• JagÄrVälInteAlkoholist

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

"När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

• Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Jennie med ie
    Darimna skrev 2016-04-30 18:52:05 följande:

Vem fan vill inte ta ett glas för att koppla av ibland?!?

Det är väl självklart att man kan känna så, det är ju därför vi har alkohol.

Det är också skillnad mellan "ta ett glas rött OCH koppla av" och "ta ett glas rött FÖR ATT koppla av".

TS har denna handläggaren själv tagit upp ang tester för att påvisa eller utesluta alkoholintag?
  • Anonym (Soc.)

Gå och ta ett cdt-prov som visar hur mycket alkohol du konsumerat.

Förövrigt ÄR det ju ett varningstecken att du börjar fundera på att dricka i avslappningssyfte när man har din bakgrund. Återfall kan man alltid få även om man varit nykter länge.

• Anonym (prutt)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-01 19:59:35 följande:

Gå och ta ett cdt-prov som visar hur mycket alkohol du konsumerat.

Förövrigt ÄR det ju ett varningstecken att du börjar fundera på att dricka i avslappningssyfte när man har din bakgrund. Återfall kan man alltid få även om man varit nykter länge.

Var framkommer det att ts är nykter alkoholist? För om jag förstått det rätt har ts aldrig ens varit alkoholist.
  • Darimna
    Jennie med ie skrev 2016-05-01 18:00:20 följande:
    Det är också skillnad mellan "ta ett glas rött OCH koppla av" och "ta ett glas rött FÖR ATT koppla av".

TS har denna handläggaren själv tagit upp ang tester för att påvisa eller utesluta alkoholintag?
    Jag tycker inte det är så stor skillnad aLLS.

Alkohol är en drog som påverkar kroppen så att man känner sig mer avkopplad. Det vet ju alla och att låtsas som att det inte är så är mer problematiskt än att ärligt erkänna att man dricker just för att man vill uppnåden effekten.

Vilket jag tror de allra flesta gör ibland. Inte varje gång de tar ett glas kanske, men då och då.

Det är trots allt lagligt och i små mängder ganska ofarligt så så
  • sextiotalist
    Anonym (Socionom) skrev 2016-04-30 19:13:07 följande:

Det finns sedan ett par år ett test man kan få utfört på vårdcentralen som mäter värden och leverns status. Genom detta kan man se om man konsumerat mer än "normalt" med alkohol under en längre tid.

När jag arbetade på socialtjänsten skickade vi ibland en begäran om detta test (kan alltså bekostas av socialtjänsten på förekommen anledning). Tyvärr har jag glömt vad testet heter.

Vill dock tillägga att om de uppgifter du berättar stämmer låter det mycket överdrivet av handläggaren.

Lycka till.

Det visar endast om levern mår bra. En kollega blev tillsagd att se över sin alkoholkonsumtion. Han drack ytterst sällan men däremot så hade han haft en gallsten som blockerade gallgången vilket stresade levern.
  • Anonym (Socionom)
    sextiotalist skrev 2016-05-01 20:22:14 följande:

Det visar endast om levern mår bra. En kollega blev tillsagd att se över sin alkoholkonsumtion. Han drack ytterst sällan men däremot så hade han haft en gallsten som blockerade gallgången vilket stresade levern.

Ok det kände jag inte till. Tack för informationen! Dock är väl detta det bästa test man kan tillgå i denna situationen, så tänker nog att det är bäst att starta där? Skulle testet visa på förhöjda värden får man väl fortsätta att titta vidare på bakomliggande orsaker.
  • Anonym (Soc.)
    sextiotalist skrev 2016-05-01 20:22:14 följande:

Nej. Det kallas cdt och är nåt helt annat än levervärdena. Det visar just bara hur mycket alkohol som intagits den senaste tiden. Nån månad eller så.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-01 21:25:04 följande:

Nej. Det kallas cdt och är nåt helt annat än levervärdena. Det visar just bara hur mycket alkohol som intagits den senaste tiden. Nån månad eller så.

Då är det inte samma test som jag syftar på. Var ett tag sedan jag slutade det jobb vi använde detta. Jag återkommer när jag kommer på vad det heter :)

I vilket fall som helst kan ju ts kontakta sin vårdcentral om hon vill göra det privat, de vet ju alldeles säkert!
  • sextiotalist
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-01 21:25:04 följande:

Då är det perfekt test för TS.
  • Anonym (----)

Alltså för det första behöver du inte oroa dig för något LVU, för det är inte familjerätten som gör sådant, det är barn och familj som gör det. I så fall skulle tanten först behöva göra en orosanmälan dit och de måste göra en förhandsbedömning om de ens ska inleda utredning. Sedan behöver utredningen visa på att ditt barn far illa hos dig för att det ska omhändertas.

Jag förstår inte vad det spelar för roll om en tant på familjerätten påstår att du har alkoholproblem? Vad jag förstår finns det i dagsläget ingen vårdnadstvist utan det är bara någon typ av samarbetssamtal eller stödsamtal. Så länge ni inte har någon vårdnadstvist skriver de ingen vårdnadsutredning på uppdrag från tingsrätten, och då spelar det väl ingen roll om tanten tycker att du dricker för mycket för hennes uppgifter används inte till något. Det skulle förstås vara skillnad om det blir en utredning hos familjerätten och hon skriver i sin analys och bedömning att du med stor sannolikhet har alkoholproblem och ingen insikt, eftersom då använder tingsrätten utredningen som grund för att döma om vårdnaden. Men för den delen skulle du i ett sådant läge troligtvis ha ett ombud/advokat, och det ombudet skulle mosa påståendet i rätten om tanten påstår att du har alkoholproblem enbart baserat på att du en gång har sagt att du skulle vilja ta ett glas vin för att koppla av.

Så kontentan är att du har absolut inget att oroa dig för just nu.

Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!