• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Anonym (ts)

Är i vecka 15 om det förändrar något

• Carambolan

Nej, du ska inte äta för två. Inte för två vuxna i alla fall. En tumregel är att första trimestern ska du äta som vanligt, andra ska du äta en extra frukt (eller motsvarande) om dagen och tredje två extra frukter om dagen.

• Anonym (H)

Kan du inte göra något mellanting?

Ät nyttig lunch och sen sämre middag, ät det du är sugen på men mindre portion, ät nyttigt men ta en burk coca cola till, ät knäckebröd med gräddost, välj och blanda, ät det du är sugen på men välj vad och när

Bebisen behöver dessutom mer än fett, din övervikt är just fett och inte tex. Järn, kalcium och sånt så jo du behöver äta lite mer trots övervikt

Du ska inte äta för två kaloriemässigt, men något mer näringsmässigt och låta kroppen styra lite vad, ofta finns en anledning till varför man är sugen på surt eller salt

• Anonym (ts)

Känns bara som att skräpmat inte är en bra källa till att få i sig vad man behöver. Känns bättre att låta bli då.

• lövet2

Jag har ätit mindre än vanligt under mina graviditeter. Detta för att jag helt enkelt drabbats av avsmak för en massa saker (särskilt onyttigheter). Inte mycket att göra något åt. Barnen har varit fullstora, men jag har varit tvungen att ta extra järn för att jag inte fått i mig tillräckligt.
    Idealet torde vara att äta ungefär som vanligt fast lite nyttigare. De jag känner som ätit för två, de har gått upp för mycket i vikt och haft svårt att bli av med övervikten sedan. Jag, som ätit för lite, har i stället gått upp för lite i vikt och sedan hamnat på undervikt efter förlossningen.

• Pkb

Alltså vem bestämmer vad man ska..med mitt första barn gick jag upp typ 30-35 kilo....Gick ner allt på några veckor, gjorde ingenting. Min andra graviditet åt jag samma mängder men gick bara upp 8kg. Gick även ner dessa på någon vecka utan att göra något. Jag är inställd på att jag kan behöva komma att promenera bort gravkilon men det är inte hela världen för mig. Så det är väl upp till dig själv hur du vill göra.

• Anonym (ts)

En vanlig graviditet väger mellan 10-12 kg sa barnmorskan så jag tolkar det som att jag helst inte ska upp över det. Att gå upp 35 kg känns för mig helt sjukt. Vill verkligen undvika det. Men man blir ju orolig när folk påstår att det är bättre att äta skit än inget/lite.

• Anonym (H)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-13 23:13:37 följande:

Känns bara som att skräpmat inte är en bra källa till att få i sig vad man behöver. Känns bättre att låta bli då.

Det man ibland behöver är "soulfood" dvs mat för själen, mat som smakar gott och som ger en kickar och njutning, särskilt under graviditet

Precis allting måste inte vara bara bränsle och näring

Men såklart ska man inte överdriva och man behöver båda! Njutning och näring, precis som allting är det en balansgång

Jag mår illa hela tiden, jag åt bara gröna äpplen idag, inte ens en macka kunde jag få i mig.. men sen när de lugnade ner sig på kvällen åt jag en mozzarella pizza med massa ananas

Imorgon kommer jag troligen äta kycklingsallad till middag men kanske en glass efter lunch om de går

Sen kan man ju försöka lura en själv, är man sugen på grädde, kanske äta kvarg med bär istället

Kanske krydda grytan som pizza istället för att äta pizza, isglass med frukt istället för gräddglass

Beror på om man orkar och kan

Jag kan inte laga mat alls nu så jag får vara kreativ när sambon är borta

Är också överviktig, åt det jag var sugen på förra graviditeten, gick upp 9kg och sen ner 14kg 2 veckor efter, spydde visserligen 8 månader då.. får se hur de blir nu
  • Anonym (H)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 00:10:00 följande:

En vanlig graviditet väger mellan 10-12 kg sa barnmorskan så jag tolkar det som att jag helst inte ska upp över det. Att gå upp 35 kg känns för mig helt sjukt. Vill verkligen undvika det. Men man blir ju orolig när folk påstår att det är bättre att äta skit än inget/lite.

Äter du för lite kan du gå ner i vikt, i fett lagras en del gifter som kan frisättas under viktnedgång, vilket oftast är ofarligt i vanliga fall men som gravid kan fostret påverkas, olika för alla vart gränsen går men man ska helst inte gå ner utan bara hålla vikten som överviktig (sen tillkommer ju faktorer som man inte kan styra över såklart, som kräkningar)

Min syster var underviktig när hon blev gravid, hon åt så nyttigt hon kunde under graviditeten men gick upp 30kg, hon gick ner 15kg direkt men har fortfarande 15kg kvar efter 2,5år
  • Anonym (Eatclean)

Du ska äta för 1 och om du är överviktig bör du verkligen tänka på vad du äter. Eftersom du har närmare till risker. Det finns annat som kan ersätta "skit". Tror inte man ska gå upp mer än typ 5-10kg om man är överviktig

Prata med din barnmorska så kan ni sätta upp en plan som passar dig.

Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!