• Anonym (Nr 2)

Är jag en hemsk människa?

Min sambo har varit gift i sitt tidigare förhållande och dom har även två barn tillsammans. 
    I bröllops present fick dom en fin staty som symboliserar en kvinna och en man, en fin och säker dyr present. 
    Jag vill inte ha den framme så den är borttagen men fick en liten pik av svärmor, hon förstår säkert att det är jag som ligger bakom det.
    Var det fel av mig?

• Svar på tråden Är jag en hemsk människa?
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-05-25 12:00:46 följande:
    Du är så svartsjuk så du slår ut alla på fl. självklart får barn ha foton framme på sina FÖRÄLDRAR!
    Är du inte riktigt klok!?
    Gällde det inte ett fotoalbum lagt på bordet?
    Ni kanske har det så att ni bara släpper grejorna där ni är och sen låter dem ligga...............
    Vi har platser där vi förvarar olika saker, dit dom ställs tillbaks när man tittat i dem. 

Vill barnet ha foton på sina föräldrar på sitt rum så skiter väl jag i det. 
    Fast jag har faktiskt aldrig sett ett barnrum där det varit foton på föräldrarna framme, vem vill ha det...........
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-05-25 12:00:46 följande:

Du är så svartsjuk så du slår ut alla på fl. självklart får barn ha foton framme på sina FÖRÄLDRAR!

Och du är så inkörd på att allt Ess skriver är "hatabarnenjagärenhemskkstyvmamma" prat så du inte ens läser vad hon skriver (alternativt läser men skiter i vad hon skriver utan hittar på inehållet själv)..

Ett fotoalbum - liksom paddan, böcker, ritgrejer osv tas bort efter användning och ställs tillbaka där det vanligtvis ligger. Så tar man fram det när man vill titta i det igen.

Eller tycker du inte att saker kan ställas tillbaka där man tog dem?
  • Brumma

Har bara läst TS (och sista inläggen ovan)

Nej TS, jag tycker inte alls det är konstigt att du inte vill ha en staty som symboliserar sambons o exets kärlek.

Vi fick liknande i bröllopsgåva och just den skulle jag inte ha kvar framme om vi separerade. Andra saker (serveringsfat, toast osv) har ingen koppling till vår relation utan är "användbara ting" utan känslomässigt värde och de hade självklart fått vara kvar :)

• Brumma
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 13:22:28 följande:

Det ante mig att du även skulle dyka upp i denna tråd och tro dig veta bäst!

Att förfasa sig över att ett litet barn glömmer att ställa tillbaka fotoalbumet efter sig säger nog att man har en del att jobba på.

Nej men hej.

Jo, jag kan liksom inte ta ansvar för att du inte klarar av att jag ifrågasätter påhopp på andra skribenter..

Förfasa sig?

På vilket sätt förfasade sig Ess?
  • Anonym (Skild)

Man får skylla på barnen och dom vuxna. Jag tycker inte att man som ny behöver acceptera foton på exet framme i hela huset. Däremot måste barnen få ha foton på sin andra förälder i sitt rum. Min dotter hade ett foto på mig i en ram i sitt rum hemma hos sin pappa, och en av hans flickvänner (dom bodde inte ens ihop) försökte få henne att stoppa undan det. Som tur var gjorde min exman slut med henne.

• Brumma
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 13:34:44 följande:

Ess verkade inte förstå att det lilla barnet har ingen skuld /del att det tog slut mellan föräldrarns och att den ena av föräldrarna sedan träffar en ny partner.

Utifrån det så tycker jag det är fel att börja bråka med barnet över ett kvarglömt fotoalbum.

Ess skrev att ett fotoalbum tas bort om man glömmer det framme. Hos skrev inte någonstans att det blev bråk eller att barnet inte fick ha sitt album framme.

Tar ni inte bort saker hos er?
  • Ess
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 13:34:44 följande:
    Ess verkade inte förstå att det lilla barnet har ingen skuld /del att det tog slut mellan föräldrarns och att den ena av föräldrarna sedan träffar en ny partner.

Utifrån det så tycker jag det är fel att börja bråka med barnet över ett kvarglömt fotoalbum.
    Är inte du heller riktigt klok?
    Vart har jag överhuvudtaget nämnt det lilla barnet och dessutom skuldbelagt det?

Någon skribent förfasade sig över ett glömt fotoalbum eftersom personen inte ville ha det framme. Min åsikt är att det är väl bara att ställa det på sin plats igen, eller helt enkelt säga åt barnet att ställa tillbaks det. Hur fn får du det till att skuldbelägga barnet för deras föräldrars skilsmässa?

Sen är det helt otroligt att du och smulpaj får det till att JAG skulle va svartsjuk på att barnen har ett album. Som jag skrev innan så skiter jag totalt i vad de hade i sina rum. Även om jag sett det som rätt udda, så hade jag inte brytt mig om de så tapetserat väggarna med bilder på sin mamma, det var ju inte jag som skulle sova där. 
  • Anonym (Skild)
    Anonym (Skild) skrev 2016-05-25 13:38:07 följande:

Man får skylla på barnen och dom vuxna. Jag tycker inte att man som ny behöver acceptera foton på exet framme i hela huset. Däremot måste barnen få ha foton på sin andra förälder i sitt rum. Min dotter hade ett foto på mig i en ram i sitt rum hemma hos sin pappa, och en av hans flickvänner (dom bodde inte ens ihop) försökte få henne att stoppa undan det. Som tur var gjorde min exman slut med henne.

Det skulle stå "skilja på", inte "skylla på"
  • Ess
    Brumma skrev 2016-05-25 13:39:37 följande:
    Ess skrev att ett fotoalbum tas bort om man glömmer det framme. Hos skrev inte någonstans att det blev bråk eller att barnet inte fick ha sitt album framme.

Tar ni inte bort saker hos er?
    Det är helt otroligt vad vissa läser in i två meningar. 
    Tydligen så är det ok att be barnet plocka undan leksaker och glas efter sig, men skulle man säga åt det att ställa undan ett fotoalbum, så hade barnet fått men för livet. Knepigt resonemang.

Hade det med albumet hänt här, så hade jag varit den som struntat i det och bara knuffat det till sidan om det var ivägen för mig, maken hade tjatat om att det skulle ställas undan. Jag är mer slarver än vad han är.
  • Ess
    Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 13:53:04 följande:
    Har du ens greppat vad denna diskussion egentligen handlar om?

Om inte så kan jag tala om för dig att denna diskussion handlar egentligen om svartsjuka/kränkt över att det finns minnen kvar av partnens ex/barnets mamma.

Brumma dök upp i denna tråd och startade en OT diskussion i tråden hur vida det är självklart att plocka undan efter sig.
    Ja, och jag tycker inte att det är en stor grej. Ballar man ur helt av att se det ligga glömt, så är det bara att ställa undan det eller be barnet att göra det. Då slipper man ha det precis framför näsan om man känner att det stör en så mycket.
    Alla har rätt till personliga tillhörigheter, vissa är mer känsliga än andra för att råka se dem. När barnet lärt sig att plocka undan det efter sig så kommer partnern inte ha det i blickpunkten mer och kommer att glömma bort att det finns.
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?