• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Marre22

Ååååh, jag skulle vilja komma i kontakt med dig så att jag inte kapar hela tråden.

Kan jag skicka meddelande till dig här på FL?

• provi87

Hej!

Jag följer gärna med här. Har sprutstart om tio dagar och prel äggplock i början av maj - jätterädd för äggplocket :(
    Vi har försökt få barn i två år, varav utredningen och väntan på IVF typ tagit ett år.. suck. Så nu är jag 30. Min kille några år äldre. 
    Vårt problem är dåliga spermier, inga fel på mig så vi ska göra ICSI.

Älskar att följa sånna här trådar och höra när andra lyckas, blir så glad :)

• ivfbullen
    KaosArt skrev 2016-04-11 07:43:42 följande:

Ivfbullen - Tack för att du delar med dig! Jag tycker det är bra att höra om hur det har gått för olika så man vet att allt kan ha väldigt olika utgång och därför kunna förbereda sig på att det kan gå åt vilket håll som.

Det måste verkligen har varigt hemskt med ma, kan inte föreställa mig hur det känns men att slungas så mellan hopp och förtvivlan måste vara extremt jobbigt. Är verkligen ledsen för din förlust.

Jag tänkte också kolla upp hur det räknar ett "försök" här, hoppas de räknar som hos er.

Men då kanske jag är lite mer svårstimulerad och behöver högre dos, då är det ju bra att de sätter in det på en gång! :) kanske bero det på mitt amh värde.

Ja det har även hjälpt mig att kunna gå vidare när man har pratat om det. På den tiden var det också många av våra bekanta som berättade att de också hade drabbats av MA tidigare men att de sen fått barn. Det gav mig hopp. Samtidigt som jag blev förvånad hur vanligt MA är men att det inte pratas om det.

Håller tummarna för att ni har samma räknesätt på försök hos er!  <3
  • ivfbullen
    Marre22 skrev 2016-04-10 19:03:26 följande:

Nej, vi vet inte det. Detta är dock det första med ny partner så det kan vara en slump, då ETT missfall inte är särskilt ovanligt.

Hade dock flertalet i tidigare relation. Då gjordes en omfattande utredning utan anmärkning.

Jepp, vi går hos Torbjörn och tjejerna, men väljer att åka ner till Falun personligen för konsultation. Visst förstod jag rätt om du också varit där personligen? Var det inför uppstart?

Välkommen till vår lilla hörna :)
  • ivfbullen
    provi87 skrev 2016-04-11 08:39:12 följande:

Hej!

Jag följer gärna med här. Har sprutstart om tio dagar och prel äggplock i början av maj - jätterädd för äggplocket :(
    Vi har försökt få barn i två år, varav utredningen och väntan på IVF typ tagit ett år.. suck. Så nu är jag 30. Min kille några år äldre. 

Välkommen!

Du behöver inte vara rädd för äggplocket. Du får smärtstillande. Vissa känner ingenting andra känner mer, det är väldigt olika.
    Jag blir 30 i år! Roligt att vi är några jännåriga här.
    Hos oss är det också manlig faktor som gör att vi får göra IVF - ICSI.
    ICSI ökar faktiskt chanserna mer i och med de väljer ut spermie och tvingar den till att träffa ägget.
    Vår läkare berättade om ett par vars man inte hade några spermier. De fick sedan ta biopsi och då hittade de en död spermie. Denna tog de, utförde ICSI och hon har nu fått barn och denna är frisk och kry. Hon berättade detta när jag kände mig tveksam till ICSI. Kan ju säga att jag inte känner mig tveksam mer :)

• malre

Hej

Får man gå med här?

Ska starta IVF 2 nästa vecka när mensen kommer, korta protokollet som sist. Går på Carlanderska i Göteborg 

• KaosArt
    malre skrev 2016-04-11 12:54:01 följande:

Hej

Får man gå med här?

Ska starta IVF 2 nästa vecka när mensen kommer, korta protokollet som sist. Går på Carlanderska i Göteborg 

Hej!

Klart du får bara med här, välkommen! =)
  • KaosArt
    provi87 skrev 2016-04-11 08:39:12 följande:

Hej!

Hej välkommen =)

Spännande att ni bara har tio dagar kvar till start!
    Jag är också nervös inför äggplocket men som ja har läst och som ivfbulllen skrev så är det väldigt olika och många går det super bra för. Man få väl be om mer smärtstillande annars ;)

Vi har också försökt i två snart, började med utredning i oktober så gick lite snabbare för oss att nå fram hit! Verkar vara väldigt olika hur lång tid det tar med remiss och kötid till IVF.
  • ivfbullen
    malre skrev 2016-04-11 12:54:01 följande:

Hej

Får man gå med här?

Välkommen!

Kommer du att köra med menopur då?
    Roligt att vi blir fler här!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj