Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Kan du inte göra något mellanting?

Ät nyttig lunch och sen sämre middag, ät det du är sugen på men mindre portion, ät nyttigt men ta en burk coca cola till, ät knäckebröd med gräddost, välj och blanda, ät det du är sugen på men välj vad och när

Bebisen behöver dessutom mer än fett, din övervikt är just fett och inte tex. Järn, kalcium och sånt så jo du behöver äta lite mer trots övervikt

Du ska inte äta för två kaloriemässigt, men något mer näringsmässigt och låta kroppen styra lite vad, ofta finns en anledning till varför man är sugen på surt eller salt

• Anonym (H)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-13 23:13:37 följande:

Känns bara som att skräpmat inte är en bra källa till att få i sig vad man behöver. Känns bättre att låta bli då.

Det man ibland behöver är "soulfood" dvs mat för själen, mat som smakar gott och som ger en kickar och njutning, särskilt under graviditet

Precis allting måste inte vara bara bränsle och näring

Men såklart ska man inte överdriva och man behöver båda! Njutning och näring, precis som allting är det en balansgång

Jag mår illa hela tiden, jag åt bara gröna äpplen idag, inte ens en macka kunde jag få i mig.. men sen när de lugnade ner sig på kvällen åt jag en mozzarella pizza med massa ananas

Imorgon kommer jag troligen äta kycklingsallad till middag men kanske en glass efter lunch om de går

Sen kan man ju försöka lura en själv, är man sugen på grädde, kanske äta kvarg med bär istället

Kanske krydda grytan som pizza istället för att äta pizza, isglass med frukt istället för gräddglass

Beror på om man orkar och kan

Jag kan inte laga mat alls nu så jag får vara kreativ när sambon är borta

Är också överviktig, åt det jag var sugen på förra graviditeten, gick upp 9kg och sen ner 14kg 2 veckor efter, spydde visserligen 8 månader då.. får se hur de blir nu
  • Anonym (H)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 00:10:00 följande:

En vanlig graviditet väger mellan 10-12 kg sa barnmorskan så jag tolkar det som att jag helst inte ska upp över det. Att gå upp 35 kg känns för mig helt sjukt. Vill verkligen undvika det. Men man blir ju orolig när folk påstår att det är bättre att äta skit än inget/lite.

Äter du för lite kan du gå ner i vikt, i fett lagras en del gifter som kan frisättas under viktnedgång, vilket oftast är ofarligt i vanliga fall men som gravid kan fostret påverkas, olika för alla vart gränsen går men man ska helst inte gå ner utan bara hålla vikten som överviktig (sen tillkommer ju faktorer som man inte kan styra över såklart, som kräkningar)

Min syster var underviktig när hon blev gravid, hon åt så nyttigt hon kunde under graviditeten men gick upp 30kg, hon gick ner 15kg direkt men har fortfarande 15kg kvar efter 2,5år
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:04:18 följande:

Näringsbrist orsak till övervikt? :D Har du ens läst näringsfysiologi?

Många som är överviktiga äter livsmedel som innehåller kalorier men inte näring

Det är jättevanligt som överviktig att ha näringsbrist!

Och järnbrist, b12 brist, mineralbrist m.m

Det i sig kan göra att man äter felaktigt och går upp ännu mer
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:16:48 följande:

och ang järnbrist så tar man prover på det under graviditeten, jag fick också järnbrist och fick äta järn, (niferex). Det är VÄLDIGT vanligt att man får just järnbrist under graviditeten, inte fasiken skall man moffa i sig mer man än man förbrukar för det....

Ja järnbrist är vanligt under graviditet, men många överviktiga har brist utan att dom är gravida.

Och vem har sagt något om att moffa i sig?

Googla! Finns hur mycket info som helst om samband mellan brister och övervikt
  • Anonym (H)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-04-14 16:33:10 följande:

Jag tror att hen menar tvärt om.

Både och

Har man brist kan man bli sugen på konstiga saker, inte alltid så bra saker, och med "rätt" förutsättningar så kan man börja skapa en övervikt

Järnbrist kan göra en trött, sämre syreomsättning, göra ämnesomsättningen långsammare och det tillsammans med fel kost, så lägger man på sig

B12 brist kan ge liknande symptom

Men man kan också börja med en övervikt och genom felaktig kost skapa brister, ibland är det svårt att veta vad som var orsak och vad som är verkan

Övervikt betyder iaf inte att kroppen har allt det den behöver eller att fostret får allt det hen behöver

Man kan ha fett på kroppen men sakna ämnen och även överviktiga behöver äta.
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 17:04:44 följande:

Som sagt har aldrig sagt att en överviktig skall svälta sig när den är gravid. Men man kan visst tänka sig för vad man äter och hålla en "diet" när man är gravid om man är överviktig för att motverka att gå upp i vikt för mkt under graviditet. Men ingen skall äta för två oavsett om man är normalviktig eller överviktig bara för att man är gravid. Det finns liksom INGET positivt med det.  

Vart har jag skrivit att man ska äta för två eller överäta eller enbart äta skit?
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 16:45:52 följande:

Järnbrist är vanligt hos kvinnor överlag. Hittar inte att just överviktiga skulle vara representerade där.

d-vitaminbrist den allra vanligaste vitaminbristen oavsett övervikt eller inte, b12 är också relativt vanligt. 

Men jag tycker fortfarande inte, och man ska inte, äta för två för att man är gravid. Det är inte förrän dom sista veckorna man skall lägga till ett par extra mellanmål, som en frukt eller macka, men mer skall man inte äta extra. Sen att det finns många många som äter ensidigt ja, visst finns de det, ta en en om dan piller om man bryr sig lite extra om barnet i magen, men att äta mer för att man är överviktig, nej det skall man inte.

Den populäraste appen för gravida skriver att man ska äta 1 macka och ett glas mjölk utöver den vanliga maten i v.7

Även mina barnmorskor (plural) har sagt det.

Det är långt ifrån att äta för två (som i vuxen kvinna)

Jag kräks av tabletter som gravid, så kosten är mitt bästa sätt att påverka mitt näringsintag
  • Anonym (H)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 17:28:32 följande:

ja vad din App säger känns totalt meningslöst läs här ist! :

www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

och titta det beror på vad man vägde innan med! ;) 

Man behöver inte äta för tvåDet är lätt att tro att man ska äta för två när man är gravid, men så är det inte. Hur mycket extra mat som behövs beror på vad man vägde innan man blev gravid och hur viktökningen under graviditeten ser ut. Det kan också vara bra att tänka på att det inte bara är energi man behöver mer av utan framför allt näring.Barnmorskan i mödravården eller en dietist kan ge råd om hur mycket som är lagom, här är några riktlinjer:

Första trimestern, alltså under de första 12 veckorna, behövs nästan ingen extra energi alls. En extra frukt per dag täcker behovet.

Andra trimestern, mellan vecka 13 och 27, behövs lite mer, till exempel en frukt, en smörgås och ett glas mjölk extra varje dag.

Tredje och sista trimestern behövs ännu lite mer, motsvarande exempelvis två mellanmål och en frukt extra varje dag. Ett bra mellanmål kan vara en smörgås med pålägg och ett glas mjölk eller en tallrik gröt eller yoghurt/fil med müsli.

Appen är ett samarbete mellan 1177, trygghansa, apoteket och svenska barnmorskeförbundet.. men visst dom är väl alla helt meningslösa då..
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!