Inlägg från: Anonym (----) |Visa alla inlägg
  • Anonym (----)

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Alltså för det första behöver du inte oroa dig för något LVU, för det är inte familjerätten som gör sådant, det är barn och familj som gör det. I så fall skulle tanten först behöva göra en orosanmälan dit och de måste göra en förhandsbedömning om de ens ska inleda utredning. Sedan behöver utredningen visa på att ditt barn far illa hos dig för att det ska omhändertas.

Jag förstår inte vad det spelar för roll om en tant på familjerätten påstår att du har alkoholproblem? Vad jag förstår finns det i dagsläget ingen vårdnadstvist utan det är bara någon typ av samarbetssamtal eller stödsamtal. Så länge ni inte har någon vårdnadstvist skriver de ingen vårdnadsutredning på uppdrag från tingsrätten, och då spelar det väl ingen roll om tanten tycker att du dricker för mycket för hennes uppgifter används inte till något. Det skulle förstås vara skillnad om det blir en utredning hos familjerätten och hon skriver i sin analys och bedömning att du med stor sannolikhet har alkoholproblem och ingen insikt, eftersom då använder tingsrätten utredningen som grund för att döma om vårdnaden. Men för den delen skulle du i ett sådant läge troligtvis ha ett ombud/advokat, och det ombudet skulle mosa påståendet i rätten om tanten påstår att du har alkoholproblem enbart baserat på att du en gång har sagt att du skulle vilja ta ett glas vin för att koppla av.

Så kontentan är att du har absolut inget att oroa dig för just nu.

• Anonym (----)
    sextiotalist skrev 2016-05-01 21:41:17 följande:
    Då är det perfekt test för TS.
    Finns ingen anledning för ts att genomgå något sådant test när det inte finns någon pågående utredning.
  • Anonym (----)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-04 12:09:34 följande:
    Jag är nykter sedan 2004 och jag tror att du inte är ärligt här ts. Jag vet att frustrerade kvinnor kan komma på alla möjliga idéer för att kunna straffa sitt ex, men nu tror jag inte att familjerätten upprätthåller hennes idéer utan bevis. Är du nykter tar det inte ens 2 minuter för din advokat att kunna presentera det. Tydligen gör hen inte det. Varför? Har du verkligen haft problem med alkohol skulle du idag inte idag dricka för att slappna av. Bara en tanke.

Tänk på dina barn.
    Ts har ingen advokat därför att kontakten endast har handlat om samarbetssamtal, inte någon utredning.
  • Anonym (----)
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 12:54:44 följande:
    Icke? Då skulle jag så snart som möjligt skaffa mig en bra advokat eftersom jag tror knappast att någon "sextiotalist" på fl är rätt vittne för att kunna intyga att ts är rent inför familjerätten. Men ja, försöka kan man väl. 
    Anonym (Johann) skrev 2016-05-06 13:45:04 följande:
    Vet du vad. Låt oss prata efter familjerättens dom. 
    Varför skulle ts skaffa en advokat när det inte finns en vårdnadstvist? Hon och barnens pappa skulle vara på familjerätten för samarbetssamtal, inte för någon vårdnadsutredning som sedan ska avgöras i TINGSRÄTTEN. (Familjerätten har inget mandat att bestämma umgänge eller vårdnad, det är som sagt tingsrätten som bestämmer det.) Men visst, om ts skaffar sig en advokat är det ju ett bra sätt att dra igång en vårdnadstvist, utredning och dom på det, även om det nu kanske inte ens var det hon hade tänkt sig.
  • Anonym (----)
    Tita Nic skrev 2016-05-06 13:06:38 följande:
    Nonsens. Inte någon hamnar inför familjerätten enbart för utredning. Utredningen görs av soc och inblandade förskolor, skolor, fritidsverksamheter, polisen etc. innan ämnet ens tas upp av familjerätten öht.
    Du vet ju inte ens vad du pratar om! Det finns mängder med människor som vänder sig till familjerätten utan att någonsin ha kontakt med vanliga klassiska soc. Socialtjänstens barn och familjeenheter utreder om barnen far illa och behöver insatser från socialtjänsten, efter anmälan eller ansökan. Förskolor, skolor, fritids och polis gör inte någon sådan utredning, däremot kan de bidra med information i utredningen.

Familjerätten däremot gör olika saker som t.ex. adoptionsutredningar, hjälper föräldrar att skriva umgängesavtal och hjälper dem med samarbetssamtal. De kan också göra utredningar om vårdnad/umgänge/boende när det finns en vårdnadstvist. Det är absolut inte så att familjerätten är "sista utvägen" och att familjer inte tas emot där förrän alla andra myndigheter/instanser gör sitt för familjen först, utan helt vanliga föräldrar som inte kommer överens kan vända sig dit direkt.
  • Anonym (----)
    Tita Nic skrev 2016-05-08 10:50:12 följande:
    Jag vet inte vad jag pratar om? Nådå är det väl bara att önska ts lycka till. Är ju mer än vanligt att bli anklagad för alkoholmissbruk av familjerätten nuförtiden antar jag.................................
    Nej, du vet inte vad du pratar om, det framgår ganska tydligt i det inlägget jag citerade.
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!