• Anonym (ts)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Nu är jag riktigt jävla trött på det här.

Jag är gravid och så trött på alla kommentarer om hur mycket man ska äta och att det är okej att gå upp i vikt och äta skit. Jag har jätteproblem med illamående och det har varit jättetungt. Jag är överviktig sen innan. Det enda som hjälper är såklart att äta hela tiden lite åt gången. Då kommer jag upp i väldigt högt kcal intag per dag eftersom jag inte heller kan röra på mig pga illamåendet. Att fylla ut med tomma kalorier hjälper inte utan det måste vara frukt och liknande.

Skulle jag äta så som jag skulle behöva för att illamåendet ska försvinna helt varje dag så skulle jag nog gå upp minst 30 kg. För mig känns det inte okej. Jag vill inte. Det känns inte okej mot mig själv eller mot min kropp. Självklart inte mot bebisen heller. Som just idag är jag hemskt sugen på skräpmat, godis, läsk. Har lyckats få i mig äpple och två fullkornsknäcke med kokt ägg istället. Då får jag en kommentar om att det är bättre att jag äter mig mätt på skit än såhär lite på "nyttig" mat. Som gravid ska man äta det man är sugen på osv.

Bebisen tar den näring den behöver. Det som händer om jag äter för lite är att jag själv blir slö, huvuvärk och yr. Det har jag fattat men det känns "bättre" än att trycka i mig skit. Eftersom jag är överviktig dessutom så gissar jag på att jag har en hel del resver som bebisen kan ta innan det räknas som att banta? Är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?

• Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Eatclean) skrev 2016-04-14 00:44:46 följande:

Du ska äta för 1 och om du är överviktig bör du verkligen tänka på vad du äter. Eftersom du har närmare till risker. Det finns annat som kan ersätta "skit". Tror inte man ska gå upp mer än typ 5-10kg om man är överviktig

Prata med din barnmorska så kan ni sätta upp en plan som passar dig.

Tror inte du förstod mitt inlägg. Jag behöver inte barnmorskans hjälp. Jsg vet mycket väl vad jag ska äta och hur. Problemet är att jag inte klarar av att äta. Varken nyttigt eller onyttigt. Kan äta en grej idag för att nästa dag spy så fort jag ser den. Även om jag blir sugen på onyttigt äter jag det inte. Men det oroar mig att jag får i mig så lite men antar att sålänge jag håller vikten så är det okej.
  • Anonym (Eatclean)

Jag förstår visst. Men din fråga var äta för en elr två. (" är jag ute och cyklar eller ska man äta för 2 och allt man är sugen på?")

Jag var underviktig när jag blev gravid och hade hyperemesis vilket betyder att jag spydde i princip varje dag fram tills vecka 27. Jag fick knappt i mig ngt men det sista jag var sugen på var skit. Låg inne på sjukhus när det var som värst. Jag fick rådet ät lite och ofta. Även om man spyr ska man äta efteråt om man kan. Och kan inte se att äta en slice pizza skulle hjälpa bättre mot illamåendet än en macka med ost på... Gick ner 5 kg men Kunde ta igen de under som sista veckorna så landade på +11kg. Tkr bara du ska äta så bra du kan. Barnet klarar sig även om du svälter. ;)

Anonym (ts) skrev 2016-04-14 00:49:06 följande:

Tror inte du förstod mitt inlägg. Jag behöver inte barnmorskans hjälp. Jsg vet mycket väl vad jag ska äta och hur. Problemet är att jag inte klarar av att äta. Varken nyttigt eller onyttigt. Kan äta en grej idag för att nästa dag spy så fort jag ser den. Även om jag blir sugen på onyttigt äter jag det inte. Men det oroar mig att jag får i mig så lite men antar att sålänge jag håller vikten så är det okej.

• Anonym (Wildrat)

Eftersom du är överviktig kan du ha näringsbrist och därför får sug. Tar du vitaminer? Om inte så gör det. Köp några bra multivitamintabletter för gravida och gärna fiskoljekapslar. Fråga på en hälsokostaffär så kan de hjälpa dig.
    Kroppen är lite trög (dina vänner också tydligen) och förväxlar lättillgängligt med näringsrikt. Det är en av orsakerna till suget. Tyvärr är knäckebröd och äpple inte särskilt näringsrikt det heller. Kan du äta ägg? Äggula är bland det näringsrikaste som finns. Lever är det mest näringsrika, det är därför man avråds från att äta det som gravid, det kan bli för mycket av det goda. Leverpastej är en halvbra kompromiss men välj ekologisk.

• Anonym (Wildrat)

Sorry, missade att du redan åt ägg. :) Men vitamintabletter är iaf en bra investering. Det går åt mycket för att bygga en bebis.

• Marit86

Jag har fått höra att man ska "äta för två" i den bemärkelsen att man ansvarar för envarelse till. Och det betyder att man ska få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler och tänka på barnet innan man proppar i sig förmycket godis etc som kan ge blodsockertoppar/dalar. Inte att man ska dubbla kaloriintaget även om jag skojar om det eftersom iaf min matlust är väldigt stor.

Sen sa min bm att om man är normalviktig eller smal är det bra att lägga på sig lite nytt fett inför amningen eftersom man vanligtvis förbrukar ganska mycket kroppsfett då. Gammalt fett som suttit på kroppen länge har tydligen väldigt mycket tungmetaller etc lagrat som man fått i sig under livet som kommer ut i bröstmjölken till barnet. Så lite tjockare kan man bli så får barnet mer giftfri mat. :) köper det så får jag unna miglire extra :D

• Anonym (M)

Både ja och nej. Man ska inte äta för två i meningen äta samma energimängd som två vuxna.

Däremot ska man äte för två i meningen en kvinna och ett växande foster. Dvs man måste ta hänsyn till fpstrets behov av näring och se till att man får i sig alla näringsämnen och inte har vitaminunderskott. Kan man inte äta tillräcklig mycket/rätt saker för att få i sig rätt ämnen finns ju vitaminer och kosttillskott.

Men mig veterligen finns det inga för fostret/baarnet livsnödvändiga ämen i godis som man inte kan få i sig på annat sätt.

• Anonym (Mjo)
    Pkb skrev 2016-04-14 00:06:09 följande:

Alltså vem bestämmer vad man ska..med mitt första barn gick jag upp typ 30-35 kilo....Gick ner allt på några veckor, gjorde ingenting. Min andra graviditet åt jag samma mängder men gick bara upp 8kg. Gick även ner dessa på någon vecka utan att göra något. Jag är inställd på att jag kan behöva komma att promenera bort gravkilon men det är inte hela världen för mig. Så det är väl upp till dig själv hur du vill göra.

Det är skillnad på att lägga på sig vätskevikt och fett. Du hade nog tur o lade på dig mycket vätska, det försvinner efter förlossningen utan att göra nåt. Det är värre med många extra kilo fett..
  • Anonym (Mjo)

Nej, det räcker med ett extra mellanmål om dagen i början, en frukt eller så, sedan lite mer vart efter.. Det handlar om ett par hundra extra kcal/dag.

• Anonym (Wildrat)
    Marit86 skrev 2016-04-14 07:27:54 följande:

Jag har fått höra att man ska "äta för två" i den bemärkelsen att man ansvarar för envarelse till. Och det betyder att man ska få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler och tänka på barnet innan man proppar i sig förmycket godis etc som kan ge blodsockertoppar/dalar. Inte att man ska dubbla kaloriintaget även om jag skojar om det eftersom iaf min matlust är väldigt stor.

Sen sa min bm att om man är normalviktig eller smal är det bra att lägga på sig lite nytt fett inför amningen eftersom man vanligtvis förbrukar ganska mycket kroppsfett då. Gammalt fett som suttit på kroppen länge har tydligen väldigt mycket tungmetaller etc lagrat som man fått i sig under livet som kommer ut i bröstmjölken till barnet. Så lite tjockare kan man bli så får barnet mer giftfri mat. :) köper det så får jag unna miglire extra :D

Har man gifter i kroppen så hamnar de i barnet oavsett om man är smal eller tjock. Enda sättet att undvika att överföra gifter är att inte äta dem eller smörja dem på kroppen. Fettväven är aktiv och celler byts ut hela tiden så inget gift sitter fastlagrat som på tex havsbotten.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Eatclean) skrev 2016-04-14 00:44:46 följande:

Du ska äta för 1 och om du är överviktig bör du verkligen tänka på vad du äter. Eftersom du har närmare till risker. Det finns annat som kan ersätta "skit". Tror inte man ska gå upp mer än typ 5-10kg om man är överviktig

Prata med din barnmorska så kan ni sätta upp en plan som passar dig.

Räkna ihop vad allt som har med barnet att göra väger, det blir mer än 5 kg iaf. Brukar landa kring 10kg ca.
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!