• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Anonym (prutt)
    Anonym (123) skrev 2016-04-30 18:31:06 följande:

Vill man ha ett glas rött för att koppla av så har man problem med alkoholen så jag förstår hur dom tänker

Fast ändå faktiskt inte relevant. En nykter alkoholist kommer förmodligen ha ett visst sug efter alkohol hela sitt liv men behöver nödvändigtvis inte vara en dålig förälder för det. Det relevanta är inte vilka tankar och impulser man har utan hur man hanterar dem. Det viktigaste och det enda som egentligen spelar någon roll är hur man beter sig.
  • Anonym (prutt)
    NykteristenLoggad

esUr skrev 2016-04-30 18:44:54 följande:

Jag loggades ur. Tog ett nytt "lånenick".

Jag har ingen aning om varför de frågorna ställdes.

Det jag går på är dock inte familjerätten-samarbetssamtal, utan det är något annat de har som de erbjuder den förälder som söker sig till FR, om den andre föräldern inte vill delta på samarbetssamtal.

Någon sorts stödsamtal?
  • Darimna

Vem fan vill inte ta ett glas för att koppla av ibland?!?

Det är väl självklart att man kan känna så, det är ju därför vi har alkohol.

• NykteristenLoggadesUr
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:48:07 följande:

Fast ändå faktiskt inte relevant. En nykter alkoholist kommer förmodligen ha ett visst sug efter alkohol hela sitt liv men behöver nödvändigtvis inte vara en dålig förälder för det. Det relevanta är inte vilka tankar och impulser man har utan hur man hanterar dem. Det viktigaste och det enda som egentligen spelar någon roll är hur man beter sig.

Fast jag är ingen "nykter alkoholist" heller. Jag har aldrig varit alkoholist. Jag drack första gången på min 18-årsdag. Har inte druckit en droppe sedan sommaren det året jag fyllde 20 år.
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:49:26 följande:

Någon sorts stödsamtal?

Precis.
  • Gunilla1957
    Anonym (123) skrev 2016-04-30 18:31:06 följande:

Vill man ha ett glas rött för att koppla av så har man problem med alkoholen så jag förstår hur dom tänker

Vilket struntprat. Det är en sak att vilja ta ett glas rött och koppla av. En annan sak att behöva ett glas rött för att kunna koppla av.

Jag blir sugen på ett glas rött bara jag skriver detta. Har inte det minsta problem.
  • NykteristenLoggadesUr
    Darimna skrev 2016-04-30 18:52:05 följande:

Vem fan vill inte ta ett glas för att koppla av ibland?!?

Det är väl självklart att man kan känna så, det är ju därför vi har alkohol.

Ja, när jag pratade med min bästa väninna om detta så sa hon att hon och hennes man tar sig ett glas rött, ibland två, varje fredag och lördag - för att det är gott och för att koppla av. Så egentligen är det inget del i det. Men i mitt fall så är det ju helt falska anklagelser hon kommer med. Och vad gör jag för att skydda mig och mitt barn från en ev. separation? :(
  • Mamman2015
    JagÄrVälInteAlkoholist skrev 2016-04-30 18:00:03 följande:

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

Då har jag verkligen problem!!! Jag har drömt om en flaska rött och ett paket cigaretter sen jag blev gravid med första barnet :) lycka till!! Det ordnar sig nog ska du se. Styrkekram
  • Anonym (Men hallå!?)

Man kan väl inte ha alkoholproblem och vara alkoholist om man under tio års tid varit nykterist???

Prata med hennes chef och öppna inte dörren för någon!

• NykteristenLoggadesUr
    Linamavis skrev 2016-04-30 18:58:42 följande:

Då har jag verkligen problem!!! Jag har drömt om en flaska rött och ett paket cigaretter sen jag blev gravid med första barnet :) lycka till!! Det ordnar sig nog ska du se. Styrkekram

Tack! Ja, jag hoppas att det ordnar sig. Eller, ja, att det inte blir något av detta.

Det är som att tala med en vägg. Hon hör inte vad jag säger/gör om allt jag säger och lägger ord i min mun.
    Anonym (Men hallå!?) skrev 2016-04-30 19:00:37 följande:

Man kan väl inte ha alkoholproblem och vara alkoholist om man under tio års tid varit nykterist???

Prata med hennes chef och öppna inte dörren för någon!

Jag ska försöka få prata med hennes chef på måndag.
  • Anonym (prutt)
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 18:57:16 följande:

Ja, när jag pratade med min bästa väninna om detta så sa hon att hon och hennes man tar sig ett glas rött, ibland två, varje fredag och lördag - för att det är gott och för att koppla av. Så egentligen är det inget del i det. Men i mitt fall så är det ju helt falska anklagelser hon kommer med. Och vad gör jag för att skydda mig och mitt barn från en ev. separation? :(

Du har inget att oroa dig för gällande alkoholen. Låt henne göra en orosanmälan om hon vill. Om det blir en utredning hos socialtjänsten kan du ärligt berätta att du inte har några alkoholproblem och att du inte druckit en droppe på tio år. Man kan med vissa blodprover se om någon dricker. Du kan i värsta fall erbjuda dig att regelbundet gå på såna blodprovskontroller för att påvisa din nykterhet.

Men tror du att det kan vara någonting annat hen reagerat på? Är du välmående kroppsligt och själsligen? Deprimerad? Impulsiv? Problem med att uppfostra barnen? Ja vad som helst som hen kan ha reagerat på?

Ska du verkligen fortsätta gå på de stödsamtalen? Får du ut någonting av dem?
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!