• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt

Ivfbullen- gå jag förstår verkligen att du är orolig! Men kan det inte vara en sån ni lödning då? Att ägget fäst i nu?

Har du fått något mer under natten?

• ivfbullen

Hej alla!

Tack för att ni svarade. Man känner verkligen inte igen sig själv. Jag som brukar vara så stark och tänker alltid positivt och en logisk förklaring till allt. Nu ser man en liten rosa fläck och man bryter ihop :( Det är nästan lite pinsamt.

Jag har inte fått mer under natten eller nu på morgonen.
    Min make säger att jag hade så också när vi blev gravida första gången. Jag kommer inte ihåg det. Har ett svagt minne av det men kan inte komma ihåg dagen.

Hoppas verkligen det bara var en nidblödning. Gråter

• KaosArt

Ivfbullen - skönt att det inte kommit något mer! Hoppas att det inte kommer något mer, mys på med bönan medan du kan :)

Åh det är så svårt i vardagen med detta ämne, berättade för ett tag sedan för två av mina vänner och våran situation. Att jag berättade för dem är ganska stort för mig, men sedan dess har de inte frågat om de över huvud taget. Jag är inte så att jag gärna pratat vitt och brett om mig själv utan man behöver ofta fråga mig. Och jag anser att det inte är konstigt att man frågar sina vänner om hur man mår eller hur det är i livet. Men de frågar ingenting, jag frågar massor om dem och deras liv men från deras sida tyst. Jag vet inte alls om jag tänker helt fel men ska man måsta berätta att man vill att de ska fråga om det, det är en stor grej i livet? Jag tycker ändå att jag öppnade dörren till ämnet när jag berättade om det? Det känns som att de inte bryr sig eller är intresserade...

Någon som varit med om något likande eller har tankar om det? Det känns så dumt att ta upp det för jag vill inte att de ska känna sig tvingade att prata om de om de nu egentligen inte vill?

• Harvester

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1 start v,17.

Finee: Oförklarligt barnlös, konsultationsmöte v. 15 och därefter IVF 1 förmodligen i början av maj.

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst

återinförande vecka 20

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?).

37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)

Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4.

• KaosArt

Harvester - klart du får vara med fast du har barn sedan tidigare :) Välkommen!

Spännande att börja imorgon! Börjar bli otålig ja! ;) har inte varit med om att jag längtat efter mensen men nån gång ska val vara den fösta!

Hur länge har ni försökt? Vilken dos menopur ska du ta? Är det er förta ivf?

• ivfbullen

Min kompis har genomgått IVF och hon berättade för mig och en till vän. Jag frågade ofta hur hon mådde och hur det gick, den andra vännen brydde sig inte. Sen berättade hon det för släkten och ångrade sig. De började ifrågasätta hur frisk ungen kommer att vara då det är en IVFare. Någonstans där tror jag att det klickade till... Nu förnekar hon att deras barn är gjord med IVF. Hon säger även till mig att det var en spontan graviditet. Grejen är den att jag alltid fyller i kalender och skrev ner några viktiga datum på hennes behandling för att påminna mig själv om när hon mest skulle behöva komma iväg och prata om annat osv. En av anledningarna till att vi valt att endast berätta det för min mor. Folk kan vara okänsliga och vill inte att någon ska se mitt barn på ett annorlunda sätt. Om det nu blir något barn... Fick DN liten blödning igår igen... Idag är det ruvardag 7

• provi87
    KaosArt skrev 2016-04-12 20:59:04 följande:

Ivfbullen - skönt att det inte kommit något mer! Hoppas att det inte kommer något mer, mys på med bönan medan du kan :)

Åh det är så svårt i vardagen med detta ämne, berättade för ett tag sedan för två av mina vänner och våran situation. Att jag berättade för dem är ganska stort för mig, men sedan dess har de inte frågat om de över huvud taget. Jag är inte så att jag gärna pratat vitt och brett om mig själv utan man behöver ofta fråga mig. Och jag anser att det inte är konstigt att man frågar sina vänner om hur man mår eller hur det är i livet. Men de frågar ingenting, jag frågar massor om dem och deras liv men från deras sida tyst. Jag vet inte alls om jag tänker helt fel men ska man måsta berätta att man vill att de ska fråga om det, det är en stor grej i livet? Jag tycker ändå att jag öppnade dörren till ämnet när jag berättade om det? Det känns som att de inte bryr sig eller är intresserade...

Någon som varit med om något likande eller har tankar om det? Det känns så dumt att ta upp det för jag vill inte att de ska känna sig tvingade att prata om de om de nu egentligen inte vill?

Jag tror de inte vet hur de ska bemöta det. De bryr sig säkert om de är bra vänner i övrigt! Och de antar jag de är eftersom du valde att berätta för dem. Om de inte heller har någon liknande erfarenhet kanske de inte tycker att det är något lidande utan antar att det är klart du kommer få barn. Utifrån andras perspektiv funkar IVF alltid verkar det som, "man kan alltid göra IVF" har jag fått höra några gånger. Som att det är självklart att det kommer funka. 

Det är jättesvårt hur mycket en ska berätta. Jag har inte sagt till någon att vi verkligen ska börja nu, för jag kommer inte orka frågorna och hetsen "hur går det?" liksom. Några vet att vi står i IVF-kön. En nära vän genomgick ett försök att frysa ägg då hon behandlades för cancer för några år sedan. Hon vet om att vi väntar på IVF och några av våra vänner som följde hennes process. Eftersom vi redan bemött problem med barnlöshet redan när hon genomgick detta är det nog enklare att prata om det. Det är liksom en bra platform att prata om dessa saker med dem för man blir inte "konstig". Andra som haft lätt att få barn skulle jag nog inte vända mig till i första hand. 
  • finee
    KaosArt skrev 2016-04-12 20:59:04 följande:

Vad knepigt Kaosart. Det är alltid svårt när det kommer till känsliga ämnen och där folk har så olika erfarenheter och idéer om vad det innebär. Det är svårt att svara på varför vännerna beter sig som de gör. Kanske är det som du är rädd för - de bryr sig inte. Eller så är det så som provi87 föreslår - att de inte vet hur de ska bemöta det, eller att de tänker att det inte är någon stor grej eftersom de automatiskt tänker att du nu med hjälo av IVF kommer att få barn. Eller så är det så att de tänker att det verkar vara så fruktansvärt tungt för dig, och de är rädda för att såra dig och verka okänsliga genom att fråga och våga ge stöd. Ungefär som personer som är i sorg efter dödsfall kan vittna om - att omgivningen tystnar för att de inte vet hur de ska säga. Svårt, och vad deras tystnad nu än beror på så förstår jag att du blir ledsen. Trots att man kan förstå någon annans reaktioner så brukar man kunna bli ledsen ändå. Jag kan känna lite så i relation till min svärmor - hon vet om allt det här (maken har berättat) men hon säger inte ett knyst till mig. Inte ens när vi pratat om barn på något sätt i annat sammanhang. Man blir ledsen, samtidigt som jag tänker att hon nog gör sitt bästa och inte vill illa.

Har också svårt att berätta om vår barnlöshet och det här med IVF. Har berättat bara för min mamma och syster, och svärföräldrarna har mannen som sagt berättat för. Och jag hade svårt att ens berätta för mamma o syster, trots att vi är jättenära. Är dock jätteglad att jag gjort det, eftersom de har varit världens bästa i fråga om stöd. För vänner har jag inte sagt något. Mest för att jag tänker att det kan vara jobbigt att få frågor under IVF:ens gång om hur det går om det är så att det inte lyckas. Funderar även på hur jag ska göra i sommar när vi ska åka på semester med min bror och hans sambo, om vi ska berätta för dem eller inte (framför allt hans sambo känns det jobbigt med). Samtidigt skulle det vara konstigt att tillbringa tid med dem dygnet runt på semestern utan att berätta en sådan här grej. Räknar med att inte må så bra i sommar också, eftersom jag inte tror att vi kommer att lyckad på första IVF-försöket.

Himla svårt att veta hur man ska göra med detta!!!

Låter bra för dig provi87, som redan har upptrampad samtalsmark gällande det här med IVF och barnlöshet. Då har man redan en gemensam referenspunkt, vilket ju gör det enklare att prata om jobbiga saker. Som jag resonerat här tidigare i inlägget så tror jag annars att det är det som delvis bidrar till att det är svårt - folk har så olika erfarenheter/syn etc med sig i i diskussionen. Och så är man ju som krisande människa så himla sårbar gällande hur man blir bemött, vilket gör att man nog inte låter saker "rinna av en" så som det annars kanske hade gjort.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj