• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt

Finee - jag hade 1,2 i amh värde, vilket jag förstår är lite lågt för min ålder. Men i Falun sa de att de inte är något som ska påverka våra chanser, men ja blir ju ändå lite orolig.

Ja känns bra att vi fick köra korta, så helaprocessen inte blir så utdragen. När vi var där på konsultation så var jag på cd 3 men fick veta att man måste börja på cd 2 så blev lite frustrerad då. Hehe blev så lång "väntetid" på att få starta. Men samtidigt tror de var bra att vi fick förbereda oss lite. Har beräknad mens tis-ons vecka 17 , räknar dagarna nu. Lite otålig. När har du bm?

Vi bor i Västernorrland så vi har en bit att åka, hehe. Men vad gör man inte ;)

När skulle ni på konsultation?

Ivfbullen- gud vad frustrerade det måste vara för er att bli ignorerade på det sättet! Men det borde vara höga chanser för er att lyckas eftersom de inte hittat något "problem"hos dig och att han har spermier som har bra kvalité eller?

Vet du vad det är som gör att du har så oregelbunden mens cykel?

• finee

Gällande AMH- värde så ska det ju helst vara över 1, vilket ditt ju är KaosArt. Så då ska ju IVF vara bra! Vilken dos på stimuleringen ska du börja med? Märkligt ivfbullen att de inte har mätt ditt AMH-värde. Men det verkar ju vara lite olika hur olika kliniker gör. Är också nyfiken på om du vet något om varför din menscykel är lite oregelbunden?

Förstår att tiden sniglar sig fram kaosart. Segt att ni missade förra cykeln med en dag bara! Bm för mig är typ torsdag v 18, så i början av maj. Så jag kommer att ligga drygt en vecka efter dig. OM vi nu får börja då! Vi har ju som sagt inte varit på konsultation än. Vi ska dit nu på torsdag. Håller tummarna för start på maj-mensen med korta metoden!

• ivfbullen

KaosArt, men vad irriterande med att missa det med bara en dag!

Gällande AMH-värde. De tog ju blodprov på både mig och maken när vi först började utredningen men vi fick inte reda på vad det var förutom att allt såg bra ut. Kanske det som var AMH-värde?

De misstänker bara att min mens är oregelbunden pga stress. De tyckte inte det var särskilt konstigt. Sen har jag en 7 dagars menscykel där jag blöder kraftigt och det är jobbigt. Men det tror de är pga att jag har så pass många ägg hela tiden vilket är positivt men samtidigt också en risk när man stimulerar för det är lätt att jag blir överstimulerad och då måste man avbryta direkt :/
    Fördelar och nackdelar med allt :/

finee - Vad spännande med torsdagens tid! Kommer att tänka på dig hela torsdagen! *försöker att skriva det utan att det ska låta creepy hahaha*

• KaosArt

Finee - Jag kommer att börja med menopur 225 IE. Har ingen koll alls på om det är en "hög" eller "låg" dos, såklart är ju doserna väldigt individuella. Men vissa är ju mer lättstimulerade som jag förstår, återstår att se hur det är för mig.

Håller tummarna för dig finee att ni får starta nästa mens med! :) hoppas allt går bra för er på torsdag.

Ivfbullen - vad har du haft för stimulering och dos? Har du gjort tre "hela" ivf eller något fet? Har du blivit överstimulerad någon gång?

• ivfbullen

225 IE är en hög dos på Menopur. 

Såhär har mina stimuleringar och doser sett ut:

Första IVF slutade i MA (korta protokollet):
    Menopur 150 IE och det var tydligen för lite då äggblåsorna tog lite tid på sig enligt VUL. Fick avbryta hela behandlingen pga en cysta som läkaren hade missat att ge mig en tid för punktering. Jag hade nämligen en cysta tidigare och därför skulle jag få en tid innan sprutorna för att se om den fanns kvar, detta missades alltså.

Fick då börja med långa protkollet och dosen höjdes till 225. Men innan dess fick jag börja med Synarela nässpray för att minska nedreglera allt. Det som var dumt var att en av biverkningarna på Synarela var just Cystor men som tur var så fick jag ingen ny.
    Efter 6 dagar med 225 menopur så fick jag trappas ner till 150 en dag, dagen efter 112,5 i två dagar. Därefter 75 i två dagar och sedan ovitrelle i två dagar, sedan ÄP. 
    Jag var något överstimulerad så därför fick jag trappas ner på det viset. Läkaren sa också att vi fick räkna med att det inte skulle bli någon insättning eftersom jag var något överstimulerad. Men sedan sa de att vi ändå skulle köra på så jag fick tillbaka en färsk blastocyst som var 5 dagar gammal och två blastocyster (ICSI) fick sättas in i frysen.
    Den jag fick tillbaka bildades till en underbar liten böna som gav mig så mycket glädje under sin korta livstid; i vecka 8+6 valde bönans hjärta att sluta slå Det värsta jag har varit med om.

Då jag hade två kvar i frysen så sattes en av de i en ostimulerad cykel två månader efter att jag fick MA. Denna eskimå valde att inte fästa.

Nu har jag fått tillbaka vår sista eskimå och hoppas att denna väljer att stanna.

Vi frågade kliniken om denna räknas som vårt 3:e försök eller hur det räknas (man får ju bara 3 gånger gratis). Hon sa att det var olika för olika landsting. Som tur är så räknas dessa tre insättningar som ett försök för vårt landsting. Alltså har vi två stimuleringar och 2 äggplockningar kvar. Hoppas inte jag kommer att behöva få de utan hoppas på denna eskimå som är på ruvardag 4 idag

• Marre22

KaosArt - jag har AMH 1,2 och bor också i Västernorrland. Åker ner till Falun snart på konsultation och om vi väljer IVF så blir det med hemortsläkare i Härnösand.

Vi väljer isf IVF pga upprepade missfall.

Hoppas jag får hänga lite i denna tråd fastän vi inte startat ännu. Om det blir IVF så hoppas jag på korta, så kanske vi hinner innan sommaren.

Åh vill bara spola fram tiden 2 veckor till dess att vi varit i Falun. Har typ miljoner frågor...

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-04-10 17:09:28 följande:

KaosArt - jag har AMH 1,2 och bor också i Västernorrland. Åker ner till Falun snart på konsultation och om vi väljer IVF så blir det med hemortsläkare i Härnösand.

Vi väljer isf IVF pga upprepade missfall.

Hoppas jag får hänga lite i denna tråd fastän vi inte startat ännu. Om det blir IVF så hoppas jag på korta, så kanske vi hinner innan sommaren.

Åh vill bara spola fram tiden 2 veckor till dess att vi varit i Falun. Har typ miljoner frågor...

Hej och väl kommen, klart du får hänga med oss! :)

Beklagar era mf, måste vara tungt. Vet ni vad orsaken är till mf?

Ja hoppas ni hinner starta innan sommaren så ni slipper vänta så länge. Väntan är ett så påfrestande inslag i den här kampen.

Går ni hos läkarpraktiken?
  • Marre22

Nej, vi vet inte det. Detta är dock det första med ny partner så det kan vara en slump, då ETT missfall inte är särskilt ovanligt.

Hade dock flertalet i tidigare relation. Då gjordes en omfattande utredning utan anmärkning.

Jepp, vi går hos Torbjörn och tjejerna, men väljer att åka ner till Falun personligen för konsultation. Visst förstod jag rätt om du också varit där personligen? Var det inför uppstart?

• KaosArt

Ivfbullen - Tack för att du delar med dig! Jag tycker det är bra att höra om hur det har gått för olika så man vet att allt kan ha väldigt olika utgång och därför kunna förbereda sig på att det kan gå åt vilket håll som.

Det måste verkligen har varigt hemskt med ma, kan inte föreställa mig hur det känns men att slungas så mellan hopp och förtvivlan måste vara extremt jobbigt. Är verkligen ledsen för din förlust.

Jag tänkte också kolla upp hur det räknar ett "försök" här, hoppas de räknar som hos er.

Men då kanske jag är lite mer svårstimulerad och behöver högre dos, då är det ju bra att de sätter in det på en gång! :) kanske bero det på mitt amh värde.

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-04-10 19:03:26 följande:

Nej, vi vet inte det. Detta är dock det första med ny partner så det kan vara en slump, då ETT missfall inte är särskilt ovanligt.

Hade dock flertalet i tidigare relation. Då gjordes en omfattande utredning utan anmärkning.

Jepp, vi går hos Torbjörn och tjejerna, men väljer att åka ner till Falun personligen för konsultation. Visst förstod jag rätt om du också varit där personligen? Var det inför uppstart?

Okej, ja då kan det ju vara slump.

Studien som vi ska vara med om tror dom ju också ska hjälpa till att motverka missfall, så det kanske är något för er att vara med i! :)

Ja vi var ner till Falun för lite mer än en vecka sedan på konsultation, vi har valt att göra allt hos dem. Stimuleringen osv, ja förutom ul då blir ju lite långt att åka för det annars ;). Vi kände inte förtroende för torbjörn, vi kände oss lite felbehandlad, det var därför vi valde att görs såhär. Men nu känns allt mycket bättre :) vi fick så bra bemötande i Falun så det känns tryggt.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj