• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • cosinus

Nä man ska inte äta för två.

När min äldsta föddes 2004 fick jag många kommentarer om att jag gick upp så lite i vikt (9 kg). 

När yngsta föddes 2010 så hade ändå något hänt och det kändes som betydligt fler var inne på spåret att man inte behövde trycka i sig allt man såg. Att det som hamnar på kroppen liksom inte magiskt försvinner bara för att ungen är ute sen. Sen ska man självklart inte banta men man behöver inte gå upp 30 kg. Det finns inget positivt i det för varken mamman eller barnet.

Min näst yngsta, född 2008, var tillväxthämmad och vi fick gå på regelbundna kontroller. Han föddes i full tid på 2.5 kg och läkaren på SpecMVC var jättenoga med att säga att det inte var mitt fel som gått upp så lite (gick upp 9 kg då också, har jag gjort med alla 4 barnen). För då var det en djäkla massa tjat om att jag skulle äta allt ifrån glass till, chips, till godis för att försöka göda ungen men läkaren bara skrattade åt det. Jag åt precis som jag gjort alla andra graviditeter så det här satt liksom inte i mitt matintag utan berodde på annat.

• Mooomin
    cosinus skrev 2016-04-14 08:36:47 följande:

Nä man ska inte äta för två.

När min äldsta föddes 2004 fick jag många kommentarer om att jag gick upp så lite i vikt (9 kg). 

När yngsta föddes 2010 så hade ändå något hänt och det kändes som betydligt fler var inne på spåret att man inte behövde trycka i sig allt man såg. Att det som hamnar på kroppen liksom inte magiskt försvinner bara för att ungen är ute sen. Sen ska man självklart inte banta men man behöver inte gå upp 30 kg. Det finns inget positivt i det för varken mamman eller barnet.

Min näst yngsta, född 2008, var tillväxthämmad och vi fick gå på regelbundna kontroller. Han föddes i full tid på 2.5 kg och läkaren på SpecMVC var jättenoga med att säga att det inte var mitt fel som gått upp så lite (gick upp 9 kg då också, har jag gjort med alla 4 barnen). För då var det en djäkla massa tjat om att jag skulle äta allt ifrån glass till, chips, till godis för att försöka göda ungen men läkaren bara skrattade åt det. Jag åt precis som jag gjort alla andra graviditeter så det här satt liksom inte i mitt matintag utan berodde på annat.

Alla som går upp 30kg går inte upp 30kg i fett. Många lagrar otroligt mycket vätska!
  • Anonym (Nana)

Du ska äta varierat och ca en macka/två frukter mer om dagen än vad en kvinna ska få i sig i normala fall.

• aleydis

Försök hitta nån medelväg, det kan absolut vara en bra idé att träffa E. Dietist och lägga upp en plan. Det är klart det kan vara ok med skräpmat men inte hela tiden. Samtidigt måste du äta saker som du är sugen på och tycker om, och inte tvinga i dig äckliga saker. Jag träffade en dietist, men ställde in det eftersom jag kräktes hela tiden pch inte kunde följa en måltidsplan.

Logga allt du äter under några dagar, när du äter allt du vill och är sugen på, tex med appen lifesum. Så ser du hur mycket kalorier du får i dig och var du kan göra vissa förändringar.

• cosinus
    Mooomin skrev 2016-04-14 09:06:02 följande:
    Alla som går upp 30kg går inte upp 30kg i fett. Många lagrar otroligt mycket vätska!
    Så är det absolut, det är ju dock inte heller något som har några hälsomässiga fördelar. Visst är det enklare att få bort efteråt men det är ju knappast så att 30 kg, hur du än får dem på kroppen, är önskvärt. Svårt i vissa fall att undvika men ff inte önskvärt.
  • Anonym (Mjo)
    cosinus skrev 2016-04-14 09:50:05 följande:

Så är det absolut, det är ju dock inte heller något som har några hälsomässiga fördelar. Visst är det enklare att få bort efteråt men det är ju knappast så att 30 kg, hur du än får dem på kroppen, är önskvärt. Svårt i vissa fall att undvika men ff inte önskvärt.

Det är lite svårt att undvika just att samla på sig vätska som beror på graviditet. Klart det inte är önskvärt, det är smärtsamt, jobbigt och ser förjävligt ut.
  • Anonym (ts)

Fast vätska. Kommer inte det senare i graviditeten?

Åter igen det är inte lönt för mig att ha någon matplan för problemet är ju att jag inte kan äta och jag vägrar äta skit. Det får vara såhär. Jag håller min vikt.

• Anonym (tf)

Vem är det som säger vad? Jag förstår att du har pratat med barnmorskan men är det även människor i din omgivning som säger att du ska äta för två och att du ska strunta i om det är skräpmat? Kan du försöka sluta lyssna på dom i din omgivning i så fall?
    Nu vet jag inte om du har hört detta redan men äta för två innebär ju bara att nu har du en till att tänka på när du äter, inte att du ska proppa i dig en massa mat. Jag är ingen expert men det är väl bra att du tänker på vad du äter, så som du gör. Finns det inget du är sugen på? För själva suget kan väl peka på om det är något du behöver. Annars kan jag inte se varför du ska stoppa i dig något onyttigt istället för äpple, knäckebröd och ägg.
    Sen tror jag inte att du ska tänka så mycket på hur mycket du går upp, inte stirra dig blind på siffrorna. Om jag har förstått det rätt går en del upp mycket för att de får vätska i kroppen. Jag gick inte upp särskilt mycket i vikt när jag var gravid. Jag är också överviktig, med mitt första barn åt jag så bra (och kunde röra på mig), och drack ingen alkohol, så jag jag vägde mindre efter förlossningen än vad jag hade gjort innan jag blev gravid. Det kanske inte kommer bli så för dig men du är nu fortfarande i första trisemestern då man brukar må illa, sen kanske du mår bättre i andra trisemestern och kan röra på dig mer. I tredje trisemestern kan det bli svårt att röra på sig igen. Men det där är ju inte lika för alla förstås så inget är givet på förhand.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 10:33:55 följande:

Åter igen det är inte lönt för mig att ha någon matplan för problemet är ju att jag inte kan äta och jag vägrar äta skit. Det får vara såhär. Jag håller min vikt.

Vanligtvis, ja.
  • aleydis
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 10:33:55 följande:

Vad vill du ha svar på i tråden då? Det känns att vad man än säger så tycker du inte att du var förstådd.

Ät normal energimängd varierad kost utifrån det du känner dig sugen på att äta. det är ju inte bra om du lever på 500 kcal om dagen inte heller 3000 kcal om dagen. Vet ju inte hur du äter nu. Sålänge du är inom rimlig kalorimängd så är det ok att äta lite skräp oxå, om alternativet är att du svälter.
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!