismen inlägg på några sidor, fick jättemånga tummar upp av feminister/vänsterfolk.

Hur kommer detta sig om nu feminister INTE stödjer islamismen?

För jag har aldrig sett någon feminist vara positiv till liberaler, höger vita, kristdemokrati etc.....så det är märkligt.

Jag vill förövrigt har svar på en fråga från er feminister, ställt denna fråga nu några gånger men ni tycks inte vilja svara på just denna frågan: varför anser ni att det är kulturens fel och inte islam? Ni påstår ju bla att kristendomen är kvinnofientlig och att det är kristendomens fel för att misogyni finns i kristna länder, varför är det då inte islams fel all misogyni existerar i muslimska länder?

Vill ni ha väck mig från detta forum så svara på frågan så drar jag härifrån, vill ha svar från flera feminister. Nyfiken bara på hur ni resonerar.

Ha det gött.

Svar på tråden Varför är inte feminister emot islamism?