En gång för alla, ska man äta för två?!
Nä man ska inte äta för två.
När min äldsta föddes 2004 fick jag många kommentarer om att jag gick upp så lite i vikt (9 kg).
När yngsta föddes 2010 så hade ändå något hänt och det kändes som betydligt fler var inne på spåret att man inte behövde trycka i sig allt man såg. Att det som hamnar på kroppen liksom inte magiskt försvinner bara för att ungen är ute sen. Sen ska man självklart inte banta men man behöver inte gå upp 30 kg. Det finns inget positivt i det för varken mamman eller barnet.
Min näst yngsta, född 2008, var tillväxthämmad och vi fick gå på regelbundna kontroller. Han föddes i full tid på 2.5 kg och läkaren på SpecMVC var jättenoga med att säga att det inte var mitt fel som gått upp så lite (gick upp 9 kg då också, har jag gjort med alla 4 barnen). För då var det en djäkla massa tjat om att jag skulle äta allt ifrån glass till, chips, till godis för att försöka göda ungen men läkaren bara skrattade åt det. Jag åt precis som jag gjort alla andra graviditeter så det här satt liksom inte i mitt matintag utan berodde på annat.