• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:14:10 följande:

Visa mig någonting som styrker DITT påstående att järnbrist, b12 brist, eller annan mineralbrist leder till övervikt tack! :D

Jag tror att hen menar tvärt om.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-04-14 16:33:10 följande:

Jag tror att hen menar tvärt om.

Både och

Har man brist kan man bli sugen på konstiga saker, inte alltid så bra saker, och med "rätt" förutsättningar så kan man börja skapa en övervikt

Järnbrist kan göra en trött, sämre syreomsättning, göra ämnesomsättningen långsammare och det tillsammans med fel kost, så lägger man på sig

B12 brist kan ge liknande symptom

Men man kan också börja med en övervikt och genom felaktig kost skapa brister, ibland är det svårt att veta vad som var orsak och vad som är verkan

Övervikt betyder iaf inte att kroppen har allt det den behöver eller att fostret får allt det hen behöver

Man kan ha fett på kroppen men sakna ämnen och även överviktiga behöver äta.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 16:09:57 följande:
    Ja järnbrist är vanligt under graviditet, men många överviktiga har brist utan att dom är gravida.

Och vem har sagt något om att moffa i sig?

Googla! Finns hur mycket info som helst om samband mellan brister och övervikt
    Järnbrist är vanligt hos kvinnor överlag. Hittar inte att just överviktiga skulle vara representerade där.
     d-vitaminbrist den allra vanligaste vitaminbristen oavsett övervikt eller inte, b12 är också relativt vanligt. 

Men jag tycker fortfarande inte, och man ska inte, äta för två för att man är gravid. Det är inte förrän dom sista veckorna man skall lägga till ett par extra mellanmål, som en frukt eller macka, men mer skall man inte äta extra. Sen att det finns många många som äter ensidigt ja, visst finns de det, ta en en om dan piller om man bryr sig lite extra om barnet i magen, men att äta mer för att man är överviktig, nej det skall man inte.
  • KarlaVonRymden
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 10:33:55 följande:

Fast vätska. Kommer inte det senare i graviditeten?

Åter igen det är inte lönt för mig att ha någon matplan för problemet är ju att jag inte kan äta och jag vägrar äta skit. Det får vara såhär. Jag håller min vikt.

Du borde koncentrera dig på att ge näring till ditt foster, bra näring, än att redan NU tänka på din vikt och låta vikten och vågen styra! Du verkar manisk i din vikt.

Jag gick upp 15 kg med bägge barnen. Jag var lite tvärtom, passar min vikt och matintag men när jag blev gravid koncentrerade jag mig på att äta mer. Bra mat och tills jag var mätt, flera ggr per dag av olika maträtter/livsmedel. Jag var så rädd för mitt barn så jag åt allt. Kött, fisk, lasagne, gratänger osv, sådant som jag inte annars äter mycket av. Även sådant mindre bra som kakor och choklad unnade jag mig. Fett behöver ett växande foster mycket av. Rapsokja tex är bra.

Tog sedan ca 6 månader att komma tillbaka till min normalvikt, inte hela världen.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 16:43:57 följande:
    Både och

Har man brist kan man bli sugen på konstiga saker, inte alltid så bra saker, och med "rätt" förutsättningar så kan man börja skapa en övervikt

Järnbrist kan göra en trött, sämre syreomsättning, göra ämnesomsättningen långsammare och det tillsammans med fel kost, så lägger man på sig

B12 brist kan ge liknande symptom

Men man kan också börja med en övervikt och genom felaktig kost skapa brister, ibland är det svårt att veta vad som var orsak och vad som är verkan

Övervikt betyder iaf inte att kroppen har allt det den behöver eller att fostret får allt det hen behöver

Man kan ha fett på kroppen men sakna ämnen och även överviktiga behöver äta.
    Som sagt har aldrig sagt att en överviktig skall svälta sig när den är gravid. Men man kan visst tänka sig för vad man äter och hålla en "diet" när man är gravid om man är överviktig för att motverka att gå upp i vikt för mkt under graviditet. Men ingen skall äta för två oavsett om man är normalviktig eller överviktig bara för att man är gravid. Det finns liksom INGET positivt med det.  
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 17:04:44 följande:

Som sagt har aldrig sagt att en överviktig skall svälta sig när den är gravid. Men man kan visst tänka sig för vad man äter och hålla en "diet" när man är gravid om man är överviktig för att motverka att gå upp i vikt för mkt under graviditet. Men ingen skall äta för två oavsett om man är normalviktig eller överviktig bara för att man är gravid. Det finns liksom INGET positivt med det.  

Vart har jag skrivit att man ska äta för två eller överäta eller enbart äta skit?
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 16:45:52 följande:

Järnbrist är vanligt hos kvinnor överlag. Hittar inte att just överviktiga skulle vara representerade där.

d-vitaminbrist den allra vanligaste vitaminbristen oavsett övervikt eller inte, b12 är också relativt vanligt. 

Men jag tycker fortfarande inte, och man ska inte, äta för två för att man är gravid. Det är inte förrän dom sista veckorna man skall lägga till ett par extra mellanmål, som en frukt eller macka, men mer skall man inte äta extra. Sen att det finns många många som äter ensidigt ja, visst finns de det, ta en en om dan piller om man bryr sig lite extra om barnet i magen, men att äta mer för att man är överviktig, nej det skall man inte.

Den populäraste appen för gravida skriver att man ska äta 1 macka och ett glas mjölk utöver den vanliga maten i v.7

Även mina barnmorskor (plural) har sagt det.

Det är långt ifrån att äta för två (som i vuxen kvinna)

Jag kräks av tabletter som gravid, så kosten är mitt bästa sätt att påverka mitt näringsintag
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 17:17:15 följande:
    Den populäraste appen för gravida skriver att man ska äta 1 macka och ett glas mjölk utöver den vanliga maten i v.7

Även mina barnmorskor (plural) har sagt det.

Det är långt ifrån att äta för två (som i vuxen kvinna)

Jag kräks av tabletter som gravid, så kosten är mitt bästa sätt att påverka mitt näringsintag
    ja vad din App säger känns totalt meningslöst läs här ist! :

www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

och titta det beror på vad man vägde innan med! ;) 

Man behöver inte äta för två

Det är lätt att tro att man ska äta för två när man är gravid, men så är det inte. Hur mycket extra mat som behövs beror på vad man vägde innan man blev gravid och hur viktökningen under graviditeten ser ut. Det kan också vara bra att tänka på att det inte bara är energi man behöver mer av utan framför allt näring.Barnmorskan i mödravården eller en dietist kan ge råd om hur mycket som är lagom, här är några riktlinjer:

Första trimestern, alltså under de första 12 veckorna, behövs nästan ingen extra energi alls. En extra frukt per dag täcker behovet.
    Andra trimestern, mellan vecka 13 och 27, behövs lite mer, till exempel en frukt, en smörgås och ett glas mjölk extra varje dag.
    Tredje och sista trimestern behövs ännu lite mer, motsvarande exempelvis två mellanmål och en frukt extra varje dag. Ett bra mellanmål kan vara en smörgås med pålägg och ett glas mjölk eller en tallrik gröt eller yoghurt/fil med müsli.
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 17:28:32 följande:

ja vad din App säger känns totalt meningslöst läs här ist! :

www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

och titta det beror på vad man vägde innan med! ;) 

Man behöver inte äta för tvåDet är lätt att tro att man ska äta för två när man är gravid, men så är det inte. Hur mycket extra mat som behövs beror på vad man vägde innan man blev gravid och hur viktökningen under graviditeten ser ut. Det kan också vara bra att tänka på att det inte bara är energi man behöver mer av utan framför allt näring.Barnmorskan i mödravården eller en dietist kan ge råd om hur mycket som är lagom, här är några riktlinjer:

Första trimestern, alltså under de första 12 veckorna, behövs nästan ingen extra energi alls. En extra frukt per dag täcker behovet.

Andra trimestern, mellan vecka 13 och 27, behövs lite mer, till exempel en frukt, en smörgås och ett glas mjölk extra varje dag.

Tredje och sista trimestern behövs ännu lite mer, motsvarande exempelvis två mellanmål och en frukt extra varje dag. Ett bra mellanmål kan vara en smörgås med pålägg och ett glas mjölk eller en tallrik gröt eller yoghurt/fil med müsli.

Appen är ett samarbete mellan 1177, trygghansa, apoteket och svenska barnmorskeförbundet.. men visst dom är väl alla helt meningslösa då..
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 17:41:36 följande:
    Appen är ett samarbete mellan 1177, trygghansa, apoteket och svenska barnmorskeförbundet.. men visst dom är väl alla helt meningslösa då..
    Ja märkligt att de ger olika råd på appen eller på webben, som du såg var det jag länkade från 1177
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!