• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Mooomin
    aleydis skrev 2016-04-14 11:08:23 följande:

Vad vill du ha svar på i tråden då? Det känns att vad man än säger så tycker du inte att du var förstådd.

Ät normal energimängd varierad kost utifrån det du känner dig sugen på att äta. det är ju inte bra om du lever på 500 kcal om dagen inte heller 3000 kcal om dagen. Vet ju inte hur du äter nu. Sålänge du är inom rimlig kalorimängd så är det ok att äta lite skräp oxå, om alternativet är att du svälter.

Fast om man normalt ska äta ca 2500 kcal och sedan ca 300kcal extra på det så är man ju nästan uppe i 3000 kcal. Det behöver ju inte vara dåligt, beror ju helt på utgångsläget. :)
  • Anonym (Abba)

Vad jag hört så är det ca 300kcal extra per dygn som barnet behöver.
    Alltså motsvarande en ostsmörgås.
    Man ska absolut inte äta för två!!!

Sen kan man må dåligt och enda sättet att klara dagen är att äta en viss typ av mat. Okej då.
    Men det är inte "lättare" att gå ner gravidkilon än andra kilon om man bortser från vad själva barnet, vätskan, moderkakan osv väger. Resten som man lägger på sig får man ju jobba med precis som vilken övervikt som helst.

Jag gick upp 14kg under min senaste graviditet. 4,7kilo var bebis, resten vet jag inte. Men ett halvår efteråt ungefär så var jag tillbaka på ursprungsvikt.
    Och även om jag inte "åt för två", utan bara som vanligt fast kanske lite nyttigare (eller mindre onyttigt hehe...) så fick jag en 4,7kg klump. Så lita på att barnet får det som den behöver utan att du äter extra mycket.

• Anonym (ts)
    aleydis skrev 2016-04-14 11:08:23 följande:

Vad vill du ha svar på i tråden då? Det känns att vad man än säger så tycker du inte att du var förstådd.

Ät normal energimängd varierad kost utifrån det du känner dig sugen på att äta. det är ju inte bra om du lever på 500 kcal om dagen inte heller 3000 kcal om dagen. Vet ju inte hur du äter nu. Sålänge du är inom rimlig kalorimängd så är det ok att äta lite skräp oxå, om alternativet är att du svälter.

Jag har redan fått svar på vad jag ville.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-13 22:45:00 följande:

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

Nej man ska inte äta för två. barnet tar d den behöver. Det är väl bara om man har motsatt problem mot vad du har, dvs svälter sig å är underviktig/ väldigt smal som man behöver tänka på att få i sig tillräckligt.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 12:46:39 följande:
    Nej man ska inte äta för två. barnet tar d den behöver. Det är väl bara om man har motsatt problem mot vad du har, dvs svälter sig å är underviktig/ väldigt smal som man behöver tänka på att få i sig tillräckligt.
    Fast det där stämmer ju inte. Bara för att man har en rejäl fettvalk betyder inte att man har obegränsat med vitaminer och mineraler att dela med sig av. Snarare tvärtom då övervikt gör att det går åt mer och näringsbrist ofta är en bidragande orsak till övervikt.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-04-14 12:57:56 följande:

Fast det där stämmer ju inte. Bara för att man har en rejäl fettvalk betyder inte att man har obegränsat med vitaminer och mineraler att dela med sig av. Snarare tvärtom då övervikt gör att det går åt mer och näringsbrist ofta är en bidragande orsak till övervikt.

Näringsbrist orsak till övervikt? :D Har du ens läst näringsfysiologi?
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:04:18 följande:

Näringsbrist orsak till övervikt? :D Har du ens läst näringsfysiologi?

Många som är överviktiga äter livsmedel som innehåller kalorier men inte näring

Det är jättevanligt som överviktig att ha näringsbrist!

Och järnbrist, b12 brist, mineralbrist m.m

Det i sig kan göra att man äter felaktigt och går upp ännu mer
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 14:12:00 följande:

Visa mig någonting som styrker DITT påstående att järnbrist, b12 brist, eller annan mineralbrist leder till övervikt tack! :D
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (H) skrev 2016-04-14 14:12:00 följande:

och ang järnbrist så tar man prover på det under graviditeten, jag fick också järnbrist och fick äta järn, (niferex). Det är VÄLDIGT vanligt att man får just järnbrist under graviditeten, inte fasiken skall man moffa i sig mer man än man förbrukar för det....
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:16:48 följande:

och ang järnbrist så tar man prover på det under graviditeten, jag fick också järnbrist och fick äta järn, (niferex). Det är VÄLDIGT vanligt att man får just järnbrist under graviditeten, inte fasiken skall man moffa i sig mer man än man förbrukar för det....

Ja järnbrist är vanligt under graviditet, men många överviktiga har brist utan att dom är gravida.

Och vem har sagt något om att moffa i sig?

Googla! Finns hur mycket info som helst om samband mellan brister och övervikt
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!