• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Anonym (Socionom)

Det finns sedan ett par år ett test man kan få utfört på vårdcentralen som mäter värden och leverns status. Genom detta kan man se om man konsumerat mer än "normalt" med alkohol under en längre tid.

När jag arbetade på socialtjänsten skickade vi ibland en begäran om detta test (kan alltså bekostas av socialtjänsten på förekommen anledning). Tyvärr har jag glömt vad testet heter.

Vill dock tillägga att om de uppgifter du berättar stämmer låter det mycket överdrivet av handläggaren.

Lycka till.

• NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 19:04:50 följande:

Du har inget att oroa dig för gällande alkoholen. Låt henne göra en orosanmälan om hon vill. Om det blir en utredning hos socialtjänsten kan du ärligt berätta att du inte har några alkoholproblem och att du inte druckit en droppe på tio år. Man kan med vissa blodprover se om någon dricker. Du kan i värsta fall erbjuda dig att regelbundet gå på såna blodprovskontroller för att påvisa din nykterhet.

Men tror du att det kan vara någonting annat hen reagerat på? Är du välmående kroppsligt och själsligen? Deprimerad? Impulsiv? Problem med att uppfostra barnen? Ja vad som helst som hen kan ha reagerat på?

Ska du verkligen fortsätta gå på de stödsamtalen? Får du ut någonting av dem?

Ja, om de inte tar mitt barn akut, LVU eller vad det heter, så kan jag slappna av och bevisa min oskuld. Men hon verkade riktigt upprörd när hon sa "du förstår väl att du har alkoholproblem!?".

Jag har bara varit på två samtal. Det första var jättebra, två veckor senare (igår) var jag på det andra samtalet och stämningen var helt annorlunda mot första gången.

Nej, hon har inte påpekar något. Jag ser nog ganska alldaglig ut. Naturligt smal, väldigt lycklig med mitt barn, mitt drömjobb, och att livet blivit så bra efter separationen.

Så, nej, jag kan inte komma på vad det skulle vara. Allt hon nämnt är den där alkoholen som inte ens existerar i mitt liv.
  • Anonym (prutt)
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 19:16:19 följande:

Ja, om de inte tar mitt barn akut, LVU eller vad det heter, så kan jag slappna av och bevisa min oskuld. Men hon verkade riktigt upprörd när hon sa "du förstår väl att du har alkoholproblem!?".

Jag har bara varit på två samtal. Det första var jättebra, två veckor senare (igår) var jag på det andra samtalet och stämningen var helt annorlunda mot första gången.

Nej, hon har inte påpekar något. Jag ser nog ganska alldaglig ut. Naturligt smal, väldigt lycklig med mitt barn, mitt drömjobb, och att livet blivit så bra efter separationen.

Så, nej, jag kan inte komma på vad det skulle vara. Allt hon nämnt är den där alkoholen som inte ens existerar i mitt liv.

Risken för akut omhändertagande är nog minimal om inte tanten är psykotisk och hittar på. Jag menar, hur skulle hon ens kunna motivera ett omhändertagande till sin chef eller domstolen? Det finns ju inget att gå på liksom.

Tycker inte du bör gå på samtal hos henne mer. Hon verkar varken vara kompetent eller stabil. Byt ut henne eller vänd dig någon annanstans om du behöver stöd.

Får man fråga varför du är i behov av stödsamtal?
  • Anonym (Mnm)
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 19:16:19 följande:

Man ärligt talat, de som jobbar på familjerätten är ju knappast experter på missbruksproblematik. Misstänker hon att du har alkoholproblem så får hon ju ta detta vidare. Även OM du nu skulle haft alkoholproblem så är det ett oerhört klumpigt och oprofessionellt sätt att konfrontera någon på. Förstår att du känner dig obekväm men du måste ta detta med hennes chef och be om en förklaring...
  • NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 19:22:58 följande:

Risken för akut omhändertagande är nog minimal om inte tanten är psykotisk och hittar på. Jag menar, hur skulle hon ens kunna motivera ett omhändertagande till sin chef eller domstolen? Det finns ju inget att gå på liksom.

Tycker inte du bör gå på samtal hos henne mer. Hon verkar varken vara kompetent eller stabil. Byt ut henne eller vänd dig någon annanstans om du behöver stöd.

Får man fråga varför du är i behov av stödsamtal?

Det är ju det jag är rädd för. Till och med face to face så förvränger hon det jag säger/lägger ord i min mun. Vad säger hon då inte till andra?

Nej, jag ska självklart sluta träffa henne.

Jag ringde och ville få en tid om samarbetssamtal (pappan hade så sagt att han ville det). Men sedan "hoppar han av" dagen innan vi ska dit. Då ringer jag till henne och säger detta, varpå hon säger att jag kan få komma själv om jag känner att jag vill prata om situationen och få en uomståendes syn på saken. Och första samtalet var trevligt och kändes bra. Men det andra samtalet, det igår, var så jäkla konstigt. Kändes som dolda kameran eller nått. Så surrealistiskt.
  • NykteristenLoggadesUr
    Anonym (Socionom) skrev 2016-04-30 19:13:07 följande:

Det finns sedan ett par år ett test man kan få utfört på vårdcentralen som mäter värden och leverns status. Genom detta kan man se om man konsumerat mer än "normalt" med alkohol under en längre tid.

När jag arbetade på socialtjänsten skickade vi ibland en begäran om detta test (kan alltså bekostas av socialtjänsten på förekommen anledning). Tyvärr har jag glömt vad testet heter.

Vill dock tillägga att om de uppgifter du berättar stämmer låter det mycket överdrivet av handläggaren.

Lycka till.

Hej!

Vet du vad det kostar att göra ett sådant privat, ur egen plånbok? Kan man det?

Känns lite som "kosta vad det kosta vill", om det kan rädda situationen. Det skulle kännas tryggt att ha ett dagsfärskt test att visa om det skulle uppstå något.
  • Anonym (prutt)
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 19:32:48 följande:

Det är ju det jag är rädd för. Till och med face to face så förvränger hon det jag säger/lägger ord i min mun. Vad säger hon då inte till andra?

Nej, jag ska självklart sluta träffa henne.

Jag ringde och ville få en tid om samarbetssamtal (pappan hade så sagt att han ville det). Men sedan "hoppar han av" dagen innan vi ska dit. Då ringer jag till henne och säger detta, varpå hon säger att jag kan få komma själv om jag känner att jag vill prata om situationen och få en uomståendes syn på saken. Och första samtalet var trevligt och kändes bra. Men det andra samtalet, det igår, var så jäkla konstigt. Kändes som dolda kameran eller nått. Så surrealistiskt.

Men hon kommer aldrig få stöd för ett omhändertagande från sin chef bara baserat på att du skulle ha ett sug efter alkohol. Hon skulle i princip behöva ljuga och säga att du faktiskt dricker alkohol. Och inte ens det skulle vara tillräckligt för ett akut omhändertagande. Hon skulle behöva ljuga och säga att du dricker mycket och regelbundet runt dina barn. Svårt att tro att hon skulle kunna ljuga så hejvilt om hon inte är helt knäpp.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 19:49:14 följande:

Men hon kommer aldrig få stöd för ett omhändertagande från sin chef bara baserat på att du skulle ha ett sug efter alkohol. Hon skulle i princip behöva ljuga och säga att du faktiskt dricker alkohol. Och inte ens det skulle vara tillräckligt för ett akut omhändertagande. Hon skulle behöva ljuga och säga att du dricker mycket och regelbundet runt dina barn. Svårt att tro att hon skulle kunna ljuga så hejvilt om hon inte är helt knäpp.

Nu är det inte familjerätten som gör akuta omhändertaganden eller ansöker om LVU. Det gör enheten för Barn och Unga (kan heta olika i olika kommuner) men precis som du säger skulle det inte hålla för ett omhändertagande. Efter chefen måste beslutet godkännas av kommunens socialnämnd eller dess ordförande. Beslutet skall sedan även prövas (dock efter omhändertagandet) i förvaltningsrätten. Då krävs en gedigen utredning och bevis för påståendena. Så du ska inte oroa dig om du talar sanning. Rent krasst kan man säga att man inte vidtar denna typen av åtgärder om man inte har stor oro eller starka misstankar eftersom det faktiskt är så att det är otroligt mycket jobb och även psykiskt påfrestande för socialsekreterarna... Utöver det faktum att det skulle vara lagvidrigt...

Vad gäller testet vet jag inte vad det kostar, men mer än vanlig avgift hos vårdcentral. Det var inget som gjordes utan grund eftersom det enligt cheferna "var dyrt". Vet inte hur dyrt. Ring och kolla med din vårdcentral. Säg att du behöver göra det eftersom du sökt jobb som yrkeschaufför eller nåt och att arbetsgivaren vill ha detta utfört. Skulle de neka är jag ganska säker att en privat vårdcentral/läkarmottagning gör det.
  • Anonym (.)

Vilket knasigt missförstånd! Hon har förmodligen stött på ett inte oansenligt antal alkoholiserade föräldrar under sitt yrkesliv, så när du nämnde sug efter rödvin gick hennes varningsklockor igång för fullt. Och när man sitter där och måste förklara sig så är det inte alltid lätt att hitta de rätta orden med en gång. Hon kan ha fått intrycket att du försökte dölja något, fastän det inte alls var fallet. Jag tror nog att du kommer att få ordning på det här väldigt snart. I värsta fall kan hon väl skicka dig till någon expert som ska hjälpa dig med ditt "alkoholproblem". Och den personen kommer att fatta med en gång att du hamnat fel. :)

• Anonym (prutt)
    Anonym (.) skrev 2016-04-30 20:31:54 följande:

Vilket knasigt missförstånd! Hon har förmodligen stött på ett inte oansenligt antal alkoholiserade föräldrar under sitt yrkesliv, så när du nämnde sug efter rödvin gick hennes varningsklockor igång för fullt. Och när man sitter där och måste förklara sig så är det inte alltid lätt att hitta de rätta orden med en gång. Hon kan ha fått intrycket att du försökte dölja något, fastän det inte alls var fallet. Jag tror nog att du kommer att få ordning på det här väldigt snart. I värsta fall kan hon väl skicka dig till någon expert som ska hjälpa dig med ditt "alkoholproblem". Och den personen kommer att fatta med en gång att du hamnat fel. :)

Jag tycker mest att hon verkar jävligt knäpp och oprofessionell.
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!