Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Anonym (ts)

Är i vecka 15 om det förändrar något

• Anonym (ts)

Känns bara som att skräpmat inte är en bra källa till att få i sig vad man behöver. Känns bättre att låta bli då.

• Anonym (ts)

En vanlig graviditet väger mellan 10-12 kg sa barnmorskan så jag tolkar det som att jag helst inte ska upp över det. Att gå upp 35 kg känns för mig helt sjukt. Vill verkligen undvika det. Men man blir ju orolig när folk påstår att det är bättre att äta skit än inget/lite.

• Anonym (ts)
    Anonym (Eatclean) skrev 2016-04-14 00:44:46 följande:

Du ska äta för 1 och om du är överviktig bör du verkligen tänka på vad du äter. Eftersom du har närmare till risker. Det finns annat som kan ersätta "skit". Tror inte man ska gå upp mer än typ 5-10kg om man är överviktig

Prata med din barnmorska så kan ni sätta upp en plan som passar dig.

Tror inte du förstod mitt inlägg. Jag behöver inte barnmorskans hjälp. Jsg vet mycket väl vad jag ska äta och hur. Problemet är att jag inte klarar av att äta. Varken nyttigt eller onyttigt. Kan äta en grej idag för att nästa dag spy så fort jag ser den. Även om jag blir sugen på onyttigt äter jag det inte. Men det oroar mig att jag får i mig så lite men antar att sålänge jag håller vikten så är det okej.
  • Anonym (ts)

Fast vätska. Kommer inte det senare i graviditeten?

Åter igen det är inte lönt för mig att ha någon matplan för problemet är ju att jag inte kan äta och jag vägrar äta skit. Det får vara såhär. Jag håller min vikt.

• Anonym (ts)
    aleydis skrev 2016-04-14 11:08:23 följande:

Vad vill du ha svar på i tråden då? Det känns att vad man än säger så tycker du inte att du var förstådd.

Ät normal energimängd varierad kost utifrån det du känner dig sugen på att äta. det är ju inte bra om du lever på 500 kcal om dagen inte heller 3000 kcal om dagen. Vet ju inte hur du äter nu. Sålänge du är inom rimlig kalorimängd så är det ok att äta lite skräp oxå, om alternativet är att du svälter.

Jag har redan fått svar på vad jag ville.
  • Anonym (ts)

OJ, vilket tjaffs.

Mina prover är jättefina. Både blodtryck och järn. Jag har problem med matlusten då jag mår så illa konstant, får medicin som ej hjälper. Det är inte så att jag är sugen på skräpmat och kan äta det istället utan vad jag menade är att vissa dagar är jag sugen men väljer ändå att avstå. Och om det var bättre då att jag värker i mig det än att jag den dagen inte får i mig så mycket. Anledningen till att jag avstår är ju vikten men även för att jag annars bara äter ekologiskt.

Som sagt är mina prover bra, bebisen mår bra, jag håller min vikt, får i mig mycket vatten, frukt, mjölk, ost, grönsaker, fisk, knäckebröd, potatis. Men det är små portioner och lite per dag. Fullt medveten om det men både barnmorskan och läkare har nu sagt att det inte är någon fara sålänge jag inte rasar drastiskt i vikt.

• Anonym (ts)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 21:37:26 följande:

Om du är sugen på hamburgare så ÄT en hamburgare.

Det finns supernyttiga alternativ. Tex egen hemlagad av ekologiskt nötfärs, kycklingfärs, lax eller torskhamburgare. Lägg på massor med grönt som tex roccula, en god och hälsosam dressing (finns en drös) och toppa med rågbröd alternativt ugnsgrillade potatisklyftor med olivolja och havssalt (innehåller fler mineraler).

Vad är problemet?

Det kan jag självklart äta jag syftade på mcdonalds och pizza osv. Färdigt som man köper ute.
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!