• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Anonym (----)
    sextiotalist skrev 2016-05-01 21:41:17 följande:
    Då är det perfekt test för TS.
    Finns ingen anledning för ts att genomgå något sådant test när det inte finns någon pågående utredning.
  • Anonym (skål)

Klart det är skillnad. Att koppla av och dricka alkohol samtidigt är inte samma sak som att dricka alkoholen för att som en följd av det kunna koppla av. Ungefär som att man kan äta mat och kolla på TV samtidigt utan att man gör det ena för att kunna göra det andra.

Darimna skrev 2016-05-01 20:07:34 följande:

Jag tycker inte det är så stor skillnad aLLS.

Alkohol är en drog som påverkar kroppen så att man känner sig mer avkopplad. Det vet ju alla och att låtsas som att det inte är så är mer problematiskt än att ärligt erkänna att man dricker just för att man vill uppnåden effekten.

Vilket jag tror de allra flesta gör ibland. Inte varje gång de tar ett glas kanske, men då och då.

Det är trots allt lagligt och i små mängder ganska ofarligt så så

• sextiotalist
    Anonym (----) skrev 2016-05-01 21:44:51 följande:

Finns ingen anledning för ts att genomgå något sådant test när det inte finns någon pågående utredning.

Håller jag med om, men TS ville ha något som skulle kunna påvisa att hon inte dricker alkohol.
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-01 19:59:35 följande:

Gå och ta ett cdt-prov som visar hur mycket alkohol du konsumerat.

Förövrigt ÄR det ju ett varningstecken att du börjar fundera på att dricka i avslappningssyfte när man har din bakgrund. Återfall kan man alltid få även om man varit nykter länge.

Ts är ju inte nykter alkoholist, hon dricker bara inte alkohol.
  • sextiotalist
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-02 08:12:32 följande:
    Ts är ju inte nykter alkoholist, hon dricker bara inte alkohol.
    Exakt, många tror att alla nykterister har ett förflutet som alkoholist. De allra flesta är det av helt andra skäl.
    Det finns de som inte ens gillar alkohol, andra som inte gillar effekten av det och så finns det de som är uppvuxna med missbrukare omkring sig och har negativa erfarenheter.
    Sedan finns det självklart nyktra alkoholister
  • Anonym (Mnm)
    sextiotalist skrev 2016-05-02 08:17:22 följande:

Exakt, många tror att alla nykterister har ett förflutet som alkoholist. De allra flesta är det av helt andra skäl.

Det finns de som inte ens gillar alkohol, andra som inte gillar effekten av det och så finns det de som är uppvuxna med missbrukare omkring sig och har negativa erfarenheter.

Sedan finns det självklart nyktra alkoholister

Ja precis. Dubbelmoralen är helt enastående när det gäller alkohol. Det är nästan lika illa att inte dricka alls, som att dricka för mycket. ????
  • Anonym (vansinne)

Det är skrämmande hur mycket makt dessa relativt lågutbildade soc tanter har. Dessutom verkar det helt saknas någon överprövningsinstans utan alla bedömningar sker på soc tanten personliga uppfattning. På allvar så måste en radikal förändring till som gör hanteringen mer säker för medborgarna. Som det är nu så är det helt godtyckligt och personkemiberoende vilken hantering man får. Inom mitt yrke på en myndighet har vi en hel del med soc att göra och det är en så gott som allmänt vedertagen åsikt att socialtjänsten ofta är oerhört oproffessionella. De har inget begrepp om sekretess utan slarvar med papper med mycket känsliga uppgifter och en del beslut är inte fattade på någon som helst dokumenterad eller styrkt grund. Socionomer behöver ha mer styrning och en extern tillsynsfunktion måste inrättas som granskar deras arbete.

• Anonym (familjerådgivning)

Vi gick på familjerådgivning för tio år sedan. Blev jag tog upp mycket gammalt som hänt som gjort mig ledsen, berättade bland annat om den dagen jag trodde han skulle fria och jag var på helspänn hela dagen, men inget hände. Var så besviken när vi kom hem och barnvakterna for hem. Jag somnade på golvet. Just det att jag somnade på golvet tog då familjerådgivaren som att jag hade smullit av, hade grava alkoholproblem, för annars kan man ju inte somna på golvet! Att jag inte druckit en droppe på hela dagen och var väldigt måttlig i min konsumption gich inte in i hennes öra. Vi gick aldrig mer tillbaka. Jag var urförbannad och min man var urförbannad. Helt inkompetent människa! Men hennes manliga kollega som vi byte till var superduktig.

Ts, begär att få byta person att prata med.

• Jennie med ie

What she/he said!

Anonym (skål) skrev 2016-05-01 21:51:19 följande:

Klart det är skillnad. Att koppla av och dricka alkohol samtidigt är inte samma sak som att dricka alkoholen för att som en följd av det kunna koppla av. Ungefär som att man kan äta mat och kolla på TV samtidigt utan att man gör det ena för att kunna göra det andra.

Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!