• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • stor grön drake

Mina karpaltunlar blev bättre efter förlossningen, men jag har troligtvis anlag för det för de har bråkat av och till sedan jag började jobba när föräldraledigheten tog slut. Jag har även förträngningar i axlarna som hjälper till att ge problem.

Eftersom jag knappt fattar hur de ser vad som är vad på de tidigare UL så tycker jag att det är spännande igen ska dessutom få träffa en gammal gyn läkare som jag litar 110% på, istället för klinikchefen som har "bedside maner" som en noshörning med nageltrång... inte gör att jag tror de hittar något fel, men det är endå en trygghet, det var även han som förlöste sonen.

• Fia 28
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2017-01-25 20:38:31 följande:

Min navel är SJUKT öm om någon råkar röra den och kan även skava mot kläder, men annars gör det inte speciellt ont där. Sparkar bebisen mycket där? Jag tycker man kan få nästan som blåmärken på insidan, vid revbenen har jag så plus att jag är öm av halsbrännan...

Jo bebisen sparkar extremt mycket just runt naveln. Börjar misstänka att han tror det är utgången.
  • Fia 28
    Gamlamamman skrev 2017-01-25 20:50:40 följande:

Japp. Hade inte en krämpa kvar efter förlossningen. Skönt.

Ja, var på sent ul m min äldsta också då hon låg felvänd. Man såg inte mycket. Eller ja man såg ju mycket för allt var väldigt stort. Snart är det iaf dags att se henne live. :)

Skönt att höra att det troligen går om rätt snart då.
  • Ettanvändarnamningenannanhar

Haha! Jag förstår dig, bebis i min mage verkar tro att det är mellan revbenen som utgången är ;) Och ibland både uppåt och nedåt samtidigt, härlig känsla, haha ;)

Fia 28 skrev 2017-01-25 23:03:52 följande:

Jo bebisen sparkar extremt mycket just runt naveln. Börjar misstänka att han tror det är utgången.

• dandelion88

Hej!

Hoppar gärna in här eftersom denna gruppen är aktiv och jag börjar bli nervös inför komma skall ;) Jag är beräknad 4e mars. Har dock en känsla av att bebis kommer tidigare. Har en dotter sedan tidigare på 2,5 år.

Jag hade ett sätesbarn första gången och fick därför snittas.. Jag hade snitt datumet satt dagen efter bf på grund av vissa tidsmässiga omständigheter. Detta var ok då de flesta går över tiden, annars var det bara att komma in tidigare. Fick värkar dagen innan bf och snittades "akut" men under lugna omständigheter. Var livrädd för att snittas men det gick jättebra! Var därför bestämd om att få igenom ett snitt med nästa barn då vaginal förlossning efter ett snitt skrämmer mig.

Nu är den stora dagen snart här och jag började tveka inför snittet, har varit på aurora samtal och pratat med läkare. Som vårt förlossningskontrakt ser ut nu så har jag ett datum för snitt 3e mars, dagen innan bf (självvalt) och om förlossningen drar igång tidigare ska jag försöka mig på en vaginal förlossning... med möjlighet till att kunna avbryta och få snitt om det inte fortskrider som det ska. Men detta är inte alltid lätt på grund av resurser och tillgängliga läkare har de varit ärliga om.

Nu vet jag inte om det blir planerat snitt eller vaginalt.. jag är otroligt nervös men tycker ändå det känns skönt att lämna båda alternativen öppna då jag inte själv riktigt vet vad jag vill.

• dandelion88

Kan tillägga att jag är hemma på graviditetspenning sedan 16e jan på grund av risk för hot och våld på jobbet, jobbar inom psykiatrin.

• Gamlamamman
    dandelion88 skrev 2017-01-26 09:44:23 följande:

Hej!

Hoppar gärna in här eftersom denna gruppen är aktiv och jag börjar bli nervös inför komma skall ;) Jag är beräknad 4e mars. Har dock en känsla av att bebis kommer tidigare. Har en dotter sedan tidigare på 2,5 år.

Jag hade ett sätesbarn första gången och fick därför snittas.. Jag hade snitt datumet satt dagen efter bf på grund av vissa tidsmässiga omständigheter. Detta var ok då de flesta går över tiden, annars var det bara att komma in tidigare. Fick värkar dagen innan bf och snittades "akut" men under lugna omständigheter. Var livrädd för att snittas men det gick jättebra! Var därför bestämd om att få igenom ett snitt med nästa barn då vaginal förlossning efter ett snitt skrämmer mig.

Nu är den stora dagen snart här och jag började tveka inför snittet, har varit på aurora samtal och pratat med läkare. Som vårt förlossningskontrakt ser ut nu så har jag ett datum för snitt 3e mars, dagen innan bf (självvalt) och om förlossningen drar igång tidigare ska jag försöka mig på en vaginal förlossning... med möjlighet till att kunna avbryta och få snitt om det inte fortskrider som det ska. Men detta är inte alltid lätt på grund av resurser och tillgängliga läkare har de varit ärliga om.

Nu vet jag inte om det blir planerat snitt eller vaginalt.. jag är otroligt nervös men tycker ändå det känns skönt att lämna båda alternativen öppna då jag inte själv riktigt vet vad jag vill.

Välkommen!

Jättebra att du har två olika alternativ! Toppen att kunna välja.

Själv ser jag mycket fram emot förlossningen. Detta blir min tredje och de två andra (vaginala) var heeeeelt olika varandra på alla sätt. Den ena fantastisk o den andra mindre fantastisk. :)

Så nu är jag så spänd på att se hur denna kommer bli. Och jag i min tur hoppas att jag inte behöver snittas. :)

Välkommen igen o lycka till!
  • dandelion88

Tack! :)

Jag hade själv inte heller valt kejsarsnitt om det inte vore för att jag inte hade något val sist på grund av sätesbarn... nu har jag Dock god erfarenhet av kejsarsnitt varför det känns som ett tryggt alternativ då jag alltid haft stark förlossningsrädsla. Min mamma hade en traumatisk förlossning med mig vilket har påverkat mig mycket eftersom de säger att ens egna förlossning kan likna sin mammas förlossning. Vet dock inte hur väl detta stämmer? Hoppas inte alls! ;)

Jag är väldigt nyfiken på vaginal förlossning vilket gör att jag tvekar inför kejsarsnitt. Jag vill vara med om upplevelsen men rädd för komplikationer. Jag känner mig trygg med att behålla snitt datumet den 3e Mars men jag får även skjuta upp det om jag vill.. mycket tankar som far fram och tillbaka nu!

Såg att ett par här varit på TUL. Jag fick också göra det en del med första dottern.. de misstänkte dåligt flöde i navelsträngen, kollade moderkaka osv. Dock gjordes inget mer och hon kom ut 3030gr dagen före bf. Denna gången har jag precis lika liten mage men inget man reagerar på eftersom jag följer lin kurva.. hoppas att det går bra för dig som skulle på TUL igen idag och eventuellt sättas igång/snittas? Lycka till!

• jesssicahansen

Väntar 3e barnet beräknat 1 mars så har gått in i vecka 36 nu..

I tidigare graviditeter har jag inte druckit hallonbladste, aldrig ens smakat men har hört talas om det att vissa dricker det innan förlossningen.

Vad är det till för egentligen och hjälper det verkligen till att starta eller är det myt?

Har läst lite om det men tänkte fråga här iallafall.

Hoppas någon kan berätta lite vad det är bra för osv, är det värt att prova?

• dandelion88

Jag har hallondsbladté hemma som jag tänkte börja med nu när jag går in i vecka 36. Pratade med bm om det, hon säger att av dem hon hört som druckit det har ingen kommit igång med sin förlossning tidigare.

Andra saker som det ska vara bra för är att man stärker livmodern inför förlossningen (vet ej hur) och att det minskar blödningen vid förlossningen. Dessutom innehåller det nyttiga ämnen men man ska tydligen undvika att ha socker eller mjölk i. Och se till att köpa rätt sort i hälsobutiken, de kan säkert hjälpa dig med vilken :)

Svar på tråden BF Februari 2017