Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
Alltså för det första behöver du inte oroa dig för något LVU, för det är inte familjerätten som gör sådant, det är barn och familj som gör det. I så fall skulle tanten först behöva göra en orosanmälan dit och de måste göra en förhandsbedömning om de ens ska inleda utredning. Sedan behöver utredningen visa på att ditt barn far illa hos dig för att det ska omhändertas.
Jag förstår inte vad det spelar för roll om en tant på familjerätten påstår att du har alkoholproblem? Vad jag förstår finns det i dagsläget ingen vårdnadstvist utan det är bara någon typ av samarbetssamtal eller stödsamtal. Så länge ni inte har någon vårdnadstvist skriver de ingen vårdnadsutredning på uppdrag från tingsrätten, och då spelar det väl ingen roll om tanten tycker att du dricker för mycket för hennes uppgifter används inte till något. Det skulle förstås vara skillnad om det blir en utredning hos familjerätten och hon skriver i sin analys och bedömning att du med stor sannolikhet har alkoholproblem och ingen insikt, eftersom då använder tingsrätten utredningen som grund för att döma om vårdnaden. Men för den delen skulle du i ett sådant läge troligtvis ha ett ombud/advokat, och det ombudet skulle mosa påståendet i rätten om tanten påstår att du har alkoholproblem enbart baserat på att du en gång har sagt att du skulle vilja ta ett glas vin för att koppla av.
Så kontentan är att du har absolut inget att oroa dig för just nu.