• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Bestemor

Verkar inte vara något fel på hans vilja att ha barnen mer. Det är kanske inte är det lättaste att få ett nytt jobb för honom.

Så försöker han ett dagjobb har han helt rätt och du kan vara den som har barnen varannan helg.

• Anonym (Arg mamma)
    Bestemor skrev 2016-04-09 12:54:06 följande:

Verkar inte vara något fel på hans vilja att ha barnen mer. Det är kanske inte är det lättaste att få ett nytt jobb för honom.

Så försöker han ett dagjobb har han helt rätt och du kan vara den som har barnen varannan helg.

Men han söker ju inga jobb vad jag vet. Han tycker det jobb han har är så jäkla bekvämt och kunde absolut inte tänka sig att byta när vi var tillsammans. Barnen har ju bott hos mig och borde väl således fortsätta göra det om jag vill flytta? Han kan väl flytta efter?
  • Anonym (Arg mamma)
    Bestemor skrev 2016-04-09 12:54:06 följande:

Men han söker ju inga jobb vad jag vet. Han tycker det jobb han har är så jäkla bekvämt och kunde absolut inte tänka sig att byta när vi var tillsammans. Barnen har ju bott hos mig och borde väl således fortsätta göra det om jag vill flytta? Han kan väl flytta efter?
  • Bestemor
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 12:57:04 följande:

När ni var tillsammans fanns du när han jobbade, så det är skillnad.

Har nog missat att du skrev hur långt bort du tänker flytta. Är skillnad på 5 och 30 mil.
  • Anonym (Lisa)

Oj, ännu en mamma som inte tycker att pappan är viktig för barnen.

Var inte bara inseminera istället, så hade problemet varit löst...

• Anonym (???)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 12:57:04 följande:

Men varför ska han flytta efter dig? Ni är ju inte tillsammans längre så jag fattar inte riktigt hur du resonerar? Varför byta jobb om du redan har ett? Det bästa för barnen är väl att du bor kvar i samma kommun så boendet inte blir förändrat på nåt sätt? Han kanske var en dålig make och pappa när ni var tillsammans, men kanske har han mognat och insett vad han kommer att missa om han inte skärper sig och det är ju kanon isåfall för barnen har lika stor rätt till en pappa som de har till en mamma. Ge barnen en chans till att ha två föräldrar :)
  • Anonym (sluta)

Det är hans barn lika mycket som dina och han gör helt rätt. Ska du flytta så kan du ha barnen varannan helg! Du kommer aldrig vinna detta, det ör du som har samarbetsvårigheter.

• Anonym (Que)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 12:20:37 följande:

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

Har ni delad vårdnad kan du inte flytta utan hans samtycke.Varit där du är.Min sons pappa sket fullständigt i allt de första åren.Efter tre år ville han börja umgås med sonen.Men kände att det är sonen och deras relation och inte min och pappans.Man måste tänka osjälviskt här.Vet att de suger.Om du nu fått jobb osv på annan ort.Så kan du inte dra även om du vill.Kan bli allvarligt om du drar.
  • Anonym (Didi)

Ts det är naturligtvis omöjligt för någon annan att veta om ditt ex är seriös om sin önskan om att ha barnen mer, eller om det bara är ett desperat försök att behålla kontrollen...Jag förstår din frustration över situationen, men du får försöka se det positiva i situationen på lång sikt...När barnen blir större har de nytta av att ni bor nära varandra...

Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 14:07:26 följande:

Det är hans barn lika mycket som dina och han gör helt rätt. Ska du flytta så kan du ha barnen varannan helg! Du kommer aldrig vinna detta, det ör du som har samarbetsvårigheter.

I min värld är att "vara förälder" att anpassa sitt liv så att man kan ta ett föräldraansvar för sina barn. Det kan fungera att jobba natt så länge man bor ihop, men vem som helst förstår väl att detta inte fungerar som ensamstående förälder? Vad jag förstår är ju både TS och exet överens om 50/50 men han tycks ju inte kunna leva upp till detta....
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?