Anonym (Ellie) skrev 2016-05-25 14:22:44 följande:
Jag kan hålla med dig om att det är viktigt att även barnet plockar undan efter sig.
Men finns med i bilden att pappans nya partner är bitter /svartsjuk över att det finns minnen kvar i hemmet från barnets mamma i form av t.ex fotoalbum så kommer denne ju såklart inte tillåta att det förvaras någonstans än i barnets rum (möjligen)
Jag tror på att acceptans kommer med åren.
Personen i tråden jag syftar på är bara 25 år och har träffat en partner med barn sen tidigare.
Det är ju inte främst tänkt som en uppfostrings tillsägelse, utan mer ett smidigare sätt att hon ska slippa ha exet liggande framme, eftersom hon tydligen mår dåligt av det.
Sen är det ju mycket som löst sig om de flyttar till en gemensam bostad om de är riktigt seriösa med varann. Då slipper hon att sas bo i exets rester, där det kanske finns mycket som påminner om henne. Sen är det nog som du skriver, att det lättar upp ju äldre man blir.
Även om det är fel att känna svartsjuka på det sättet hon gör, så är fakta att hon känner så, och då får man fundera på hur det går att kompromissa utan att kasta saker som betyder något för barnet. Att grejerna ställs tillbaks på sin plats i hyllan är ett sätt att underlätta. Sen får hennes kompromiss va att acceptera att det står ett album i hyllan.
Tänker man på statyn i ts, så hade den garanterat åkt om de flyttat. Jag tror inte svärmor kommenterat det heller, eftersom det inte blivit lika synligt att den försvunnit.