• Tita Nic

Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

Y-gamma-GT?

• Tita Nic

Bara att lämna in resultat på dina blodprov till familjerätten. Problem solved.

P.S. Jag är nykter alkis och nej, jag tror inte för fem öre att du är nykter. Inte någon som har en alkoholkarriär bakom sig dricker rött vin för att kunna slappna av eller skriker på sina barn. 

Dina barn är det mest värdefulla du har. Glöm inte det. Gör något!

• Tita Nic
    sextiotalist skrev 2016-05-06 12:09:58 följande:
    Om du läser ts så finns det inget som framgår att hon har problem med alkohol. Hon testade, vad jag förstått, att dricka när hon var ung, men inget fylleri. Uppenbarligen var det inget för henne så hon har inte druckit något på 10 år. Dvs det finns ingen historik med alkoholproblem. Bara för att du har en bakgrund med alkoholproblem så innebär det inte att alla har det som avstår alkohol.

Det är inte helt omöjligt att tjänstemannen har själv en komplicerad relation till alkohol, så det kan vara tjänstemannens egen erfarenhet som lyser igenom, precis som din egen erfarenhet.

Min erfarenhet av nyktra alkoholister och folk som är uppvuxna i missbruksfamiljer ofta har svårt att relatera till alkohol på ett sunt sätt. Inget konstigt, men bra att komma ihåg.
    Att läsa dina inlägg är inte lite pinsamt. Jag är också sextiotalist med barn och barnbarn och mycket bagage. Du är en som aldrig varit med om något men alltid vet bättre än alla andra. Ska vi två pratar alkoholism nu?
  • Tita Nic

Nonsens. Inte någon hamnar inför familjerätten enbart för utredning. Utredningen görs av soc och inblandade förskolor, skolor, fritidsverksamheter, polisen etc. innan ämnet ens tas upp av familjerätten öht.

• Tita Nic

Du ts, är en vanlig alkis som inte ens längre har kontroll medans du pratar med dina barn. Du blir inte anklagad av familjerätten enbart för att du dricker lite rött någon gång. 

• Tita Nic
    Anonym (Mnm) skrev 2016-05-06 13:33:38 följande:
    Vart får du ifrån att hon inte har kontroll när hon pratar med sina barn???
    Ehhmm, för att hon skriker på sina barn i telefonen.......?
  • Tita Nic
    Anonym (----) skrev 2016-05-08 09:59:37 följande:
    Du vet ju inte ens vad du pratar om! Det finns mängder med människor som vänder sig till familjerätten utan att någonsin ha kontakt med vanliga klassiska soc. Socialtjänstens barn och familjeenheter utreder om barnen far illa och behöver insatser från socialtjänsten, efter anmälan eller ansökan. Förskolor, skolor, fritids och polis gör inte någon sådan utredning, däremot kan de bidra med information i utredningen.

Familjerätten däremot gör olika saker som t.ex. adoptionsutredningar, hjälper föräldrar att skriva umgängesavtal och hjälper dem med samarbetssamtal. De kan också göra utredningar om vårdnad/umgänge/boende när det finns en vårdnadstvist. Det är absolut inte så att familjerätten är "sista utvägen" och att familjer inte tas emot där förrän alla andra myndigheter/instanser gör sitt för familjen först, utan helt vanliga föräldrar som inte kommer överens kan vända sig dit direkt.
    Jag vet inte vad jag pratar om? Nådå är det väl bara att önska ts lycka till. Är ju mer än vanligt att bli anklagad för alkoholmissbruk av familjerätten nuförtiden antar jag.................................
  • Tita Nic

TS, lyssna på din intuition. Anser du själv att du har några alkoholproblem? Gör något åt detta. Annars lämna in dina rena blodprov och sparka karln i arslet inför familjerätten. Inte svarare än så.

• Tita Nic
    Anonym (----) skrev 2016-05-08 12:17:32 följande:
    Nej, du vet inte vad du pratar om, det framgår ganska tydligt i det inlägget jag citerade.
    Vet ni vad. Lycka till!
Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!