• Anonym (Nr 2)

Är jag en hemsk människa?

Min sambo har varit gift i sitt tidigare förhållande och dom har även två barn tillsammans. 
    I bröllops present fick dom en fin staty som symboliserar en kvinna och en man, en fin och säker dyr present. 
    Jag vill inte ha den framme så den är borttagen men fick en liten pik av svärmor, hon förstår säkert att det är jag som ligger bakom det.
    Var det fel av mig?

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa?
  • Anonym (... 2)

Jag har och min före detta man fick också en sådan staty i bröllopspresent av mina föräldrar. Symboliken var givetvis att det han och jag som från och med den dagen skulle sitta ihop som en.

Om min ex-make skulle bli tillsammans med någon annan så vore det självklart för mig att hon skulle slippa ha den som prydnad, just för vad den står för. Besticken som jag fick i födelsedagspresent, bordet som jag hade med mig in i bohaget och annat som finns kvar hemma hos honom är en annan sak. Men självklart, skulle hon önska att även de sakerna skulle bytas ut så skulle jag inte lägga några värderingar i det heller.

Så som flera redan har påpekat, det ÄR skillnad på en skål och en kärlekssymbol. Så nej, du är verkligen ingen hemsk människa TS, du är en människa med känslor bara. Fullt normala sådana dessutom.

• Ess
    Anonym (Ellie3) skrev 2016-05-26 11:29:44 följande:
    Vet du ens vad bb bilder står för?

Att du inte har varit hemma hos personer som har bilder kvar på väggen, existerar det inte menar du?
    Jag är nog i ca samma ålder som (Märkligt) med samma långa livserfarenhet, och eftersom jag aldrig sett några sådana bilder framme, så finns de ju inte, eller hur?
    Samma logik som (Märkligt) själv använder sig av när hen påstår att alla har sådana.
  • BioBonus

Hm, ingen av mina vänner har BB-bilder på väggen.
    Vad jag vill minnas var bilderna på mig och mina nyfödda barn (+ pappan förstås) gräsliga saker tagna av nån fotograf på BB typ dygnet efter förlossning. Jag var knappast till min fördel och skulle aldrig komma på tanken att sätta upp skiten på väggen :)

Däremot har jag sett flera mor- och farföräldrar som har studiobilder av sina barnbarn på väggen. Men då är ju bara barnen i fokus och har ingenting med gamla familjer att göra.

Mina barn har haft bilder på sin pappa på sina rum. Bonus vill inte ha bilden på sin mamma uppe, så hon slipper.

• Ess
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-25 19:53:51 följande:
    Har du sett UBOS, trollboken?
    Tänker på den fladdrande boken... den som trycker upp foton i ansiktet på dig. Kanske? Eller?

De flesta har bb-bilden inramad på väggen i vardagsrummet, gifta eller skilda har ingen betydelse.
    Här är den berömda bb bilden.
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2016-05-25 19:58:07 följande:
    Åh herregud vad häftigt. Du har varit i alla hem i Sverige där det lever ett barn! Eftersom du kan säga att de flesta har BB-BILD på väggen. Eller. Kan det vara så att du råkar känna folk som är samma skrot och korn som du? Jag har då aldrig sett en BB-BILD på en vägg och har ändå spenderat, säkert lika mycket tid som du, i olika hem. Har aldrig sett detta någonsin - men ändå drar jag inte slutsatsen att INGEN har det. Klart det finns folk som har. Men de flesta? Nja.
    Du har spenderat lika mycket tid som jag?
    Jag tror inte det, jag är dubbelt så gammal som dig. På ett ungefär.

Detta in kopierat från inlägg 233, där (märkligt) svarat (A) på detta viset.
  • BioBonus

Jag spelar i samma åldersliga som Märkligt och Ess och jag har aldrig sett en BB-bild på väggen hos någon...

Så vi kan väl enas om att det antagligen är vanligt att ha den typen av bilder i vissa bekantskapskretsar och ovanligt i andra :)

• Anonym (A)
    Anonym (Ellie3) skrev 2016-05-26 12:09:49 följande:
    Det jag däremot fann när jag läste igenom (A) inlägg här i tråden är att (A) struntar i sitt bonusbarn.

Det säger nog en hel del om att (A) retar sig på vart än i hemmet som fotoalbumet förvaras.
    "Struntar i".. nja, inte prioritera snarare. Prioriterar absolut mig själv och mina intressen före min sambos barn och barnets intressen. Har jag bokat en träff med en vän, eller ska gå och träna eller något, och barnet har någon uppvisning av något slag samma tid, så avbokar jag inte det jag har bokat för att vara med på uppvisningen, skulle aldrig falla mig in. Som exempel då. 

Men vad nu det har med denna tråd att göra vet jag inte.
  • Ess
    Anonym (Ellie3) skrev 2016-05-26 12:35:52 följande:
    *fnissar*

Jag skulle tolka att (Märkligt) menar utifrån sin ålder (dubbelt så gammal som (A) har (Märkligt hunnit besöka fler hem än (A) där ö sånna bilder är uppsatta.

Både du och (Märkligt) verkar vara runt 50 år,vilket torde vara lite komiskt om du ber (Märkligt) dra "ålderskortet" mot dig.
    Precis som (A) så har jag aldrig sett några sådana bilder hos någon. Att påstå att det är pga min låga ålder funkar inte, som hen gjorde mot(A).
  • Anonym (Anneli)

En iakttagelse jag gjort här är att ungdomar tror sig ha samma erfarenhet som dem som är dubbelt så gamla.
    Detta är svårt att förstå!

Det där med bb-bilder på väggen, jag ställer mig på mitten där. Jag har sett det hos folk men det är ingen regel direkt. Säg 4 av 10 grovt uppskattat.

• BioBonus
    Anonym (Anneli) skrev 2016-05-26 15:32:13 följande:

En iakttagelse jag gjort här är att ungdomar tror sig ha samma erfarenhet som dem som är dubbelt så gamla.
    Detta är svårt att förstå!

Det där med bb-bilder på väggen, jag ställer mig på mitten där. Jag har sett det hos folk men det är ingen regel direkt. Säg 4 av 10 grovt uppskattat.

Är det? Jag ser det som självklart att människor yngre än jag kan ha andra erfarenheter inom områden där jag är helt novis. Ingen har väl samma erfarenheter oavsett ålder?
    Jag och Märklig tex verkar vara i samma ålder och jag känner inte en käft med BB-bilder på väggen :)
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?