• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Kasvirasva
    Anonym (laban) skrev 2016-04-14 22:40:59 följande:

Har man en ätstörning för att man aktar vad man äter samt äter hälsosamt? Och för att man vill vara normalviktig? Jeez skärp dig.

Ps. Vad har din sista mening för relevans för ditt inlägg och för andra? Vad spelar det för roll att du är normalviktig. Och menar du att alla kan göra så som du gör och äta precis vad som helst när som helst och även skräpmat så som kakor men ändå behålla vikten som du gör? Förklara gärna för mig för jag fattar inte vad du menar.

KarlaVonRymden skrev att hon åt så här när hon var gravid "Bra mat och tills jag var mätt, flera ggr per dag av olika maträtter/livsmedel. Jag var så rädd för mitt barn så jag åt allt. Kött, fisk, lasagne, gratänger osv, sådant som jag inte annars äter mycket av."

Det är ju en beskrivning av helt vanlig kosthållning. Om äta sig mätt flera gånger om dagen är något hon inte gjorde innan hon blev gravid tycker jag absolut att det låter som en ätstörning. Klart man äter sig mätt flera gånger om dagen?!

Det jag ville berätta med sista meningen var att så som KarlaVonRymden bara äter när hon är gravid, så äter jag alltid. Jag upplever det som det vanligaste förhållandet folk har till mat - att man äter sig mätt på vanlig mat. Så skrev jag att jag var normalviktig för att förtydliga att det går att äta sig mätt utan att bli tjock. Var rädd att få frågor om mitt BMI annars.
  • KarlaVonRymden
    Anonym (Mjo) skrev 2016-04-14 22:21:29 följande:

Det var till ts och andra gravida, som kanske ev misstolkar annars. Det finns fler än ts som läser vettu. Men du tycks bara vilja tjafsa, typiskt fl...

Nej du tjafsar!

Återigen, jag skriver inte vad andra gravida ska äta eller inte, inte ens till ts eftersom det var ett tips om att hon fortfarande kan äta pizza och hamburgare som hon är sugen på men då ts själv inte vill äta skräpmat tänkte jag tipsa om hemlagade ekologiska alternativ.

Skriv istället till ts om att inte smutskasta skräpmat eftersom någon gravid kan läsa tråden, om det är din agenda!?
  • Anonym (laban)
    Kasvirasva skrev 2016-04-14 22:50:17 följande:

KarlaVonRymden skrev att hon åt så här när hon var gravid "Bra mat och tills jag var mätt, flera ggr per dag av olika maträtter/livsmedel. Jag var så rädd för mitt barn så jag åt allt. Kött, fisk, lasagne, gratänger osv, sådant som jag inte annars äter mycket av."

Det är ju en beskrivning av helt vanlig kosthållning. Om äta sig mätt flera gånger om dagen är något hon inte gjorde innan hon blev gravid tycker jag absolut att det låter som en ätstörning. Klart man äter sig mätt flera gånger om dagen?!

Det jag ville berätta med sista meningen var att så som KarlaVonRymden bara äter när hon är gravid, så äter jag alltid. Jag upplever det som det vanligaste förhållandet folk har till mat - att man äter sig mätt på vanlig mat. Så skrev jag att jag var normalviktig för att förtydliga att det går att äta sig mätt utan att bli tjock. Var rädd att få frågor om mitt BMI annars.

Ja de flesta kan äta sig mätta utan att bli tjocka. Men inte alla. Och många kan inte äta sig mätta på skit som lasagne, hamburgare och potatisgratäng utan att bli tjocka.

Du ter dig rätt självcentrerad i och med att du utgår ifrån att alla funkar som dig.
  • KarlaVonRymden
    Kasvirasva skrev 2016-04-14 22:29:53 följande:

Som du beskriver det låter det mest som att du gick från en ätstörning till att börja äta normalt när du var gravid, och sen återgått till ätstörningen igen. Gratäng, lasagne och kött, skulle det vara något konstigt?

Ätit mig mätt flera gånger om dagen på varierande livsmedel har jag gjort hela mitt liv! Kakor och choklad i viss mån ingår också i en normal kost enligt mig. Har alltid varit normalviktig.

Nej, se det som när läkare utför gastric bypass. Jag styr matintaget.

Lyckost dig, eller?
  • Anonym (Sara)

Inte hunnit läsa hela tråden då sidan buggar ur, så kanske någon redan sagt det, men det med att man inte ska banta som gravid har att göra med att man frigör gifter när man bryter ned fettvävnaden (förutom fettsugning är det i princip bara vid graviditet man kan bli av med vissa lagrade gifter - för att man ger dem till barnet....) och riskerar tas upp av barnet - så att man är överviktig från början gör tyvärr inte saken bättre alls ur "inte ska banta" synvinkeln

• Kasvirasva
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 22:55:28 följande:

Nej, se det som när läkare utför gastric bypass. Jag styr matintaget.

Lyckost dig, eller?

Ja, jag har alltid (som vuxen) sett mig som en lyckost som har det förhållandet till mat. Det är ju inte så att jag ser ner på folk som inte har det! Jag har flera i min närhet som fått sitt förhållande till mat förstört av bantningstips i flicktidningar, föräldrar som tvingat dem att äta trots att de var mätta när de var barn osv. Mat och flickor/kvinnor är ett mycket sorgligt kapitel. Jag är lyckligt lottad.
  • KarlaVonRymden
    Kasvirasva skrev 2016-04-14 22:50:17 följande:

Jag kan intyga dig om att jag INTE har någon ätstörning.

Jag äter allt men mindre portioner än vad min mage vill och jag vill inte vara överviktig. Därför blir det mindre men nyttigare likvärdiga alternativ för mig. Choklad och chips äter jag ibland en gång i veckan, men som sagt inte hela kakan eller hela påsen TROTS att min mage gärna hade velat äta upp 300 grams chipspåsen och chokladkakan på det.

JAG måste ha självdisciplin för att vara en Medium som jag vill och inte XL. Kanske svårt för dig att förstå som inte verkar ha detta problem
  • Kasvirasva
    Anonym (laban) skrev 2016-04-14 22:53:27 följande:

Ja de flesta kan äta sig mätta utan att bli tjocka. Men inte alla. Och många kan inte äta sig mätta på skit som lasagne, hamburgare och potatisgratäng utan att bli tjocka.

Du ter dig rätt självcentrerad i och med att du utgår ifrån att alla funkar som dig.

Jag håller med dig om att man inte kan ära sig mätt på vad som helst utan att bli tjock. Det var så självklart att jag inte skrev det. Läste mer av tråden nu och inser att jag borde varit tydligare med det.
  • Kasvirasva
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 23:03:36 följande:

Jag kan intyga dig om att jag INTE har någon ätstörning.

Jag äter allt men mindre portioner än vad min mage vill och jag vill inte vara överviktig. Därför blir det mindre men nyttigare likvärdiga alternativ för mig. Choklad och chips äter jag ibland en gång i veckan, men som sagt inte hela kakan eller hela påsen TROTS att min mage gärna hade velat äta upp 300 grams chipspåsen och chokladkakan på det.

JAG måste ha självdisciplin för att vara en Medium som jag vill och inte XL. Kanske svårt för dig att förstå som inte verkar ha detta problem

Ja, det är nog så, att det är svårt att förstå. :-/ Vad gäller snacks, kakor etc skulle jag aldrig äta en hel påse heller! Trots att magen hade blivit glad för stunden. Mätt äter jag mig på mat.

Sen är det ju alltid svårt att diskutera begrepp som "nyttigare". Nyttigare än vaddå liksom? Det är svårt att beskriva så här kortfattat. Jag får ibland höra att jag äter nyttigt. Jag tycker bara att det är vanlig mat...

Det var gött att höra att du är utan störning.
  • Rafael90
    Kasvirasva skrev 2016-04-14 22:33:31 följande:

Visst äter man för två. Men den ena är ju vääääldigt liten och behöver inte särskilt mycket.

Jag äter när jag blir hungrig och slutar när det gått över, antingen jag är gravid eller ej. Har man en sund inställning till mat funkar det. Tyvärr har många kvinnor inte det och det är väl där problemet ligger kanske. :-/

Precis. I slutet av graviditeten när man behöver som mest energi och näring är det bra att äta ca 500 kcal mer än vanligt. I början räcker det med en extra frukt utöver det normala intaget.
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 22:52:50 följande:

Nej du tjafsar!

Återigen, jag skriver inte vad andra gravida ska äta eller inte, inte ens till ts eftersom det var ett tips om att hon fortfarande kan äta pizza och hamburgare som hon är sugen på men då ts själv inte vill äta skräpmat tänkte jag tipsa om hemlagade ekologiska alternativ.

Skriv istället till ts om att inte smutskasta skräpmat eftersom någon gravid kan läsa tråden, om det är din agenda!?

Men jisses. Känsligt att bli citerad, much?
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!