• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Tita Nic

Bara att lämna in resultat på dina blodprov till familjerätten. Problem solved.

P.S. Jag är nykter alkis och nej, jag tror inte för fem öre att du är nykter. Inte någon som har en alkoholkarriär bakom sig dricker rött vin för att kunna slappna av eller skriker på sina barn. 

Dina barn är det mest värdefulla du har. Glöm inte det. Gör något!

• sextiotalist
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 11:47:20 följande:

Ironi? Nu tror jag knappast att familjerätten hänvisar till hennes alkoholkonsum bara för att. 

Om du läser ts så finns det inget som framgår att hon har problem med alkohol. Hon testade, vad jag förstått, att dricka när hon var ung, men inget fylleri. Uppenbarligen var det inget för henne så hon har inte druckit något på 10 år. Dvs det finns ingen historik med alkoholproblem. Bara för att du har en bakgrund med alkoholproblem så innebär det inte att alla har det som avstår alkohol.

Det är inte helt omöjligt att tjänstemannen har själv en komplicerad relation till alkohol, så det kan vara tjänstemannens egen erfarenhet som lyser igenom, precis som din egen erfarenhet.

Min erfarenhet av nyktra alkoholister och folk som är uppvuxna i missbruksfamiljer ofta har svårt att relatera till alkohol på ett sunt sätt. Inget konstigt, men bra att komma ihåg.
  • Anonym (Johann)
    sextiotalist skrev 2016-05-06 12:09:58 följande:
    Om du läser ts så finns det inget som framgår att hon har problem med alkohol. Hon testade, vad jag förstått, att dricka när hon var ung, men inget fylleri. Uppenbarligen var det inget för henne så hon har inte druckit något på 10 år. Dvs det finns ingen historik med alkoholproblem. Bara för att du har en bakgrund med alkoholproblem så innebär det inte att alla har det som adlvstår alkohol.

Det är inte helt omöjligt att tjänstemannen har själv en komplicerad relation till alkohol, så det kan vara tjänstemannens egen erfarenhet som lyser igenom, precis som din egen erfarenhet.

Min erfarenhet av nyktra alkoholister och folk som är uppvuxna i missbruksfamiljer ofta har svårt att relatera till alkohol på ett sunt sätt. Inget konstigt, men bra att komma ihåg.
    Har det nu varit tjänstemannens fel pga mamman var alkoholist?
    Nu tar väl familjerätten knappast upp alkoholproblematiken utan anledning? Återigen, ts borde väl ta ett blodprov på närmaste VC och advokaten lämna in det till familjerätten. Gamma GT = 0. TS = nykter. Inte svarare än så.
  • Anonym (Johann)
    JagÄrVälInteAlkoholist skrev 2016-04-30 18:00:03 följande:

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

Varför skriker du på dina barn och kallar dem det ena eller det andra? Din mentalitet?
  • Tita Nic
    sextiotalist skrev 2016-05-06 12:09:58 följande:
    Om du läser ts så finns det inget som framgår att hon har problem med alkohol. Hon testade, vad jag förstått, att dricka när hon var ung, men inget fylleri. Uppenbarligen var det inget för henne så hon har inte druckit något på 10 år. Dvs det finns ingen historik med alkoholproblem. Bara för att du har en bakgrund med alkoholproblem så innebär det inte att alla har det som avstår alkohol.

Att läsa dina inlägg är inte lite pinsamt. Jag är också sextiotalist med barn och barnbarn och mycket bagage. Du är en som aldrig varit med om något men alltid vet bättre än alla andra. Ska vi två pratar alkoholism nu?
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 12:36:49 följande:

Varför skriker du på dina barn och kallar dem det ena eller det andra? Din mentalitet?

Läs om och läs rätt!
  • Anonym (Johann)
    Anonym (----) skrev 2016-05-04 18:23:25 följande:
    Ts har ingen advokat därför att kontakten endast har handlat om samarbetssamtal, inte någon utredning.
    Icke? Då skulle jag så snart som möjligt skaffa mig en bra advokat eftersom jag tror knappast att någon "sextiotalist" på fl är rätt vittne för att kunna intyga att ts är rent inför familjerätten. Men ja, försöka kan man väl. 
  • Anonym (Johann)
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-06 12:48:23 följande:
    Läs om och läs rätt!
    Dito.
  • Anonym (K)

Det låter som en mycket märklig person du stött på med en helt rabiat inställning till alkohol. Jag tycker till och med att uttalandet hade varit märkligt OM det varit så att du faktiskt tog ett glas vin för att koppla av, men att du nu faktiskt inte gör det gör det hela ÄNNU märkligare.

Jag är övertygad om att ingen kommer att ta dina barn ifrån dig på grund av detta, du kan ju omöjligen ha ett alkoholproblem eftersom du inte ens dricker det. Dessutom har jag mycket svårt att tro att de ens skulle omhänderta dina barn OM du faktiskt hade alkoholproblem - så länge barnen inte allvarligt missköttes. Vi skulle ha otroligt många placerade barn om alla barn till föräldrar med alkoholproblem skulle omhändertas. 

Mina barns pappa dricker för mycket - eller snarare för ofta än för mycket - men barnen bor hos honom varannan vecka ändå. Trots sin alkoholkonsumtion är han en bra pappa som tar ansvar för barnen och finns där för dem när de behöver honom. Visst hade det säkert varit bättre för barnen om han hade druckit mindre men det hade varit sämre för barnen att inte ha en nära relation med sin pappa än att ha det som de har det nu.

• Tita Nic

Nonsens. Inte någon hamnar inför familjerätten enbart för utredning. Utredningen görs av soc och inblandade förskolor, skolor, fritidsverksamheter, polisen etc. innan ämnet ens tas upp av familjerätten öht.

Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!