• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Välkommen! :) Skönt att du har lite alternativ att välja på, jag har bara fött vaginalt och är glad att jag inte blev smittad trots att jag har ett minne av att jag ylade om det innan jag hade fått smärtlindring, haha ;) Är det risker med vaginal förlossning efter snitt eller vad är det som skrämmer dig? :)

dandelion88 skrev 2017-01-26 09:44:23 följande:

Hej!

Hoppar gärna in här eftersom denna gruppen är aktiv och jag börjar bli nervös inför komma skall ;) Jag är beräknad 4e mars. Har dock en känsla av att bebis kommer tidigare. Har en dotter sedan tidigare på 2,5 år.

Jag hade ett sätesbarn första gången och fick därför snittas.. Jag hade snitt datumet satt dagen efter bf på grund av vissa tidsmässiga omständigheter. Detta var ok då de flesta går över tiden, annars var det bara att komma in tidigare. Fick värkar dagen innan bf och snittades "akut" men under lugna omständigheter. Var livrädd för att snittas men det gick jättebra! Var därför bestämd om att få igenom ett snitt med nästa barn då vaginal förlossning efter ett snitt skrämmer mig.

Nu är den stora dagen snart här och jag började tveka inför snittet, har varit på aurora samtal och pratat med läkare. Som vårt förlossningskontrakt ser ut nu så har jag ett datum för snitt 3e mars, dagen innan bf (självvalt) och om förlossningen drar igång tidigare ska jag försöka mig på en vaginal förlossning... med möjlighet till att kunna avbryta och få snitt om det inte fortskrider som det ska. Men detta är inte alltid lätt på grund av resurser och tillgängliga läkare har de varit ärliga om.

Nu vet jag inte om det blir planerat snitt eller vaginalt.. jag är otroligt nervös men tycker ändå det känns skönt att lämna båda alternativen öppna då jag inte själv riktigt vet vad jag vill.

• stor grön drake
    jesssicahansen skrev 2017-01-26 18:04:18 följande:

Väntar 3e barnet beräknat 1 mars så har gått in i vecka 36 nu..

I tidigare graviditeter har jag inte druckit hallonbladste, aldrig ens smakat men har hört talas om det att vissa dricker det innan förlossningen.

Vad är det till för egentligen och hjälper det verkligen till att starta eller är det myt?

Har läst lite om det men tänkte fråga här iallafall.

Hoppas någon kan berätta lite vad det är bra för osv, är det värt att prova?

Det kan ge sammandragningar, därför rekommenderas det inte före mot slutet. Sammandragningar i sig startar ju ingen förlossning, men dumt att chansa.

Åtminstonde för 7 år sedan var det mycket prat om det, och det ska göra att livmodern lättare drar ihop sig snabbare efter förlossningen och det ska minska infektionsrisken.
  • dandelion88
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2017-01-26 20:24:46 följande:

Välkommen! :) Skönt att du har lite alternativ att välja på, jag har bara fött vaginalt och är glad att jag inte blev smittad trots att jag har ett minne av att jag ylade om det innan jag hade fått smärtlindring, haha ;) Är det risker med vaginal förlossning efter snitt eller vad är det som skrämmer dig? :)

Tack! :)

Riskerna med vaginal förlossning efter snitt är bland annat livmodersruptur under värkarbetet.. det är inte vanligt men det händer att ärret går upp. Jag är också rädd att moderkakan vuxit in i ärret/livmoderväggen, vilket det finns risk för efter ett snitt. Jag har kollat detta på ul men läkaren kunde inte garantera något. I övrigt är jag mest rädd för att inte få ut barnet under krystarbetet, att min livmoder inte ska orka och att mina muskler är påverkade efter snittet. Ja det är en del jag oroar mig för och jag har nog mest fått en fix idé om att jag inte kan föda barn vaginalt. Men börjar ändå bli sugen på att försöka :) eftersom mina barn anses som "små" kanske det kan vara till min fördel under vissa moment?
  • Tussilago89

Ni som har barn sedan tidigare.. kommer ni hålla era barn hemma från föris innan bf? Har hört att vissa gör det för att minska risken för sjukdomar när den lilla kommer. Har tidigare tänkt att min dotter får gå till vi fått bebis men är hemma idag med en riktigt förkyld tjej med hög feber och är just nu väldigt tacksam för att detta hände nu och inte om ett par veckor. Hon går ju även i gymnastik och simskola så heltoch hållet kan man ju inte isolera sig innan bf i alla fall... februari är ju verkligen högsäsong för allamöjliga härliga virus!

Hur gör ni?

• Svansjön

Jag har en vän som också hade första barnet i säte. Blev snitt för henne. Hon fick barn igen inom två år och födde då vaginalt, enligt henne skulle hon föda vaginalt alla gånger om ifall hon fick välja. Hon mådde så mycket bättre efter det än snittet.

Jag väntar andra barnet och skulle bli jätteledsen om det blev snitt. Vill verkligen föda vaginalt, det är en så häftig upplevelse. Men det är ju vad jag önskar, alla ska ju gå efter sin känsla.

Min son kommer gå på föris fram till bf, jag är sjukskriven och har inte möjlighet att ha honom hemma. Och han kan lika väl bli sjuk när vi är på Ica som på dagis. Visst är vabruari på ingång men jag tror inte man kan göra så mycket egentligen. Visst skulle kräksjukan börja på hans avdelning får han ju bli hemma, men än så länge är det inget sånt (peppar, peppar).

• dandelion88

Härligt att höra andras goda erfarenheter av vaginal förlossning. Jag hoppas ju innerst inne på det och att det ska gå bra. Kan tänka mig att upplevelsen är fantastisk! En operation som kejsarsnitt är ju inte heller helt kul att gå igenom.

Jag är hemma på graviditetspenning, min dotter går på dagis men jag ska ta hem henne där ca 1-2 veckor innan bf.. det är svårt det där! Förskolan brukar meddela om det är något virus aktuellt, så det kommer jag försöka ha koll på... man vet ju aldrig när barnet kommer! Sedan kommer hon att vara hemma hela mars och hela april för min sambo kommer vara föräldraledig tillsammans med mig de två första månaderna. Tråkigt för henne att vara hemma men då kan en av oss försöka göra lite roligare grejer med henne ute.. vi vill gärna undvika förskolebakterier så mycket som möjligt den första tiden och komma in i tvåbarnslivet tillsammans. Sen kommer ju sommaren! Perfekt :)

• Cecilia13

Nu har jag gått hem från jobbet! v36+1 idag... Om en vecka kommer barnvakten, så då är det fritt fram för bebis :) Har haft en del förvärkar det sista, tror jag iallafall verkar inte enkelt med skillnaden på sammandragningar och förvärkar. Men de här är som sammandragningar fast håller i sig dubbelt så länge plus mensvärk samtidigt och molvärken är kvar en stund efter. Någon som har koll?

Jag tänker att dottern ska gå på förskolan som vanligt fram tills bebisen kommer, så får hon vara hemma sedan. Kan ju trots allt vara ganska många veckor kvar tills det är dags och vi har tänkt vara hemma hela familjen den första månaden.

Ja då förstår jag att du funderar! Typiskt att de inte kunde se något på ul, annars hade ju det varit kanon om de sett att det inte var någon fara :) Personligen blev jag just överlycklig att jag inte snittades förra förlossningen, jag hade nog nojat ihjäl mig vid det här laget med tanke på hur mycket sammandragningar och förvärkar jag har, haha ;)

dandelion88 skrev 2017-01-27 09:34:34 följande:

Riskerna med vaginal förlossning efter snitt är bland annat livmodersruptur under värkarbetet.. det är inte vanligt men det händer att ärret går upp. Jag är också rädd att moderkakan vuxit in i ärret/livmoderväggen, vilket det finns risk för efter ett snitt. Jag har kollat detta på ul men läkaren kunde inte garantera något. I övrigt är jag mest rädd för att inte få ut barnet under krystarbetet, att min livmoder inte ska orka och att mina muskler är påverkade efter snittet. Ja det är en del jag oroar mig för och jag har nog mest fått en fix idé om att jag inte kan föda barn vaginalt. Men börjar ändå bli sugen på att försöka :) eftersom mina barn anses som "små" kanske det kan vara till min fördel under vissa moment?

Min pojk går i skolan så dit går han som vanligt, däremot har han inte fritids nu mina veckor men det är för att jag har semester fram till bf. När han är hos sin pappa går han på fritids som vanligt. Skulle han bli jätteförkyld när bebis kommer så får han hålla sig lite borta från ansiktet, annars tänker jag att det är smitta inom familjen och den är ju svår att undvika.. Just nu är jag mer nervös att jag själv ska bli dunderförkyld så det blir en pärs att föda.

Tussilago89 skrev 2017-01-27 10:00:14 följande:

Ni som har barn sedan tidigare.. kommer ni hålla era barn hemma från föris innan bf? Har hört att vissa gör det för att minska risken för sjukdomar när den lilla kommer. Har tidigare tänkt att min dotter får gå till vi fått bebis men är hemma idag med en riktigt förkyld tjej med hög feber och är just nu väldigt tacksam för att detta hände nu och inte om ett par veckor. Hon går ju även i gymnastik och simskola så heltoch hållet kan man ju inte isolera sig innan bf i alla fall... februari är ju verkligen högsäsong för allamöjliga härliga virus!

Hur gör ni?

• Gamlamamman
    dandelion88 skrev 2017-01-27 09:34:34 följande:

Jobbigt läge!

Men om du bestämmer dig för vaginalt så blir det akutsnitt el liknande om det upptäcks att det inte funkar?
Svar på tråden BF Februari 2017