• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • KarlaVonRymden
    Anonym (Mjo) skrev 2016-04-14 21:41:04 följande:

Nu VILL ifs inte ts äta "skräpmat"/"onyttigt", men även det är ok att göra lite då och då, precis som för oss alla andra. :)

Jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg med det svaret?
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (laban) skrev 2016-04-14 21:45:44 följande:
    Det må vara okej. Men det är trots det inte optimalt.

Man bör inte uppmuntra en gravid kvinna att äta skräpmat.
    Ett mål skräpmat eller godis/kakor/whatever är inte farligt. De flesta människor äter det då och då och det finns ingen anledning att sluta bara för att man är gravid. Allt med måtta.
  • Anonym (ts)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 21:37:26 följande:

Om du är sugen på hamburgare så ÄT en hamburgare.

Det finns supernyttiga alternativ. Tex egen hemlagad av ekologiskt nötfärs, kycklingfärs, lax eller torskhamburgare. Lägg på massor med grönt som tex roccula, en god och hälsosam dressing (finns en drös) och toppa med rågbröd alternativt ugnsgrillade potatisklyftor med olivolja och havssalt (innehåller fler mineraler).

Vad är problemet?

Det kan jag självklart äta jag syftade på mcdonalds och pizza osv. Färdigt som man köper ute.
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 21:48:05 följande:
    Jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg med det svaret?
    För att du tog egna hemgjorda supernyttiga hamburgare som exempel. Jag ville bara upplysa om att det är helt ok att äta även en vanlig "skräpmatsburgare", fast ts nu i detta fall inte vill det. Det lät som att man bara kan äta nyttiga hemgjorda saker...
  • KarlaVonRymden
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 21:49:13 följande:

Det kan jag självklart äta jag syftade på mcdonalds och pizza osv. Färdigt som man köper ute.

Ja men då är problemet löst
  • KarlaVonRymden
    Anonym (Mjo) skrev 2016-04-14 21:50:22 följande:

För att du tog egna hemgjorda supernyttiga hamburgare som exempel. Jag ville bara upplysa om att det är helt ok att äta även en vanlig "skräpmatsburgare", fast ts nu i detta fall inte vill det. Det lät som att man bara kan äta nyttiga hemgjorda saker...

Förstår dig ändå inte eftersom mitt inlägg var specifikt skriven just till ts som har en ovilja att äta just skräpmat.
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 22:03:59 följande:

Förstår dig ändå inte eftersom mitt inlägg var specifikt skriven just till ts som har en ovilja att äta just skräpmat.

Det var till ts och andra gravida, som kanske ev misstolkar annars. Det finns fler än ts som läser vettu. Men du tycks bara vilja tjafsa, typiskt fl...
  • Kasvirasva
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 17:02:44 följande:

Du borde koncentrera dig på att ge näring till ditt foster, bra näring, än att redan NU tänka på din vikt och låta vikten och vågen styra! Du verkar manisk i din vikt.

Jag gick upp 15 kg med bägge barnen. Jag var lite tvärtom, passar min vikt och matintag men när jag blev gravid koncentrerade jag mig på att äta mer. Bra mat och tills jag var mätt, flera ggr per dag av olika maträtter/livsmedel. Jag var så rädd för mitt barn så jag åt allt. Kött, fisk, lasagne, gratänger osv, sådant som jag inte annars äter mycket av. Även sådant mindre bra som kakor och choklad unnade jag mig. Fett behöver ett växande foster mycket av. Rapsokja tex är bra.

Tog sedan ca 6 månader att komma tillbaka till min normalvikt, inte hela världen.

Som du beskriver det låter det mest som att du gick från en ätstörning till att börja äta normalt när du var gravid, och sen återgått till ätstörningen igen. Gratäng, lasagne och kött, skulle det vara något konstigt?

Ätit mig mätt flera gånger om dagen på varierande livsmedel har jag gjort hela mitt liv! Kakor och choklad i viss mån ingår också i en normal kost enligt mig. Har alltid varit normalviktig.
  • Kasvirasva

Visst äter man för två. Men den ena är ju vääääldigt liten och behöver inte särskilt mycket.

Jag äter när jag blir hungrig och slutar när det gått över, antingen jag är gravid eller ej. Har man en sund inställning till mat funkar det. Tyvärr har många kvinnor inte det och det är väl där problemet ligger kanske. :-/

• Anonym (laban)
    Kasvirasva skrev 2016-04-14 22:29:53 följande:

Som du beskriver det låter det mest som att du gick från en ätstörning till att börja äta normalt när du var gravid, och sen återgått till ätstörningen igen. Gratäng, lasagne och kött, skulle det vara något konstigt?

Ätit mig mätt flera gånger om dagen på varierande livsmedel har jag gjort hela mitt liv! Kakor och choklad i viss mån ingår också i en normal kost enligt mig. Har alltid varit normalviktig.

Har man en ätstörning för att man aktar vad man äter samt äter hälsosamt? Och för att man vill vara normalviktig? Jeez skärp dig.

Ps. Vad har din sista mening för relevans för ditt inlägg och för andra? Vad spelar det för roll att du är normalviktig. Och menar du att alla kan göra så som du gör och äta precis vad som helst när som helst och även skräpmat så som kakor men ändå behålla vikten som du gör? Förklara gärna för mig för jag fattar inte vad du menar.
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!