• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Tita Nic

Du ts, är en vanlig alkis som inte ens längre har kontroll medans du pratar med dina barn. Du blir inte anklagad av familjerätten enbart för att du dricker lite rött någon gång. 

• Anonym (Mnm)
    Tita Nic skrev 2016-05-06 13:11:03 följande:

Du ts, är en vanlig alkis som inte ens längre har kontroll medans du pratar med dina barn. Du blir inte anklagad av familjerätten enbart för att du dricker lite rött någon gång. 

Vart får du ifrån att hon inte har kontroll när hon pratar med sina barn???
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 12:57:12 följande:

Dito.

Förklara vart det framkommer att TS skriker på sina barn?
  • Anonym (Johann)
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-06 13:35:08 följande:
    Förklara vart det framkommer att TS skriker på sina barn?
    Vet du vad. Låt oss prata efter familjerättens dom. 
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 13:45:04 följande:

Efter att du berättat för dem att TS skriker på sina barn?
  • Anonym (Johann)
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-06 13:52:20 följande:
    Efter att du berättat för dem att TS skriker på sina barn?
    För vem?
  • sextiotalist
    Tita Nic skrev 2016-05-06 12:40:59 följande:
    Att läsa dina inlägg är inte lite pinsamt. Jag är också sextiotalist med barn och barnbarn och mycket bagage. Du är en som aldrig varit med om något men alltid vet bättre än alla andra. Ska vi två pratar alkoholism nu?
    Skrev jag inte med respekt för de som har en bakgrund i missbrukshem. Skillnaden är att jag inte skriver in en massa historia som TS skulle kanske upplevt. Johann skrev rent ut att hon hade missbruksproblem, men att hon mörkade dessa. Jag svarade att det finns inget i tråden som säger att ts skulle ha missbruksproblem.
    Vad jag vet om missbruk, två väninnor som separerat från sina män pga alkoholism, grannar som arbetar med alkoholrehabilitering, arbetat på systembolaget, en kompis pappa tog livet av sig efter att förlorat familj och arbete pga alkoholism. Men inom min nära krets har jag klarat mig, tack och lov.

Vad vet du om mitt liv, vad jag har varit med om, vad jag har mött, vad mina vänner varit med om? Inte ett smack.
  • Anonym (Mnm)

Du är ju helt ute och snurrar! Ska familjerätten DÖMA ts och för VAD?
  • Anonym (----)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 12:54:44 följande:
    Icke? Då skulle jag så snart som möjligt skaffa mig en bra advokat eftersom jag tror knappast att någon "sextiotalist" på fl är rätt vittne för att kunna intyga att ts är rent inför familjerätten. Men ja, försöka kan man väl. 
    Varför skulle ts skaffa en advokat när det inte finns en vårdnadstvist? Hon och barnens pappa skulle vara på familjerätten för samarbetssamtal, inte för någon vårdnadsutredning som sedan ska avgöras i TINGSRÄTTEN. (Familjerätten har inget mandat att bestämma umgänge eller vårdnad, det är som sagt tingsrätten som bestämmer det.) Men visst, om ts skaffar sig en advokat är det ju ett bra sätt att dra igång en vårdnadstvist, utredning och dom på det, även om det nu kanske inte ens var det hon hade tänkt sig.
  • Anonym (----)
    Tita Nic skrev 2016-05-06 13:06:38 följande:
    Nonsens. Inte någon hamnar inför familjerätten enbart för utredning. Utredningen görs av soc och inblandade förskolor, skolor, fritidsverksamheter, polisen etc. innan ämnet ens tas upp av familjerätten öht.
    Du vet ju inte ens vad du pratar om! Det finns mängder med människor som vänder sig till familjerätten utan att någonsin ha kontakt med vanliga klassiska soc. Socialtjänstens barn och familjeenheter utreder om barnen far illa och behöver insatser från socialtjänsten, efter anmälan eller ansökan. Förskolor, skolor, fritids och polis gör inte någon sådan utredning, däremot kan de bidra med information i utredningen.

Familjerätten däremot gör olika saker som t.ex. adoptionsutredningar, hjälper föräldrar att skriva umgängesavtal och hjälper dem med samarbetssamtal. De kan också göra utredningar om vårdnad/umgänge/boende när det finns en vårdnadstvist. Det är absolut inte så att familjerätten är "sista utvägen" och att familjer inte tas emot där förrän alla andra myndigheter/instanser gör sitt för familjen först, utan helt vanliga föräldrar som inte kommer överens kan vända sig dit direkt.
  • Tita Nic
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-06 13:33:38 följande:
    Vart får du ifrån att hon inte har kontroll när hon pratar med sina barn???
    Ehhmm, för att hon skriker på sina barn i telefonen.......?
  • Tita Nic
    Anonym (----) skrev 2016-05-08 09:59:37 följande:
    Du vet ju inte ens vad du pratar om! Det finns mängder med människor som vänder sig till familjerätten utan att någonsin ha kontakt med vanliga klassiska soc. Socialtjänstens barn och familjeenheter utreder om barnen far illa och behöver insatser från socialtjänsten, efter anmälan eller ansökan. Förskolor, skolor, fritids och polis gör inte någon sådan utredning, däremot kan de bidra med information i utredningen.

Familjerätten däremot gör olika saker som t.ex. adoptionsutredningar, hjälper föräldrar att skriva umgängesavtal och hjälper dem med samarbetssamtal. De kan också göra utredningar om vårdnad/umgänge/boende när det finns en vårdnadstvist. Det är absolut inte så att familjerätten är "sista utvägen" och att familjer inte tas emot där förrän alla andra myndigheter/instanser gör sitt för familjen först, utan helt vanliga föräldrar som inte kommer överens kan vända sig dit direkt.
    Jag vet inte vad jag pratar om? Nådå är det väl bara att önska ts lycka till. Är ju mer än vanligt att bli anklagad för alkoholmissbruk av familjerätten nuförtiden antar jag.................................
  • Anonym (Spela in)
    JagÄrVälInteAlkoholist skrev 2016-04-30 18:34:47 följande:

Hon frågade "hur känner du när han beter sig så?", "hur mår du efteråt?", "hur agerar du?", osv. Jag svarade bara ärligt på frågorna.Ja, det ska jag göra first thing monday!

Nej, alltså jag blev nykterist vid 20-års ålder. Innan dess så festade jag väl mellan 1-2 lördagar i månaden (beroende på vad ekonomin tillät), men inga överdrivna mängder. Jag har aldrig upplevt att vara "stupfull" med snudd på medvetslös. Vilket grundar sig i mitt "kontrollbehov".

Så, ja, visst har jag druckit alkohol, men alltid under kontrollerade former, så att säga.

Kräv att få tala vid nästa möte. Spela in samtalet. Eller ta med ett oberoende, tyst vittne. Informera att du inte har druckit en enda droppe alkohol på 10 år och att känna för att man vill göra något inte är synonymt med att man verkligen gör det. Fråga varför hen med sin psykologiskt magra utbildning leker peykolog och tror att hen ska kunna diagnostisera dig utifrån sina frågor. Kräv att få ett svar. Många socionomer är idioter som inte har en susning om vad de sysslar med.
  • Anonym (Spela in)
    Tita Nic skrev 2016-05-08 10:43:21 följande:

Hur är det med läskunnigheten? Hon skrev att pappan skriker på HENNE i telefonen...
  • Tita Nic

TS, lyssna på din intuition. Anser du själv att du har några alkoholproblem? Gör något åt detta. Annars lämna in dina rena blodprov och sparka karln i arslet inför familjerätten. Inte svarare än så.

• Anonym (Anonym)

Det HÄNDER dock att folk blir beskyllda för konstiga saker av soc och andra. Jag har t.ex. en väninna som blev socanmäld när hon var gravid med sitt tredje barn. Hon blev helt chockad när hon blev uppkallad till sockontoret på samtal. Och ännu mer konfunderad när hon fick veta att det var BVC-sköterskan som hade faxat till soc att hon hade alkoholproblem. Det blev en lång, förnedrande utredning. Jag berättade för henne att hon kunde kräva ut journalanteckningar både från soc och BVC.
    Då visade det sig att BVC-sköterskan blivit uppringd av en granne till min väninna, som sagt att hon ofta såg min väninna sitta på balkongen och dricka vin, fast hon var gravid och hade ansvaret för småbarn. Då slank det ner en polett: min väninna brukade använda sina fina ärvda vinglas när hon drack läsk, lingondricka, mineralvatten o.s.v.! Grannens do-goody-beteende orsakade stora kostnader för samhället och psykiskt lidande hos både mamman och barnen, som också blev oroliga av moderns oro. Det intressanta är också, att bara för att soc TRODDE att min väninna var alkoholist, så "hittade" dom alla möjliga fel i hennes liv och beteende mot barnen, som inte heller var sant... Det är antagligen ofta så det går till.

• Anonym (----)
    Tita Nic skrev 2016-05-08 10:50:12 följande:
    Jag vet inte vad jag pratar om? Nådå är det väl bara att önska ts lycka till. Är ju mer än vanligt att bli anklagad för alkoholmissbruk av familjerätten nuförtiden antar jag.................................
    Nej, du vet inte vad du pratar om, det framgår ganska tydligt i det inlägget jag citerade.
  • Tita Nic
    Anonym (----) skrev 2016-05-08 12:17:32 följande:
    Nej, du vet inte vad du pratar om, det framgår ganska tydligt i det inlägget jag citerade.
    Vet ni vad. Lycka till!
  • Anonym (Mnm)
    Tita Nic skrev 2016-05-08 10:43:21 följande:

Nej, det står att BARNENS PAPPA skriker på ts i telefon.
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!