• Anonym (Nr 2)

Är jag en hemsk människa?

Min sambo har varit gift i sitt tidigare förhållande och dom har även två barn tillsammans. 
    I bröllops present fick dom en fin staty som symboliserar en kvinna och en man, en fin och säker dyr present. 
    Jag vill inte ha den framme så den är borttagen men fick en liten pik av svärmor, hon förstår säkert att det är jag som ligger bakom det.
    Var det fel av mig?

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 15:32:13 följande:

En iakttagelse jag gjort här är att ungdomar tror sig ha samma erfarenhet som dem som är dubbelt så gamla.
    Detta är svårt att förstå!

Det där med bb-bilder på väggen, jag ställer mig på mitten där. Jag har sett det hos folk men det är ingen regel direkt. Säg 4 av 10 grovt uppskattat.

Först och främst antar jag att du syftar på mig när du menar ungdomar. Jag är 25 år gammal, lämnar alldeles strax år av studier på universitetsnivå bakom mig för att börja på en fast tjänst. Jag lever med man och hans barn sedan flera år tillbaka. Allt är stabilt och tryggt osv osv osv.. Att kalla mig ungdom gör mig provocerad och är ytterligare en av dessa härskartekniker som används för att trycka ner andra. Inte okej, enligt mig. För övrigt är det ingen som har sagt att den har samma erfarenhet som någon som är 100 år. Men erfarenheter kan man få på flera olika sätt, och som någon sa här uppe så garanterar inte en hög ålder automatiskt att man har massa erfarenheter som står över någon annans. Att jag (och flera med mig) inte har sett detta innebär inte att det inte existerar, men motparten var ju så säker på sin sak att varenda människa har en sådan sak hemma hos sig. Vilket ju inte är fallet.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-05-26 14:11:26 följande:

Precis som (A) så har jag aldrig sett några sådana bilder hos någon. Att påstå att det är pga min låga ålder funkar inte, som hen gjorde mot(A).

Anledningen att jag inte sett dem var att det nog var olika var man bor..

Tror snarare att det betor på vilken inredningsstil ens bekantskapskrets har.
  • Brumma
    Anonym (Ellie4) skrev 2016-05-26 16:04:22 följande:

Ha,ha!

Så du tycker att bb bilder på ens eget barn/egna barn räknas som " vilken inredningsstil ens bekantskapskret har?"

Ja. Vissa vill ha sådana bilder uppe. Andra inte.
  • Anonym (L)

Erfarenhet inom olika ämnen är naturligtvis inte relaterade till ålder.
    Men livserfarenhet är, för varje dag du lever får du ju en dags livserfarenhet till.
    Den som har levt flest dagar har följdaktligen mest livserfarenhet, 
    Sen hoppas man ju att personen har vett att förvalta den också, men det är en helt annan historia. 

• Anonym (Anneli)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:40:53 följande:
    Först och främst antar jag att du syftar på mig när du menar ungdomar. Jag är 25 år gammal, lämnar alldeles strax år av studier på universitetsnivå bakom mig för att börja på en fast tjänst. Jag lever med man och hans barn sedan flera år tillbaka. Allt är stabilt och tryggt osv osv osv.. Att kalla mig ungdom gör mig provocerad och är ytterligare en av dessa härskartekniker som används för att trycka ner andra. Inte okej, enligt mig. För övrigt är det ingen som har sagt att den har samma erfarenhet som någon som är 100 år. Men erfarenheter kan man få på flera olika sätt, och som någon sa här uppe så garanterar inte en hög ålder automatiskt att man har massa erfarenheter som står över någon annans. Att jag (och flera med mig) inte har sett detta innebär inte att det inte existerar, men motparten var ju så säker på sin sak att varenda människa har en sådan sak hemma hos sig. Vilket ju inte är fallet.
    Varför är det provocerande att bli kalla för ungdom? Du ÄR ju en ungdom, var glad för det istället!
    Vilka skolor du gått i har inget med det att göra, det är hur gammal du är. Eller snarare ung.

Att det skulle vara någon sorts härskarteknik är bara missuppfattningar av dig.

Skulle faktiskt förutsätta att en 50-åring har sett fler hem än en som är hälften så gammal. Det vore konstigt annars.

Du får ursäkta mig men hur många år du spenderat på universitet eller för den delan på en arbetsplats har inget med hur mogen du är att göra.
    När jag läser det du bidragit med här i tråden lyser du av omognad, TROTS dina 25 år.

• BioBonus
    Anonym (Ellie4) skrev 2016-05-26 16:04:22 följande:

Ha,ha!

Så du tycker att bb bilder på ens eget barn/egna barn räknas som " vilken inredningsstil ens bekantskapskret har?"

Jag har bilder på min familj på en vägg. Massor av minnesbilder på barn, hästar och hundar huller om buller. Men inte en enda av dem är på min fd man. Så en gräslig bb- bild finns det inte :)
  • Anonym (L)

Ts, du är ingen hemsk människa för att du inte vill ha symboler för din mans tidigare kärlek uppställda i ditt hem. 
    Det är det nog få som skulle gilla.
    Och din svärmor borde lära sig hålla sina åsikter för sig själv, och sluta lägga sig i sånt som hon inte har med att göra.
    Erbjud henne att hon kan ha statyn hemma om hon gillar den så mycket. 

• Anonym (A)
    Anonym (Ellie4) skrev 2016-05-26 16:06:51 följande:
    Du räknas fortfarande som UNGDOM,i vissa sammanhang.

Du åker fortfarande på ungdomsbiljett på tåg,på Swebus bussar etc.
    Jag är en vuxen människa.
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 16:18:29 följande:
    Varför är det provocerande att bli kalla för ungdom? Du ÄR ju en ungdom, var glad för det istället!
    Vilka skolor du gått i har inget med det att göra, det är hur gammal du är. Eller snarare ung.

Skulle faktiskt förutsätta att en 50-åring har sett fler hem än en som är hälften så gammal. Det vore konstigt annars.

Du får ursäkta mig men hur många år du spenderat på universitet eller för den delan på en arbetsplats har inget med hur mogen du är att göra.
    När jag läser det du bidragit med här i tråden lyser du av omognad, TROTS dina 25 år.
    Vad är det för omoget i mina inlägg?
    Typiskt för en människa som använder härskartekniker att skylla allt på den andre - "vadå, jag har inte sagt nåt dumt, det är DITT fel om du tolkar det som det".
    Jag föredrar att betraktas utefter min kompetens. Min ålder har inte med något att göra i nåt sammanhang så var god sluta hetsa kring detta.
  • Anonym (A)

Dessutom är det sällan att den som använder härskarteknikerna faktiskt är medveten om att hen använder de :)
  • BioBonus

Jag har nog sett färre hem än vilken 22-åring som helst inom hemtjänsten ... just saying.
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?