• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (vansinne) skrev 2016-05-02 09:31:18 följande:

Det är skrämmande hur mycket makt dessa relativt lågutbildade soc tanter har. Dessutom verkar det helt saknas någon överprövningsinstans utan alla bedömningar sker på soc tanten personliga uppfattning. På allvar så måste en radikal förändring till som gör hanteringen mer säker för medborgarna. Som det är nu så är det helt godtyckligt och personkemiberoende vilken hantering man får. Inom mitt yrke på en myndighet har vi en hel del med soc att göra och det är en så gott som allmänt vedertagen åsikt att socialtjänsten ofta är oerhört oproffessionella. De har inget begrepp om sekretess utan slarvar med papper med mycket känsliga uppgifter och en del beslut är inte fattade på någon som helst dokumenterad eller styrkt grund. Socionomer behöver ha mer styrning och en extern tillsynsfunktion måste inrättas som granskar deras arbete.

Ring Mattias och gnäll lite vet ja
  • Anonym (prutt)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-02 18:30:17 följande:

Ring Mattias och gnäll lite vet ja

Skratta du. Har också kommit i kontakt med socialtjänsten och håller med om den bedömningen. Skrämmande att de har så mycket makt.
  • Darimna
    Anonym (skål) skrev 2016-05-01 21:51:19 följande:

Klart det är skillnad. Att koppla av och dricka alkohol samtidigt är inte samma sak som att dricka alkoholen för att som en följd av det kunna koppla av. Ungefär som att man kan äta mat och kolla på TV samtidigt utan att man gör det ena för att kunna göra det andra.

Håller inte med alls.

Man kan absolut dricka alkohol FÖR att koppla av. 

Utan att det för den skull betyder att man inte kan koppla av utan den. 

Det finns många sätt att koppla av. Ta ett glas rött kan vara ett av dem, utan att det behöver vara ett problem eller betyda att det inte finns andra sätt.

• Vanja

Alla som tar ett glas vin ibland gör väl det för att dom sär sugna/ känner "sug". Betyder det att alla som dricker nån gång är alkoholister.. Knäpp kärring

• Anonym (skål)

Du säger emot nåt jag inte sagt. Jag har inte sagt att dricka alkohol för att koppla av är synonymt med att man inte kan koppla av på andra sätt med hjälp av andra saker. Däremot att det är skillnad mellan det och att helt enkelt dricka alkohol samtidigt som man kiopplar av, utan att det ena är en konkret följd av det andra.

Darimna skrev 2016-05-03 08:17:10 följande:

Håller inte med alls.

Man kan absolut dricka alkohol FÖR att koppla av. 

Utan att det för den skull betyder att man inte kan koppla av utan den. 

Det finns många sätt att koppla av. Ta ett glas rött kan vara ett av dem, utan att det behöver vara ett problem eller betyda att det inte finns andra sätt.

• Anonym (Johann)

Jag är nykter sedan 2004 och jag tror att du inte är ärligt här ts. Jag vet att frustrerade kvinnor kan komma på alla möjliga idéer för att kunna straffa sitt ex, men nu tror jag inte att familjerätten upprätthåller hennes idéer utan bevis. Är du nykter tar det inte ens 2 minuter för din advokat att kunna presentera det. Tydligen gör hen inte det. Varför? Har du verkligen haft problem med alkohol skulle du idag inte idag dricka för att slappna av. Bara en tanke.

Tänk på dina barn.

• Anonym (Johann)

Bara att lämna in dina gamma gt värden till familjerätten. Problem solved.

• sextiotalist
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-04 12:09:34 följande:

Jag är nykter sedan 2004 och jag tror att du inte är ärligt här ts. Jag vet att frustrerade kvinnor kan komma på alla möjliga idéer för att kunna straffa sitt ex, men nu tror jag inte att familjerätten upprätthåller hennes idéer utan bevis. Är du nykter tar det inte ens 2 minuter för din advokat att kunna presentera det. Tydligen gör hen inte det. Varför? Har du verkligen haft problem med alkohol skulle du idag inte idag dricka för att slappna av. Bara en tanke.

Tänk på dina barn.

Varför skulle hon inte vara ärlig? Vi säkert flera som fått lugnande inför operation och vet känslan hur det är att vara hög och kan även skoja om det. Så varför kan inte TS vara medveten om att ett glas vin kan vara rogivande. Men man får välja sina tillfällen när man nämner det. För det finns alltid de som lägger in andra tolkningar.

Jag minns fortfarande känslan när jag skulle ta och göra en konisering. Jag dansade in i operationssalen och snackade sönder den stackars vårdpersonalen. Inte har jag varit knarkare för det
  • Anonym (----)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-04 12:09:34 följande:

Tänk på dina barn.
    Ts har ingen advokat därför att kontakten endast har handlat om samarbetssamtal, inte någon utredning.
  • Anonym (Johann)
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-02 08:12:32 följande:
    Ts är ju inte nykter alkoholist, hon dricker bara inte alkohol.
    Ironi? Nu tror jag knappast att familjerätten hänvisar till hennes alkoholkonsum bara för att. 
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!